تغییر ریل صنعت خودرو با عرضه در بورس کالا-راهبرد معاصر
همایون دارابی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با «راهبرد معاصر» مطرح کرد:

تغییر ریل صنعت خودرو با عرضه در بورس کالا

همایون دارابی، کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه اگر مسئولان درصدد تغییر ریل صنعت خودرو به نفع مردم هستند و می‌خواهند قیمت‌ها کاهش و کیفیت ارتقا یابد، باید خودرو در بورس کالا عرضه شود، گفت: قیمت‌های بازار آزاد فقط به‌واسطه دلالی روند رو به رشد دارند، درحالی‌که اگر عرضه خودرو در بورس کالا انجام شود، شاهد کاهش قیمت‌ها در بازار آزاد نیز خواهیم بود.
همایون دارابی؛ کارشناس بازار سرمایه
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۶ - ۲۹ دی ۱۴۰۱ - 2023 January 19
کد خبر: ۱۶۸۹۷۷

تغییر ریل صنعت خودرو با عرضه در بورس کالا

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ به باور کارشناسان بازار سرمایه لاتاری ملی قرعه کشی خودرو رویه ای کاملاً بی هدف است که دست دلال‌ها را برای حضور در بازار خودرو باز می گذارد. بی تردید اصلاحات انجام شده و تلاش برای عرضه خودرو از مسیر بورس کالا راه حل مناسبی برای دلال بازی است. در عرضه خودرو در بورس کالا علاوه بر حذف دلالان، تضمین ابعاد مختلف معامله به درستی انجام می شود، تعارض منافع شکل نمی گیرد و کشف قیمت نیز در فرآیندی شفاف حین معاملات اتفاق می‌افتد.
 
عملکردی که از عرضه خودرو در بورس کالا مدنظر بود، بسیار مثبت به نظر می‌آید و می توان گفت بورس کالا بهترین راهکار صنعت خودرو است. با عرضه کامل تولیدات در بورس کالا از زیان خودروسازان کاسته می‌شود و شاهد کاهش تورم برای اقشار مختلف جامعه خواهیم بود.

وقتی در بورس کالا کشف قیمت شفاف باشد که به نفع خودروساز، مردم و دولت است، علت اصرار برخی خودروسازها بر قرعه کشی خودرو مشخص نیست


همایون دارابی، کارشناس بازار سرمایه درباره نتیجه مثبت عرضه و فروش خودرو در بورس کالا به «راهبرد معاصر» گفت: با توجه به اینکه در حال حاضر در عرضه و روش واگذاری خودرو در کشور دو شیوه دنبال می شود، بررسی جداگانه هر یک از شیوه ها بیانگر آن است که افتادن و قرار گرفتن در کدام مسیر به نفع صنعت خودروسازی، خریدار واقعی، دولت و قطعه سازان است.


وی افزود: چندی پیش خودروی دنا در بورس کالا عرضه شد؛ با توجه به اینکه قیمت عرضه شده در بازار آزاد که نزدیک به ۶۲۰ میلیون تومان است و قیمتی که در بورس کالا با پرداخت عوارض و مالیات ها ۴۵۰ میلیون تومان مورد معامله قرار گرفت، می توان به این نتیجه دست یافت عرضه خودرو در بورس کالا ۱۷۰ میلیون تومان به نفع خریداران تمام شد.


کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: با توجه به اینکه قیمت دنا پلاس در کارخانه ۱۹۰ میلیون تومان بود، با قیمت ۳۸۰ میلیون تومان قبل از مالیات که به جیب کارخانه می رفت حدود ١۹۰ میلیون تومان سود عاید کارخانه می شد. در این میان دست دلالان به دلیل عرضه خودرو در بورس کالا قطع شد و دولت توانست ۵۷ میلیون تومان مالیات و عوارض دریافت کند.

 

دارابی گفت: وقتی در بورس کالا کشف قیمت شفاف باشد که به نفع خودروساز، مردم و دولت است، علت اصرار برخی خودروسازها بر قرعه کشی خودرو مشخص نیست. روز گذشته حدود 10 میلیون نفر برای تعدادی خودرو ثبت نام کردند و بخش بزرگی از آنها مردم هستند که به دلیل قطع دست دلالان به این مدل خرید اقبال نشان می دهند.


وی توضیح داد: ثبت نام برای شرکت در قرعه کشی تنها با هدف گران فروشی انجام می شود و بخش زیادی از افرادی که در قرعه کشی خودرو شرکت می کنند، وابستگان به بنگاه‌ها و نمایندگی ها هستند، به این امید که شاید قرعه شانس در قرعه کشی به نام آنها بخورد.

با عرضه خودروها در بورس کالا و تأمین نقدینگی، قطعه ساز می تواند قطعات با کیفیت بسازد و روند ساخت قطعه در کشور افزایش خواهد یافت


دارابی با انتقاد از رویه قرعه کشی برای فروش خودرو گفت: اگر مسئولان درصدد تغییر ریل صنعت خودرو به نفع مردم هستند و می خواهند قیمت ها کاهش و کیفیت ارتقا یابد، باید خودرو در بورس کالا عرضه شود. با این روش یک خودروساز می تواند 3 هزار میلیارد تومان از بدهی بانکی خود یا 3 هزار میلیارد تومان از بدهی ای که به قطعه‌سازان دارد، پرداخت کند.


وی تصریح کرد: با عرضه خودروها در بورس کالا و تأمین نقدینگی، قطعه ساز می تواند قطعات با کیفیت بسازد و روند ساخت قطعه در کشور افزایش خواهد یافت؛ به طوری که می توان امیدوار بود در کوتاه مدت شاهد بالا رفتن میزان تولید خودرو و کاهش قیمت ها نسبت به سطوح فعلی بود.


کارشناس بازار سرمایه گفت: قیمت‌های بازار آزاد در حال حاضر فقط به واسطه دلالی روند رو به رشد دارند، در حالی که اگر عرضه خودرو در بورس کالا انجام شود، شاهد کاهش قیمت ها در بازار آزاد نیز خواهیم بود.

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار