به گزارش راهبرد معاصر، آلودگی هوا، سرمای شدید، یخبندان معابر و صرفهجویی در مصرف گاز اصلیترین دلایلی است که از ابتدای مهر ماه ۱۴۰۱ موجب تعطیلی مدارس ، مهدهای کودک، پیش دبستانیها و در برخی مواقع دانشگاه ها و ادارات تهران و سایر استان های کشور شده است. اما مساله اینجاست که این تعطیلیهای مکرر آسیبی به سطح سادگیری و سواد دانش آموزان وارد نمیکند؟ اگر چنین ضرری محتمل باشد، راهکار دیگری جز تعطیلی آموزش دانش آموزان یا انتقال آن به فضای مجازی وجود ندارد؟
در همین زمینه، مسعود بهرامی در نهمین جلسه شورای آموزش و پرورش استان تهران با تاکید بر اثربخشی بیشتر آموزش حضوری نسبت به مجازی اظهار کرد: در دوره آموزش غیرحضوری کرونا شاهد افت میانگین نمرات دانشآموزان بودیم اما براساس آمار امتحانات نهایی پایه دوازدهم در سال 1400 طی یک ماه آموزش حضوری نمرات به مقدار قابل توجهی افزایش یافت.
وی ادامه داد: گواه دیگر برای تاثیر آموزش حضوری، شهرستان فیروزکوه است که به واسطه میزان تعطیلی کمتر رتبه اول امتحانات نهایی را در استان کسب کرد.
مدیرکل آموزش و پرورش شهرستانهای استان تهران در خصوص راهکارهای جبران یادگیری افزود: استفاده از ظرفیت پنجشنبهها برای برگزاری کلاسهای جبرانی در درسهایی که به تشخیص شورای مدرسه نیاز به تقویت و تکمیل فرآیند آموزش داشته باشند، به کمک نیروهای جهادی، اولیا و حتی سرانه دولتی با تصویب شورای آموزش و پرورش و همچنین گسترش شبکه شاد و آموزشهای تلفیقی میتواند تعطیلیهای اخیر آموزش حضوری را جبران کند.
شایان ذکر است؛ مقرر گردید طرح جبران یادگیری در پنجشنبهها بهصورت آزمایشی در تعدادی از مدارس اجرا شود و اگر نتایج مطلوب بود به سایر مدارس هم تعمیم داده شود.
شرکت در این کلاسهای جبرانی اجباری نیست و تنها در صورت تصویب شورای آموزشی مدرسه و رضایت والدین قابل برگزار خواهد بود.
حکیم زاده، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش طی اظهاراتی گفت: ارزیابی دانش آموزان نشان داده مهارتهای سواد پایه دانش آموزان از جمله مهارت خواندن دچار آسیب شده اند. به دلیل ویژگیها و اقتضائات سنی دانشآموزان در مقطع ابتدایی و از طرف دیگر محدودیتهای فضای مجازی، شاهد افت یادگیری خصوصاً در زمینه سواد پایه در اول ابتدایی هستیم.
مهارتهایی که نیاز به نظارت حضوری معلم دارند؛ مانند مهارت نوشتن که جزء مهارتهای پایه سواد محسوب میشوند، بیشتر از بقیه مهارتها آسیب دیده اند.
رضوان حکیم زاده گفت: در خیلی از پایهها از جمله پایه اول، کاهش ۱۰ درصدی در ارزشیابی «خیلی خوب» را داشتیم و از آن طرف تعداد دانشآموزان «نیازمند تلاش» دو برابر افزایش یافته است. این آمارها برای ما خیلی نگرانکننده هستند. برنامه «جبران و تثبیت یادگیری» را از تابستان سال گذشته آغاز کردیم و این برنامه توانست یک سری از کمبودها را جبران کند. سپس مرحله دوم آن از بهمن سال ۱۴۰۰ شروع شد و تا خرداد سال ۱۴۰۱ ادامه دارد.
او تاکید کرد: در حال حاضر تاکید بر آموزشهای حضوری است به این دلیل که زمان زیادی را از دست دادهایم و برای این که دانشآموزان آموزشهای خود را دریافت کنند حتماً باید از این فرصت استفاده کنیم.
وی گفت: در تلاشیم برای آینده روی مدل یادگیری ترکیبی کار کنیم تا بتوانیم در کنار آموزش حضوری از امکاناتی که فضای فناوری برای غنیسازی یادگیری و تنوعبخشیدن به منابع یادگیری و ایجاد ارتباط بیشتر و مداوم با ذینفعان آموزش از جمله خانوادهها فراهم میکند، استفاده کنیم. به یک مدل پساکرونا فکر میکنیم تا در سال تحصیلی آینده مد نظرمان باشد. در حال حاضر با توجه به این که قسمت اعظم سال را دانشآموزان در فضای مجازی سپری کردند، آموزشهای حضوری در اولویت ما است.
سال های متمادی بسیاری از مردم به ویژه شهرنشینان شروع فصل پائیز وزمستان را مصادف با آغاز آلودگی های آزاردهنده و بیمارکننده هوا میدانند. شاخص کیفیت هوا در بسیاری از روزها مخصوصا در پایتخت، در وضعیت قرمز و نارنجی و ناسالم برای همه گروه های سنی می باشد. یکی از اصلی ترین تبعات این قصه تکراری، تعطیلی مدارس و مجازی شدن آموزش است.
بر اساس اعلام شرکت کنترل کیفیت هوا هماکنون شاخص آلودگی هوای پایتخت روی عدد ۱۸۵ یعنی بازه ناسالم و قرمز قرار دارد و طی ۲۴ ساعت گذشته نیز این شاخص روی عدد ۱۷۱ یعنی بازه ناسالم و قرمز قرار داشته است.
بر اساس این گزارش پایتختنشینان از ابتدای سال تاکنون ۱۵۵ روز هوای قابل قبول، ۱۱۷ روز هوای ناسالم برای گروههای حساس، ۲۵ روز هوای ناسالم برای همه افراد جامعه، دو روز هوای بسیار ناسالم، دو روز هوای خطرناک و تنها دو روز هوای پاک را تجربه کردند.
در مقایسه با سال قبل پایتختنشینان ۲۰۷ روز هوای قابل قبول، ۸۸ روز هوای ناسالم برای گروههای حساس، دو روز هوای پاک و شش روز هوای ناسالم را تجربه کرده بودند.
مهدی چمران با اشاره به ۲۹ دی ماه که در تقویم رسمی کشور به عنوان روز هوای پاک نامگذاری شده در انتقادی گفت: با توجه به آلودگی هوایی که گریبان شهرها بخصوص تهران را گرفته هفته هوای پاک چه مفهومی میتواند داشته باشد؟ چرا که ما متاسفانه شاهد تداوم هوای ناپاک و ناسالم هستیم اما با این وجود برنامههایی برای این هفته تدارک دیده می شود.
وی ادامه داد: برگزاری این چنین اقداماتی با چنین شعاری زمانی می تواند سودمند باشد که بتواند در واقعیت تاثیرات فراوانی در میزان کاهش و رفع آلایندگیهای هوای شهرهای بزرگ کشور که دچار چنین مصیبت و مشکل بزرگ هستند، صورت پذیرد.
رییس شورای شهر تهران تاکید کرد: باید بر این روز تاکید کرد که به هوای پاک رسید اما چه کردهایم تا به این هوا برسیم؟ نه اینکه کاری نشده اما امروز هوای ناپاک سبقت گرفته و تلاشی که باید صورت میگرفت در هیچ دورهای به خوبی انجام نشده است؛ ما تلاش میکنیم و خود را به آب و آتش میزنیم که حداقل حمل و نقل عمومی را که شهرداری باید در آن جلودار باشد، به نتیجه برساند.
وی افزود: ما باید تلاشهای همه جانبه خود را به کار ببندیم؛ چرا که ما در کشورمان سابقه انجام کارهای ناشدنی را داشتیم و داریم و معتقدیم که اگر یک برنامه ریزی درست وفق قانون تدوین شده صورت گیرد می توانیم چالشها را مرتفع کنیم.