محسن رضایی: نقطه معجزه آسای اقتصاد ایران سرمایه گذاری، تولید و بازار است-راهبرد معاصر

محسن رضایی: نقطه معجزه آسای اقتصاد ایران سرمایه گذاری، تولید و بازار است

معاون اقتصادی رئیس جمهور در نشست معاونان اقتصادی استانداری های سراسر کشور در سالن همایش‌‌های استانداری خراسان رضوی با برشمردن مشکلات اساسی اقتصاد کشور به بیان راهکارهایی برای رفع این مشکلات پرداخت.
تاریخ انتشار: ۱۷:۲۹ - ۰۶ بهمن ۱۴۰۱ - 2023 January 26
کد خبر: ۱۷۰۳۷۴

به گزارش راهبرد معاصر به نقل از روابط عمومی معاونت اقتصادی رییس جمهور، محسن رضایی با بیان اینکه ما در این جنگ اقتصادی تمام عیار باید به آرایش رزمی و دفاعی و با روحیه شهادت طلبانه، جهادی و بدون توجه به پست و مقام بجنگیم خطاب به حاضران در جلسه گفت: شما اکنون در یکی از مقدس ترین دوران تاریخ ایران خدمت می‌کنید؛ از هجمه‌ها نترسید و مانند باکری ها و خرازی‌ها با توکل به خدا به پیش روید.شما سربازان خدایی هستید که وعده داده در سختیها یاور بندگان خود است و مطمئن باشید از این مشکلات عبور خواهیم کرد.

 

معاون اقتصادی رئیس جمهور در ادامه به بیان توصیه‌هایی برای حل مشکلات اقتصادی کشور پرداخت.

 

دکتر رضایی چالش جدی اقتصاد کشور را مسأله چرخه مخرب تورم و ارز دانست و گفت: قیمت ارز و تورم با یکدیگر رابطه مستقیم دارند و هرکدام می‌تواند دیگری را کنترل و یا تشدید کند.

 

وی ادامه داد:هنگامی که قیمت ارز بالا می‌رود هزینه های مواد اولیه و واسطه ای تولید گران می‌شود زیرا ۳۰ تا ۴۰ درصد واردات کشور مواد اولیه بخش تولید است؛ این افزایش هزینه تولید مستقیماً روی تورم اثر گذاشته و آن را بالا می‌برد؛ بالا رفتن تورم دوباره قیمت ارز را بالا می‌برد و بدین ترتیب یک چرخه افزایشی شکل می گیرد و در این لوپ هر عامل عوامل دیگر را رشد داده و تورم و نرخ ارز و هزینه تولید مدام بالا می‌رود.

 

دکتر رضایی راه‌ حل شکستن این چرخه مخرب را سرمایه گذاری، تولید و گسترش بازار دانست و گفت:تولید کشور باید تبدیل به تولید رقابتی و باکیفیت شود تا تورم را با افزایش عرضه کاهش دهد.همچنین تولید باید صادر شود و با ارز آوری موجب کاهش قیمت ارز گردد؛ پس تولید هم می تواند تورم و هم قیمت ارز را کاهش دهد و نقطه معجزه آسا در از بین بردن این چرخه معیوب سرمایه گذاری ؛ تولید و گسترش بازار است.

 

وی افزود: تولید بدون بازار و صادرات یعنی پرشدن انبار ها که این بی فایده است.تولیدی مفید است که بازار و صادرات داشته باشد پس باید بازارها را هم گسترش داد.تولید باید رقابت پذیر باشد تا بتواند بازارها را فتح کند و لازمه آن داشتن فناوری، کیفیت، بسته بندی مناسب، بازاریابی حرفه ای، برگزاری نمایشگاه و … است تا بتواند بازار داخلی و خارجی را گسترش دهد و در داخل هم محیط کسب و کار را باید بهتر کرد. این دولت ۵۹۰۰۰ موسسه و بنگاه با ظرفیت تولیدی کم و ناقص را تحویل گرفته که پتانسیل افزایش دو و نیم میلیون شغل دارند.

 

دکتر محسن رضایی گفت:ما در ۱۰۰ سال گذشته به کارخانه داری رسیده‌ایم اما صنعتی نشده‌ایم؛ فرق کارخانه داری و صنعتی شدن مسئله زنجیره ارزش و بازاریابی است.ما کارخانه‌های زیادی در حوزه های مختلف مانند نفت، فولاد، پتروشیمی و خودرو داریم اما در هیچکدام از اینها صنعت کامل از مواد اولیه تا محصولات نهایی نداریم.

 

وی ادامه داد:جایی که صنعتی می‌شود یک زنجیره ای از کارخانه های مربوط به یک محصول نهایی شکل می گیرد و به محض اینکه یک کارخانه تولیدش کم می‌شود یا با نو‌آوری محصولات را تغییر می‌دهد و یا بلافاصله از زنجیره ارزش کنار می رود و یک کارخانه دیگر جای آن را می گیرد.

تولید ما زمانی می تواند اثرگذار باشد و گسترش بازار داشته باشد که ما در هر محصولی از صفر تا صد زنجیره ارزش درست کنیم.زنجیره ارزش شامل نوآوری و ایده، طراحی، ساخت آزمایشگاهی، ساخت نیمه صنعتی ،ساخت صنعتی، بازاریابی، تبلیغات و فروش است.

 

مثلا در حوزه خودرو ما همزمان با کره جنوبی شروع کردیم اما تا مدتی پیش همان پلتفرم های فرانسوی را استفاده می‌کردیم و الان مدتی است که در حال طراحی و ساخت چند پلتفرم هستیم. صنعت خودرو صرفاً کارخانه خودروسازی بوده است؛ بنابراین زنجیره ارزش بومی استانی و ملی باید شکل بگیرد.

 

صنعت به صورت معجزه آسایی اقتصاد یک کشور را سرعت می دهد و دگرگون می کند فلذا باید از کارخانه‌داری به سمت صنعت سازی برویم.

 

وی در ادامه به عوامل بروز تورم در کشور پرداخت و گفت:تورم نتیجه کسری بودجه دولت (چه پنهان و چه آشکار) است؛ خوشبختانه امسال کسری بودجه آشکار نداریم . باید دقت کرد که کسری بودجه با عدم تحقق فرق دارد.

 

معاون اقتصادی رییس جمهور با بیان اینکه دو نوع تورم نشات گرفته از هزینه و تقاضا وجود دارد، افزود: هرچه تولید بیشتر شود، قیمها کاهش پیدا می کند، تولید از دو طریق می تواند به ارز حمله کند که شامل “سرمایه گذاری و تولید از طریق بازار داخلی” و دیگری “تولید برای صادرات” است.

 

رضایی اظهار داشت: نقطه معجزه آسای ایران سرمایه گذاری و تولید برای شکستن تورم است، لذا نباید تولید بدون بازار و صادرات با هدف صرفا پر کردن انبارها داشت، تولیدی که بتواند بازار داخلی را به دست گیرد و صادرات داشته باشد می تواند ارزش پول داخلی را ارتقا دهد و قیمت ارز را پایین آورد لذا سرمایه گذاری و تولید و گسترش بازار رمز موفقیت ایران است.

 

وی گسترش بازار و پشت سر گذاشتن برندهای خارجی و رقابت پذیر کردن تولید داخلی را منوط به توجه به فناوری و نوآوری، کیفیت و بسته بندی کالا دانست و گفت: باید بازار محصولات را از طریق توجه به مسائل مزبور گسترده کرد و همه مولفه های تقویت کالا را در نظر گرفت.

 

رضایی اظهار داشت: زمانی می توان زنجیره های ارزش را در سطح ملی و استانی از صفر تا ۱۰۰ اصلاح کرد که نوآوری، طراحی، ساخت آزمایشگاهی، ساخت نیمه صنعتی، ساخت صنعتی، بازاریابی، تبلیغات و فروش را مدنظر قرار داد.

 

وی بیان کرد: مساله اصلی ما در کشور سرمایه گذاری، تولید و گسترش بازار است لذا صرفا نباید از تولید صحبت کرد بلکه تولید همراه با بازار و صادرات است بدون بازاریابی و توسعه صادرات، بنگاه های اقتصادی زیان می بینند.

 

رضایی در پایان گفت: سرمایه گذاری، تولید و گسترش بازار در ایران طی سالهای گذشته حرکت لاکپشتی داشته اما در مقابل تورم و هزینه تولید با سرعت حرکت کرده است و این موضوع روز به روز ارزش ریال را کاهش و ارزش دلار را افزایش داده است.

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار