صدر نه می‌تواند و نه می‌خواهد از ایران جدا شود-راهبرد معاصر
عضو حزب بدر عراق در گفتگوی اختصاصی با راهبرد معاصر:

صدر نه می‌تواند و نه می‌خواهد از ایران جدا شود

علی الصیاد، تحلیلگر جوان عراقی و عضو حزب بدر عراق به توضیح آخرین تحولات در عرصه سیاسی عراق و پیش بینی انتخابات آینده عراق پرداخت.
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۷ - ۲۰ بهمن ۱۳۹۶ - 2018 February 09
کد خبر: ۱۷۱

به گزارش راهبرد معاصر؛ کشور عراق در آستانه برگزاری انتخاباتی سرنوشت ساز است که سرنوشت این کشور در دوره پساداعش را مشخص می کند. از همین جهت، در مصاحبه ای با تحلیلگر اندیشکده عراقی ابابیل و عضو حزب بدر عراق به گفتگو نشستیم تا نظر وی را پیرامون آینده انتخابات بپرسیم.


با توجه به نزدیک شدن به موعد انتخابات عراق، لطفا شمای کلی از جبهه بندی های موجود سیاسی در این کشور ارائه دهید.


در عراق، جبهه بندی های سیاسی بسیار متزلزل هستند و مدام تغییر و تحول می یابند. در ساعتی دو حزب با یکدیگر ائتلاف می کنند و تا چند ساعت بعد، به ائتلاف خود پایان می دهند. اما مهم ترین ائتلاف ها تا به امروز شامل :نصر به ریاست حیدرالعبادی، فتح به ریاست هادی العامری، ائتلاف اسامة النجیفی و خنجر ( که می توان خنجر را داعش خطاب کرد)، ائتلاف سلیم الجبوری و ایاد علاوی، ائتلاف جریان استقامت به رهبری مقتدی صدر و حزب کمونیست عراق با نام "سائرون"، ائتلاف حزب گوران کردستان با جماعت اسلامیه می شوند. همچنین جریان ملی حکمت به رهبری حکیم، حزب دموکراتیک کردستان به رهبری بارزانی و اتحادیه میهنی، از احزاب بزرگی هستند که فعلا ائتلاف چشمگیری با نداشته اند.


البته باید توجه داشت که ائتلاف وطنی در پارلمان، بزرگترین ائتلاف است که عمدتا شیعه هستند و 180 کرسی را در اختیار دارند که بیشتر احزاب بزرگ شیعی در آن حضور دارند و به احتمال خیلی زیاد، اکثر ائتلاف ها و احزاب شیعی پس از انتخابات با هم همکاری و شاید حتی همپیمان شوند.


ائتلاف نصر، به شدت وابسته به شخص العبادی است و با توجه به این که او طرفداران حشدالشعبی و حکیم را از دست داده، می توان گفت که سبد رای آن بسیار پایین آمده. پیش از جدایی از ائتلاف فتح، نصر 59 حزب را در خود گنجانده بود ولی پس از این، تا این لحظه 31 گروه در آن حضور دارند. همچنین در بحث محاربه با فساد که اکنون می توان گفت در تمامی ادارات دولت متاسفانه نفوذ کرده و بسیاری مردم معتقدند العبادی تنها "شعار" داده و عملی نکرده است.


ائتلاف فتح: شخص هادی العامری به دلیل مجاهدت هایش ضد داعش، در میان کل عراقی ها، شیعه و سنی محبوب است و می تواند کرسی های زیادی را بدست بیاورد.


آیا می توان انتظار داشت که العامری نخست وزیر شود ؟


صادقانه بگویم خیر! به خاطر نفوذ و فشار امریکا. واشنگتن العامری را با تعریفی که خود از تروریسم ارائه می دهد، نزدیک به تروریست ها می داند .


اما شما گفتید که عراقی ها همگی او را قبول دارند؟ امریکا چطور می تواند جلوی اکثریت آرای عراقی ها را در خاک خودشان بگیرد؟


چطور نوری المالکی سال 2009، با وجود آن که علاوی رای آورده بود، نخست وزیر شد؟ به علاوه، از یاد نبرید که اکنون طرفداران صدام، فدایی های او، در تمام بدنه اداری کشور نفوذ دارند. آن ها آنقدر نفوذ دارند که حتی از وزارت فرهنگ عراق حقوق می گیرند.


نظر شما پیرامون سلیم الجبوری و ایاد علاوی چیست؟


سلیم الجبوری از اهل سنت است ولی عنادی با جریان های شیعی ندارد. اما آقای علاوی که ما بین راست و چپ است، سودای نخست وزیری دارد بنابراین حتی اگر ائتلافی با حیدرالعبادی شکل دهد، بسیار بعید است که پس از انتخابات به آن پایبند بماند.


برخی تحلیل ها بر این اعتقادند که العبادی و الجبوری، در یک طرح حساب شده، بحث عدم قانونی بودن شرکت گروه های مسلح در انتخابات را مطرح کردند تا جلوی حضور حشدالشعبی را بگیرند؟


نه. اینطور نیست. این قانون مربوط به سال 2015 است. قانون احزاب که طبق آن، جناح های دارای شاخه نظامی، حق شرکت در انتخابات را ندارند و طبیعی است که در این زمینه نگرانی وجود داشته باشد. سلاح و قدرت سیاسی با هم، مملکت را به سیطره یک گروه می دهد.


در مورد جریان صدر نظر شما چیست؟ بنظر می رسد که او به عنصری ضد ایران تبدیل شده است.


خیر. اینطور فکر نمی کنم. صدر نه می خواهد و نه می تواند از ایران جدا شود.


اما شاهد بودیم مقتدی صدر با عربستانی دست دوستی داد که با دوستان ایران در یمن در جنگ است. صدر هیچ موضعی در رابطه با یمن، یکی از اولویت های ایران در منطقه نمی گیرد. این نشان می دهد که او بیشتر به سوی عربستان گرایش یافته و ضد ایران است.


اینطور نیست. البته این واقعیت ها هست و صدر نسبت به عربستان نرم شده ولی فراموش نکنید صدر ارتباط خود با داخل ایران را قطع نکرده است. اگر بخواهیم دولت داشته باشیم باید با همه طرف های منطقه در ارتباط باشیم. در مورد یمن هم باید خاطر نشان کرد پس از قضیه تصمیم ترامپ در مورد قدس، صدر به عربستان گفت که جنگ یمن را تمام کنید و به قدس بپردازید.


آیت الله جواد الخالصی، یکی از مراجع شیعه عراق حضور در انتخابات را تحریم کرده اند. بنظر شما چنین فتواهایی چه میزان می تواند اثر بگذارد؟


هنگامی که آیت الله سیستانی حکم جهاد داد، 3 میلیون فرد مسلح بیرون ریختند. این بدان معناست که مرجعیت اصلی عراق شخص آیت الله سیستانی است نه افرای همچون آیت الله خالصی. از نظر من چنین فتوایی نمی تواند جریان اصلی را متاثر سازد.

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده