شورای رقابت: عرضه خودرو باید در سامانه یکپارچه انجام شود-راهبرد معاصر

شورای رقابت: عرضه خودرو باید در سامانه یکپارچه انجام شود

براساس دستورالعمل شورای رقابت عرضه خودرو باید در سامانه یکپارچه انجام شود.
تاریخ انتشار: ۱۶:۰۶ - ۱۶ بهمن ۱۴۰۱ - 2023 February 05
کد خبر: ۱۷۱۷۶۶

به گزارش راهبرد معاصر؛ شورای رقابت در دستورالعمل جدید قیمت‌گذاری که امروز منتشر کرده است با تأکید بر وضعیت انحصاری بازار خودروهای سواری در کشور اعلام کرده است: براساس بالا بودن شاخص‌های تمرکز، تقاضای انباشته در بازار، ممنوعیت یا محدودیت واردات طی سالهای اخیر به‌همراه پایین بودن قدرت انتخاب مصرف‌کنندگان و برخی احکام قانونی همچون ماده 12 قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت مصوب 24 ماه 1400 و بند 3 تبصره هفت قانون بودجه سال 1401 کل کشور و تبصره 5 قانون اصلاح ماده 10 قانون سامانه صنعت خودرو مصوب 9 آذرماه 1401 وضعیت انحصاری در بازار خودرو شدیدتر شده است، به همین منظور ما دستورالعمل قیمت‌گذاری خودرو را براساس قانون اعلام می‌کنیم.

 

شورای رقابت در این دستورالعمل بازار تمام خودروهای سواری شامل خودروهای تولیدی، مونتاژی وارداتی را انحصاری تشخیص داده و از این پس مشمول این دستورالعمل دانسته است اما نکته مهم در این دستورالعمل را باید بند 5 ماده شرایط طرف عرضه در دستورالعمل رقابت دانست چرا که براساس این ماده، عرضه‌کنندگان خودرو از طریق سامانه یکپارچه فروش خودرو نسبت به ثبت‌نام و فروش خودرو اقدام می‌کنند، همچنین عرضه‌کنندگان حق پیش‌فروش خودرویی را که قیمت آن هنوز تعیین نشده است، ندارند.

 

بر اساس دستورالعمل شورای رقابت، از این به بعد باید فروش خودرو در سامانه یکپارچه صورت گیرد.

 

علاوه بر این تولیدکنندگان خودرو موظفند در ابتدای هر سال برنامه تولید را به‌تفکیک ماه به شورای رقابت و وزارت صمت اعلام نمایند.

 

همچنین در تبصره یک این ماده وزارت صنعت میزان تحقق برنامه تولید را به‌صورت مستمر پایش کرده و در صورت عدم تحقق، راهکارهای پیشنهادی رفع مشکلات و چالش‌های مسیر تحقق برنامه تولید را در کارگروه خودرو مطرح و نتایج به شورای رقابت اعلام می‌گردد.

 

همچنین سازمان حمایت به‌طور مستمر وضعیت عرضه و تعهدات تولیدکنندگان خود را پایش و گزارش مذکور را به کارگروه خودرو ارائه می‌نماید.

 

به‌منظور بهبود رقابت‌پذیری و تنظیم عرضه خودرو، شورای رقابت با همکاری وزارت صمت، سالانه میزان و نوع واردات خودرو را تعیین می‌کند.

 

هر گونه تغییر قیمت خودرو ناشی از نصب آپشن یا قطعات که اجباری (براساس الزامات قانونی) نباشند باید به سازمان حمایت اعلام و اثر قیمتی آن جهت تأیید به کارگروه خودرو ارسال و سپس به شورای رقابت جهت تصویب و ابلاغ اعلام گردد.

 

به‌منظور شناسایی مصرف‌کنندگان واقعی و تسهیل دسترسی به بازار کلیه عرضه‌کنندگان خودرو موظفند طرح‌های فروش پیش‌فروش خود را در سامانه خود ارائه نمایند، به‌گونه‌ای که پیش از ثبت‌نام از وجود مبلغ متناظر با طرح فروش منطبق با آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از مصرف‌کنندگان خودرو در حساب متقاضی اطمینان حاصل گردد.

 

عرضه‌کنندگان خودرو از طریق سامانه یکپارچه فروش خودرو، نسبت به ثبت‌نام و فروش خودرو اقدام می‌کنند.

 

عرضه‌کنندگان حق پیش‌فروش خودروهایی را که قیمت آن تعیین شده است، خواهند داشت.

 

براساس ماده 2 قانون ساماندهی صنعت خودرو، بانک مرکزی و شورای اعتبار تأمین ارز را برای واردات خودرو تسهیل می‌کنند./ تسنیم

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده