به گزارش راهبرد معاصر طبق بخشنامه رتبه بندی معلمان، پژوهشهای مرتبط با بهبود عملکرد معلم، شاخصهای تألیف و تدوین کتب و مقالات مرتبط جزو عوامل امتیازآور برای کسب رتبه معلمان است.
معلمان باید حداکثر 5 مورد از باکیفیتترین پژوهشها را از بین اقدامپژوهی، درسپژوهی و روایتپژوهی که دارای تأییدیه از مدرسه، منطقه، استان یا کشور است، انتخاب کنند و شماره نامه تأییدیه ثبت شود.
هماکنون که رتبههای قطعی معلمان تعیین شده است برخی از معلمان در تماس با خبرگزاری تسنیم تأکید داشتند: برای رتبهبندی معلمان باید مدارکی مانند تشویقی، تألیفات و مقاله در سایت مربوطه ثبت شود اما برخی افراد با تخلف، اقدام به مقالهسازی و کپیکاری کردهاند اگرچه رتبهها بین 1 تا 5 است و کسب رتبههای بالاتر باعث افزایش حقوق میشود اما شاهد هستیم که این امر باعث سوق دادن افراد بهسمت تخلف شده است.
از سوی دیگر سازوکار نظارتی دقیقی برای بررسی صحت مدارک ارائهشده وجود ندارد و این وظیفه به مدیران مدارس محول شده بود که با توجه به مهلت محدود، آنها نتوانستند بهشکل دقیق مستندات ارائهشده را بررسی کنند از سوی دیگر فرآیندی که باعث تبدیل معلمان به "ماشین چاپ مقاله" شود و به شکلگیری مافیای تولید و فروش مقاله منجر شود، فرآیندی نادرست است.
حتی اگر بعد از بررسی مدیران، ارزیابان، نظارت را عهدهدار باشند، این موضوع مطرح میشود که یک ارزیاب مثلاً مستقر در استان اصفهان چگونه میتواند معلمی در استان دیگر را بررسی کند، بررسی او در نهایت از پشت صفحه کامپیوتر خواهد بود همچنین برخی مدیران مدارس در رصد مدارک و مستندات معلمان، سهلگیر و برخی سختگیر هستند.
از سوی دیگر افرادی که خود را مقید به ارائه مدارک و مستندات دقیقتر میدانند ممکن است رتبههای پایینتری کسب کنند.
برای بررسی این مسئله تلاش کردیم با "صادق ستاریفرد" معاون برنامهریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش گفتوگویی داشته باشیم که او پاسخگو نبود.
با این حال در بخشنامه اخیر رتبهبندی معلمان که در تاریخ 10 بهمن 1401 از سوی صادق ستاریفرد ابلاغ شد، درباره ارائه اطلاعات خلافواقع آمده است:
بهاستناد ماده 11 آییننامه اجرایی قانون، چنانچه در ارائه مدارک و مستندات مورد نیاز برای سنجش شایستگیهای معلمی و تجربه افراد محرز شود فردی اطلاعات خلافواقع در اختیار هیئتهای ممیز قرار داده است، مراتب جهت رسیدگی به هیئت بدوی رسیدگی به تخلفات اداری استان ارجاع میشود. تا زمان تعیین تکلیف قطعی موضوع در آن مرجع رسیدگی به پرونده رتبهبندی متوقف خواهد شد.
درخصوص مدارک و مستندات مشمولان علاوه بر درج اطلاعات دقیق و صحیح باید مربوط به بازه زمانی تا 31 شهریور 1400 باشد؛ بدیهی است مدارک بارگذاریشده پس از این تاریخ در ارزیابی امتیازات مربوط به رتبهبندی معلمان در دوره استقرار، ملاک محاسبه قرار نخواهد گرفت و ضمناً با ارائه اطلاعات خلافواقع تا تعیین تکلیف قطعی موضوع در هیئتهای رسیدگی به تخلفات اداری استانها، پرونده رتبهبندی متوقف خواهد شد.
با وجود این، چگونگی نظارت و تشخیص ارائه اطلاعات خلافواقع نیازمند توضیحات دقیق و شفاف مسئولان وزارت آموزش و پرورش و معاون برنامهریزی و توسعه منابع این وزارتخانه است که تاکنون درباره آن اطلاعرسانی نشده است./تسنیم
هست به خاطر علاقه و کار تحقیقاتی کار مضاعف میکردند و اصلا فکرش رادهم نمیکردن. به درد رتبع بندی بخورد
بعد از این تاریخ شاید تخلفاتی صورت گرفته باشد
اما تالیف کتاب خودش یک نتیجه منفی در آینده خواهد داشت
چون معلم نویسنده نیست که درگیر نوشتن کتاب باشد
الا اینکه نویسنده ایی معلم هم باشد که بحث دیگری هست
رتبه بندی با شرایطی که در حال حاضر ایجاد شده، آموزش وپرورش رو به فنا می برد...!
بااین بی عدالتی که دراجرای رتبه بندی داشتید فقط شب عیدی دل مظلومترین قشر جامعه راشکستید گله پیش خدا خواهيم برد وبه خداوند منان واگذارتان خواهيم کرد