فرهنگ‌سازی و برخورد با سوداگران، مقدمه مهار تورم-راهبرد معاصر
عبدالمجید شیخی، کارشناس مسائل اقتصادی در گفت‌وگو با «راهبرد معاصر» مطرح کرد:

فرهنگ‌سازی و برخورد با سوداگران، مقدمه مهار تورم

عبدالمجید شیخی، کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه برای جلوگیری از رشد تورم باید فعالیت‌های غیرمولد و آتش افروزی های سوداگران را در بخش‌های مختلف اقتصادی متوقف کرد، گفت: برای مقابله با تورم در کنار سیاست‌گذاری‌های درستی که شکل می‌گیرد، باید فرهنگ‌سازی در اولویت باشد.
عبدالمجید شیخی‌؛ کارشناس مسائل اقتصادی
تاریخ انتشار: ۱۲:۳۷ - ۰۷ فروردين ۱۴۰۲ - 2023 March 27
کد خبر: ۱۷۷۳۷۲

فرهنگ‌سازی و برخورد با سوداگران، مقدمه مهار تورم

 

به گزارش «راهبرد معاصر»‌؛ حضرت آیت‌الله خامنه‌ای (مدظله العالی) رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیام نوروزی خویش علاوه بر تبریک فرارسیدن سال نو، سال 1402 را «سال مهار تورم و رشد تولید» نامگذاری فرمودند.

 

 پدیده تورم در بیشتر کشورهای جهان کمابیش وجود دارد، اما نرخ آن در جوامع و زمان های گوناگون فرق می‌کند. این پدیده در دوره های اخیر در کشورهای توسعه یافته کمتر مشکل آفرین بود، زیرا این کشورها گرفتار تورم شدید و مزمن نیستند، اما کشورهای در حال توسعه با تورم های شدید مواجه‌اند. 

 

کسانی که در شبکه های اجتماعی نرخ ارز را افزایش می دادند و به‌طور مرتب نرخ کاذبی را در معاملات فردایی اعلام می کردند، به شدت به معیشت مردم لطمه وارد کردند

عبدالمجید شیخی، کارشناس مسائل اقتصادی درباره سخنان رهبر معظم انقلاب با محوریت مهار تورم و رشد تولید و آنچه اقتضای تحقق این مطالبه بسیار مهم اقتصادی است، به «راهبرد معاصر» گفت: رهبر معظم انقلاب در لحظات اولیه آغاز سال 1402 به این موضوع پرداختند که باید با توجه به تلخی‌ها و شیرینی‌های سال گذشته برنامه ریزی درست برای عبور از آن اتفاقات به سمت جلو انجام شود.

 

وی افزود: دستاوردهایی مانند برگزاری نمایشگاه محصولات دانش‌بنیان در حسینیه امام خمینی (ره) و پیشرفت هایی که در بخش های مختلف به‌وجود آمد، باید الگوی پیشرفت و حرکت به سمت جلو باشد؛ اما موضوع حائز اهمیت رشد تولید از مسیر مهار تورم است. 

 

کارشناس مسائل اقتصادی تصریح کرد: برای مقابله با تورم در کنار سیاست‌گذاری‌های درستی که شکل می‌گیرد، باید فرهنگ سازی در اولویت باشد؛ یعنی در این مسیر همه مردم ایران در کنار هم قرار بگیرند و توجه کنند نباید در کنار افرادی قرار گرفت که به دلالی، سفته بازی و لطمه زدن به معیشت مردم و افزایش تورم کمک می کنند.

 

شیخی گفت: در دو سال گذشته شاهد بودیم کسانی که در شبکه های اجتماعی نرخ ارز را افزایش می دادند و به‌طور مرتب نرخ کاذبی را در معاملات فردایی اعلام می کردند، به شدت به معیشت مردم لطمه وارد کردند و بازار ارز و به تبع آن سایر بازارها به آشوب کشیده می‌شد.

 

وی عنوان کرد: متأسفانه عده ای از مردم ناخودآگاه به‌دنبال افراد سودجو حرکت می کردند، یعنی با القای هیجانات کاذب و فضاسازی سودجویان تلاش می کردند خود را با معیار و مقیاس نرخ های کاذب بسنجند و پولشان را با دست خود داغ کنند، یعنی با تبدیل ریال به دلار و یورو قدرت خرید خود را ارتقا دهند، در حالی که مردم نباید به  فضاسازی های پیشقراولان ایجاد آشوب اهمیتی دهند.

 

شیخی تأکید کرد: متأسفانه شاهدیم برخی ناخواسته و حتی کورکورانه از این وضعیت پیروی می‌کنند و عملاً با دست خود به آتش تورم دامن می زنند، در حالی که برای جلوگیری از رشد تورم باید در برابر پیشقراولان ایجاد تورم ایستاد و فعالیت های غیرمولد و آتش افروزی های آن‌ها را در بخش‌های مختلف اقتصادی متوقف کرد.

 

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار