به گزرش راهبرد معاصر در آستانه هفته معلم، جمعی از مدیران و معلمان شهر تهران با سرپرست وزارت آموزش و پرورش دیدار کردند و از مطالبات و مشکلات پیش روی این قشر سخن گفتند.
ضعف مدیریت در اجرای رتبهبندی و درگیر کردن معلمان به مسائل بیارتباط با شغل معلمی همچون بارگذاری مستندات،کمبود مدرسه و معلم پرتکرارترین مشکلات مطرح شده توسط معلمان بود.
نخستین سخنران این نشست، خانم اصغری مدیر مدرسه ابتدایی با 20 سال سابقه کار بود که نسبت به عدم اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش گلایه کرد و اینگونه گفت:در توجه به ساحتهای 6گانه سند تحول از نبود امکانات میگویند در حالیکه، تجربه معلمان به دلیل فاصله بین ستاد و مدارس شنیده نمیشود.
او نسبت به افت شدید یادگیری دانشآموزان ابتدایی در دوران کرونا هشدار داد و گفت: دانشآموزان دوره ابتدایی در دو سال همه گیری کرونا آسیب بسیاری دیدند و سالها به جبران و تثبیت یادگیری آنها نیاز داریم.
این معلم همچنین به سرپرست وزارت آموزش و پرورش درباره کمبود مدرسه در شهر تهران هشدار داد و متذکر شد: این وضعیت مدارس تهران را دو نوبته کرده است که باعث افت کیفیت آموزش میشود.
گلایه از وضعیت اجرای رتبهبندی معلمان،موضوع مهم دیگری بود که این معلم مطرح کرد و خطاب به آقای سرپرست گفت: رتبه بندی نیاز به تدبیر اساسی دارد، هماکنون بارگذاری مستندات و اخلال در سامانه همه معلمان به خصوص افراد با سابقه را به سمت ناامیدی کشانده است.
آقای هاشمی نماینده مدیران دوره متوسطه اول، دومین سخنران این نشست بود که سخنان خود را با گلایه از کمبود معلم در تمام دورههای تحصیلی و تاثیر منفی آن بر وضعیت مدارس آغاز کرد.
او گفت: طی دوران کرونا دانش آموزان به دلیل استفاده زیاد از فضای مجازی آسیبهای بسیاری دیدند و نیاز است در مدارس دوره متوسطه دوم برای کنترل آسیبهای اجتماعی، مشاور مستقر شود.
نبود نیروهای متخصص در برخی رشتههای هنرستانی از جمله رشته طراحی و دوخت، افزایش سن معلمان در شهر تهران و بحران بازنشستگی آنها، نبود دبیر تخصصی برای کتابهایی همچون مدیریت خانواده، تفکر و سبک زندگی، سلامت و... و تدریس این دروس توسط معلمانی همچون فیزیک یا حسابان از سایر مشکلاتی بود که توسط این مدیر مدرسه گوشزد شد.
سخنران سوم این نشست خانم مریم انواری نماینده مدیران دوره متوسطه دوم و هنرستانها بود و سخنان خود را با این هشدار آغاز کرد که با حل مشکلات موجود روحیه امیدواری در جامعه فرهنگیان رقم بزنید.
او در ادامه سخنان خود به مشکلات رتبه بندی معلمان پرداخت و مطرح کرد: در دولت سیزدهم بعد از سالها شاهد به ثمر نشستن رتبهبندی معلمان بودیم اما با آییننامه نامناسب و پرنقص، کام معلمان را تلخ کردند در حالی معلمان درگیر جمع آوری مستندات بی ارتباط با شغل خود هستند که نیاز است مسئولان به فکر توانمندسازی آنها باشند.
امیدواریم ترمیم احکام رتبه بندی معلمان با بارگذاری مستندات جدید باعث شود آنها با امیدواری سالهای بیشتری خدمت کنند، این شیوه رتبهبندی معلمان، زنگ خطر را به صدا درآورده است و پاسخ منطقی به اعتراضات میتواند مانع یک آسیب بزرگ شود.
این سخنان او با تشویق سایر فرهنگیان حاضر در نشست همراه شد.
مدارس فرسوده و قدیمی در تهران، عدم واریز سرانه از سوی آموزش و پرورش برای نوسازی مدارس، نبود تجهیزات در مدارس به ویژه هنرستانها، کمبود معلم در تمام مقاطع تحصیلی و شکلگیری یک بحران در این باره و کمبود سرایدار و خدمتگزار در مدارس از سایر مشکلاتی بود که او مطرح کرد.
این معلم در پایان از سرپرست وزارت آموزش و پرورش خواست تا نیروهای ناکارآمد که هزینه گزافی را به آموزش و پرورش متحمل میکنند، خارج کند./تسنیم