سوالات امتحانات نهایی چگونه طراحی می‌شود؟-راهبرد معاصر
مشاهده پشه آئدس در برخی از شهر‌های سواحل جنوبی و شمالی سرپرست شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران منصوب شد ساماندهی آسیب‌های اجتماعی در بهشت زهرا کلید خورد مرز مهران آخر هفته مسدود است + جزئیات هشدار زرد هواشناسی در پی افزایش آلودگی هوا در ۶ استان فردا فعالیت نوبت صبح مدارس ۵ شهر غیرحضوری شد توضیحات مهم تامین اجتماعی درباره متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان دمای این مناطق به ۸ درجه زیر صفر رسید | گرمترین نقطه ایران کجاست؟ شگرد مجرمان سایبری، سوءاستفاده از هویت دیگران یا تجارت سیاه هشدار هواشناسی مازندران؛ صیادی در خزر ممنوع رئیس سازمان غذا و دارو منصوب شد زنان در ایران بیشتر از مردان عمر می‌کنند | سن امید به زندگی در ایران به ۸۰ سال می‌رسد؟ آمار بالای گرایش پایه هفتمی‌ها به دخانیات | افزایش مصرف قلیان در بین دختران ۱۳ تا ۱۵ سال! شرور خیابان معیری تهران زمینگیر شد هوای تهران برای همه گروه‌های حساس ناسالم شد؛ ۱٠ نقطه در وضعیت قرمز

سوالات امتحانات نهایی چگونه طراحی می‌شود؟

رئیس مرکز ارزشیابی وزارت آموزش و پرورش درباره برگزاری امتحانات نهایی خرداد ۱۴۰۲ گفت: امتحانات نهایی هیچ تغییری نسبت به گذشته ندارد و در طراحی سؤالات مبنا کتاب‌های درسی است همچنین به سراغ مفاهیم رفته و سطوح بالای شناختی را مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۷ - ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۲ - 2023 May 13
کد خبر: ۱۸۳۷۵۵

به گزارش راهبرد معاصر، امتحانات نهایی دانش‌آموزان پایه دوازدهم از روز یکشنبه 31 اردیبهشت با درس تعلیمات دینی 3 آغاز می‌شود و تا 25 خرداد 1402 ادامه دارد.

 

سهم سوابق تحصیلی در کنکور سال 1402 به صورت 40 درصد قطعی و از نمرات امتحانات نهایی پایه دوازدهم است.

 

طبق اعلام وزارت آموزش و پرورش، در شورای تأمین استان موضوعات زیر مطرح و اجرای مصوبات مربوط پیگیری می‌شود:

 

«تأمین امنیت حوزه‌های آزمون با همکاری فراجا.

 

رصد فضای مجازی به منظور ممانعت از اقدامات نامناسب و تبلیغ افراد سودجو در شبکه‌های مجازی با موضوع آزمون‌ها و انتشار سؤالات انجام خواهد شد

 

تعیین شعبه ویژه رسیدگی به جرایم و تخلفات آزمون توسط مرجع قضایی و تسریع در صدور احکام. »

 

البته در امتحانات نهایی سال گذشته، انتشار سؤالات امتحانات نهایی در حین جلسه آزمون مشاهده شد؛ بر همین اساس، وزارت آموزش و پرورش از پلیس فتا درخواست برخورد با کانال‌هایی را داشت که در فضای مجازی به تبلیغ فروش سؤالات اقدام می‌کنند.

 

همچنین طبق اعلام مسئولان وزارت آموزش و پرورش در برگزاری امتحانات نهایی از دستگاه‌های سیگنال‌‌یاب که در برگزاری کنکور توسط سازمان سنجش استفاده می‌شود برای حفاظت آزمون و شناسایی ابزارهای تقلب استفاده می‌شود.

 

دانش‌آموزان باید بدانند که رویکرد طراحی سؤالات امتحان نهایی به صورت مفهومی و دربرگیرنده سطوح یادگیری، منطبق با اهداف برنامه درسی است.

 

در همین ارتباط محسن زارعی درباره امتحانات نهایی خرداد 1402 گفت: امتحانات نهایی هیچ تغییری نسبت به گذشته ندارد و در طراحی سؤالات مبنا کتاب‌های درسی است همچنین به سراغ مفاهیم رفته و سطوح بالای شناختی را مورد ارزیابی قرار می‌دهیم.

 

وی بیان کرد: در مرحله طراحی سؤالات امتحانات نهایی، نخستین آزمون ملی در کشور را شاهد هستیم که طراحی سؤالات در قرنطینه کامل انجام می‌شود و پس از آن، یک روز قبل از برگزاری آزمون، سوالات به صورت الکترونیک برای روسای حوزه‌های امتحان ارسال می‌شود.

 

امکان لو رفتن سؤالات وجود ندارد

زارعی ادامه داد: در هر حوزه امتحانات نهایی یک اتاق قرنطینه وجود دارد و از 10 تا 2 دقیقه قبل از آزمون، رمز سؤالات برای رئیس حوزه ارسال می‌شود و تحت نظر حافظت آزمون، رمز به اتاق قرنطینه ارسال و تکثیر سؤالات انجام می‌شود و به صورت پلمب به سالن امتحان آورده و در مقابل چشم دانش‌آموزان بازگشایی می‌شود بنابراین تا این مرحله امکان لو رفتن سؤالات وجود ندارد.

 

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش درباره تصحیح الکترونیک برگه‌های امتحانات نهایی گفت: دی ماه سال گذشته تصحیح الکترونیک در تمام استان‌های کشور و در یک حوزه انجام شد. مصححان، برگه‌های امتحانات نهایی به جز استان خود را را تصحیح می‌کنند و هر برگه امتحانی را دو مصحح تصحیح می‌کند، جمع بندی نمرات توسط سامانه انجام و عملکرد مصححان نیز توسط سامانه بررسی می‌شود.

 

زارعی درباره سهم 40 درصدی سوابق تحصیلی در کنکور 1402 بیان کرد: براساس مصوبه 863 شورای عالی انقلاب فرهنگی مقرر شد، سوابق تحصیلی در کنکور سال 1402، سهم 40 درصدی داشته باشد و این سهم به صورت متناوب در سال‌های آینده افزایش می‌یابد به گونه‌ای که سال 1403، سهم سوابق تحصیلی به 50 درصد می‌رسد و فقط از امتحانات نهایی پایه دوازدهم است، در سال 1404 سهم امتحانات نهایی پایه یازدهم و دوازدهم و سال 1405 سهم امتحانات نهایی سه پایه دوره متوسطه دوم در کنکور به 60 درصد می‌رسد.

 

وی افزود: دانش‌آموزان مبتنی بر کتاب درسی و اهداف قصد شده برنامه درسی در مدارس آموزش می‌بینند اما توسط نظام دیگری سنجش می‌شوند این وضعیت باعث می‌شود، دانش‌آموز در پایه دوازدهم از برنامه درسی جدا شده و به سراغ مهارت تست‌زنی و کتاب‌های کمک آموزشی برود در اینجا معیار معلم و مدرسه خوب، پرداختن بیشتر به کنکور و تست زنی است.

 

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش با اشاره به اینکه سهم 40 درصدی سوابق تحصیلی در پذیرش دانشگاه‌ها باعث می‌شود، توجه دانش‌آموزان به برنامه درسی بیشتر شود، گفت: از سهم 40 درصدی سوابق تحصیلی، 26 درصد مربوط به دروس عمومی و 14 درصد مربوط به دروس اختصاصی است همچنین در کنکور دروس عمومی وجود ندارد و سهم آن به امتحانات نهایی منتقل شده و کنکور فقط از دروس تخصصی است.

 

وی متذکر شد: نمرات امتحانات نهایی در آموزش و پرورش تراز می‌شود و پس از آن نمره کنکور و امتحانات تراز شده و رتبه فرد تعیین می‌شود.

 

زارعی ادامه داد: دانش‌آموزی که عملکرد او در دروس عمومی خوب باشد، سهم 26 درصدی آن را کسب می‌کند اما ممکن است برای دروس اختصاصی بخواهد بیشترین سرمایه‌گذاری را به سهم 60 درصدی کنکور اختصاص دهد./ تسنیم

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار