به گزارش راهبرد معاصر؛ همزمان با ایجاد آرامش نسبی در بازار خودرو و کاهش محسوس قیمت بازار خودروها نسبت به اسفند سال گذشته و در آغاز مرحله دوم اجرای طرح فروش یکپارچه محصولات و حذف قرعه کشی، اقدامات یکی از شرکتهای خودروسازی شائبه تلاش برای ایجاد التهاب در بازار خودرو و افزایش مجدد قیمتها را ایجاد کرده است.
بررسیهای خبرنگار فارس نشان میدهد ایران خودرو در چند هفته اخیر ظرفیت فعالیت و تولید خود را در برخی سایتهای استانی کاهش داده است؛ از سوی دیگر این خودروساز مجددا اقدام به دپوی 3 محصول پرطرفدار خود کرده است. اقدامی که میتواند منجر به فروش این خودروها خارج از طرح یکپارچه با نرخهای آزاد در بازار به صورت قطره چکانی شود و نهایتا بازار را ملتهب و قیمتها را مجددا افزایش دهد.
شرکت مذکور در توجیه کاهش تولید و همچنین دپوی محصولات خود، کمبود و کسری قطعه، عدم دریافت ارز و عدم ترخیص قطعه توسط گمرک را به عنوان علل اصلی اعلام کرده است.
این خودروساز مدعی شده است به دلیل کمبود قطعه و نرسیدن قطعه از چین، این خودروها امکان تزریق به سامانه یکپارچه را ندارد این در حالی است که در یک سال گذشته عملا مشکل کسری قطعه خودرو رفع شده است و بحرانی هم در این خصوص گزارش نشده بود. لذا بررسی علت توقف تولید توسط مراجع نظارتی ضروری است.
ایران خودرو پیش از آغاز نوبت دوم طرح یکپارچه خودرو اعلام کرد که در نوبت دوم طرح نیز حضور خواهد داشت و حتی هایما هم عرضه می کند، اما پس از مصوبه شورای رقابت و عدم تغییر قیمت این خودرو، این شرکت عرضه را در سامانه یکپارچه متوقف کرد.
پیگیری خبرنگار فارس حاکی از آن است که تعداد زیادی هایما و پارس تولیدی ایران خودرو در بینالود خراسان رضوی دپو شده است، که در صورت عدم ورود جدی نهادهای نظارتی ممکن است در آینده خارج از نرخ های شورای رقابت در بازار سوداگری عرضه شود./فارس