تعهدات ایران خودرو محقق می‌شود؟-راهبرد معاصر

تعهدات ایران خودرو محقق می‌شود؟

پس از پیش‌فروش بیش از ۸۰۰ هزار دستگاه از محصولات ایران‌خودرو در سامانه یکپارچه، همواره این پرسش مطرح می‌شد که آیا ایران‌‌خودرو با توجه به عدم تحویل حدود ۱۰۰ هزار دستگاه پیش‌فروش شده در دوره‌های گذشته، امکان تحویل این تعداد از خودرو را دارد؟
تاریخ انتشار: ۲۰:۳۳ - ۱۶ خرداد ۱۴۰۲ - 2023 June 06
کد خبر: ۱۸۷۹۸۴

به گزارش راهبرد معاصر؛ گزارش‌های عملکرد ماهانه شرکت‌ ایران خودرو نشان می‌دهد، این شرکت در سال گذشته در مجموع حدود ۵۸۵ هزار دستگاه تولید کرده است. حال باید دید آیا ایران خودرو می‌تواند به تعهدات تحویل بیش از ۹۰۰ هزار دستگاه خود، طی سال جاری عمل کند یا خیر؟

نگاهی به گزارش عملکرد دو ماه ابتدایی امسال ایران خودرو نشان می‌دهد، شرکت موفق شد در این دو ماه حدود ۷۶ هزار و ۶۲۶ دستگاه تولید کند که در مقایسه با دو ماه ابتدایی ۱۴۰۱ حدود ۱۶ درصد افزایش داشته است.

حال اگر ایران خودرو در ادامه سال جاری نیز با همین روند پیش رود و تولیدات شرکت در بهترین حالت خود باشد، این شرکت می‌تواند در مجموع طی سال جاری با افزایش ۱۶ درصدی نسبت به سال گذشته، ۶۷۸ هزار دستگاه از محصولات خود را تولید کند.

با این حال باز هم در بهترین شرایط، تولیدات ۱۴۰۲ شرکت جوابگوی تعهدات ایران خودرو نخواهد بود و شرکت برای تحقق تعهدات خود باید روی تولید ۱۴۰۳ خود نیز حساب کند.

این در حالی است که فعالان حوزه انرژی با توجه به نمودار مصرف برق امسال در کشور، معتقدند مشکل کمبود انرژی در تابستان امسال، نسبت به سال گذشته جدی تر است. به این ترتیب قطعی برق کارخانجات در تابستان امسال به احتمال زیاد نسبت به سال ۱۴۰۱ بیشتر خواهد بود. همین امر روند تولید ایران خودرو را به احتمال زیاد مختل خواهد کرد.


از طرفی تورم سنگین فعلی بر اقتصاد کشور موجب حادتر شدن شرایط دریافت مواد اولیه قطعه‌سازان از کارخانجات پتروشیمی و فولاد شده است که ادامه این روند، تولیدات دو خودروساز کشور را تهدید می‌کند.

به طور کلی می‌توان گفت در شرایط ایده‌آل اگر تمامی المان‌های تولید مانند سال گذشته پیش رود، ایران خودرو با توجه به تولید امسال و سال آینده خود، تا حدودی می‌تواند وعده‌های تحویل ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ را محقق کند.

این در شرایطی است که این شرکت خودروسازی اعلام کرده در مرحله سوم طرح یکپارچه خودرو شرکت خواهد کرد. در این صورت باید خاطرنشان کرد، اگر موعد تحویل خودرویی در سال ۱۴۰۳ قرار گیرد، تولیدات دو سال جاری ایران خودرو جوابگوی آن نخواهد بود.

کارنامه اردیبهشت‌ماه «خودرو»

گزارش عملکرد ماهانه اردیبهشت‌ماه شرکت ایران خودرو نشان می‌دهد، شرکت در این ماه توانست ۴۷ هزار و ۸۴۷ دستگاه تولید کند و حدود ۴۸ هزار و ۷۲۰ دستگاه از محصولات خود را به فروش برساند.

مقایسه این اعداد با تولید و فروش اردیبهشت‌ماه سال قبل نشان می‌دهد، مقدار تولید اردیبهشت شرکت در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۱۷ درصد و مقدار فروش آن حدود ۱۲ درصد افزایش داشتند.

درآمد ماهانه ایران خودرو

همچنین ایران خودرو توانست در این ماه، از فروش محصولات خود ۱۴ هزار و ۴۳۴ میلیارد تومان درآمد کسب کند که در مقایسه با اردیبهشت سال ۱۴۰۱ حدود ۵۹ درصد افزایش داشته است. این جهش درآمد عمدتا ناشی از افزایش حدود ۳۰ درصدی نرخ فروش محصولات شرکت نسبت به مدت مشابه سال گذشته است./تجارت نیوز

مطالب مرتبط
ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار