رئیس‌جمهور: تجربیات ایران در تبدیل تهدیدها به فرصت می‌تواند در ونزوئلا مورد استفاده قرار گیرد-راهبرد معاصر

رئیس‌جمهور: تجربیات ایران در تبدیل تهدیدها به فرصت می‌تواند در ونزوئلا مورد استفاده قرار گیرد

رئیس‌جمهور با بیان اینکه باید تحریم‌ها و فشارها را به فرصت‌هایی برای پیشرفت تبدیل کنیم، گفت: این حرکت در ایران آغاز شده و در دو سال اخیر گام‌های خوبی نیز در این مسیر برداشته شده است و این تجربیات می‌تواند در ونزوئلا نیز مورد استفاده قرار گیرد.
تاریخ انتشار: ۰۰:۱۳ - ۲۴ خرداد ۱۴۰۲ - 2023 June 14
کد خبر: ۱۸۹۲۳۱

به گزارش راهبرد معاصر؛ آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی پیش از ظهر امروز سه‌شنبه به وقت محلی در ادامه برنامه‌های سفر رسمی به ونزوئلا، در دیدار رئیس و تعدادی از رؤسای کمیسیون‌های مجلس ملی ونزوئلا، با بیان اینکه ملت و دولت ونزوئلا در مقاومت خود در برابر نظام سلطه تاریخ‌ساز شده‌اند، از قهرمانان ملی این کشور که مقابل ظلم سلطه‌طلبان ایستادند تجلیل کرد و آن‌ها را الگویی برای رهایی‌بخشی ملت‌های تحت ستم دانست.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه در رایزنی‌های صورت گرفته در این سفر بر ضرورت گسترش روابط و بررسی راهکارهای آن تمرکز داشتیم، افزود: پتانسیل‌ها و توانمندی‌های بسیار مناسبی در دو کشور وجود دارد که بالفعل کردن آن‌ها می‌تواند با وجود تحریم‌های ظالمانه روابط دو کشور را به سطوحی بسیار بالاتر از وضعیت فعلی ارتقا داده و منافع مردم ایران و ونزوئلا را تأمین کند.

رئیسی با اشاره به هدف‌گذاری انجام شده برای افزایش حجم مبادلات فیمابین از سطح 3 میلیارد دلار فعلی به 10 میلیارد دلار در گام اول، اظهار کرد: باید تحریم‌ها و فشارها را به فرصت‌هایی برای پیشرفت تبدیل کنیم. این حرکت در ایران آغاز شده و در دو سال اخیر گام‌های خوبی نیز در این مسیر برداشته شده است و این تجربیات می‌تواند در ونزوئلا نیز مورد استفاده قرار گیرد.

رئیس‌جمهور، ایران را دوست روزهای سخت ونزوئلا دانست و تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران پیشرفت‌های چشمگیری در عرصه‌های انرژی، صنعتی و فناوری داشته و آماده تبادل این تجربیات و توانمند‌ی‌ها با ونزوئلا هستیم.

رئیسی با اشاره به برگزاری منظم انتخابات در کشورهای ایران و ونزوئلا و استقرار نظام‌های مردم‌سالار در این دو کشور، از استانداردهای دوگانه سلطه‌گران در مواجهه با کشورها به بهانه دمکراسی انتقاد و خاطرنشان کرد: مجالس ایران و ونزوئلا به عنوان جلوه اراده سیاسی مردم دو کشور می‌توانند نقش مؤثری در گسترش همکاری‌های فیمابین در عرصه‌های مختلف داشته باشند.

رئیس‌جمهور، آزادی‌خواهی را از ویژگی‌های مشترک مردم ایران و ونزوئلا برشمرد و با تأکید بر اینکه روابط دو کشور مقطعی نبوده، بلکه عمیق و راهبردی است، گفت: اعتراف رسمی مقامات آمریکایی به شکست سیاست فشار حداکثری علیه ایران و نیز شکست دولت آمریکا برای تسلط بر ونزوئلا و تصاحب منابع نفتی این کشور نشان می‌دهد همکاری‌های دو کشور علیه امپریالیسم چقدر مهم و مؤثر است.

«خورخه رودریگز» رئیس مجلس ملی ونزوئلا نیز در این دیدار، جمهوری اسلامی ایران را یکی از مهمترین کشورها در جهان در حال تحول و عاری از امپریالیسم دانست و تصریح کرد: مجلس ونزوئلا حامی برنامه‌های رئیس‌جمهور این کشور برای گسترش روابط با جمهوری اسلامی ایران است و آمادگی دارد در زمینه گسترش همکاری‌های فیمابین با مجلس ایران همکاری کامل داشته باشد.

وی با اشاره به پیشرفت‌های چشمگیر ایران در عرصه‌های مختلف صنعتی، فناوری و علمی با وجود تحریم‌ها و فشارهای گسترده اظهار کرد: ونزوئلا در مسیر مقابله با امپریالیسم باید ایران را الگوی عملی خود قرار دهد.

«خورخه رودریگز» همچنین به اعتراف رئیس‌جمهور سابق آمریکا به طرح این کشور برای تسلط بر ونزوئلا و غارت منابع نفتی این کشور اشاره و تصریح کرد:‌ کشورهای امپریالیستی همواره به دنبال زیر سؤال بردن نظام‌های دمکراتیک واقعی مثل ایران و ونزوئلا و تحمیل دیکتاتوری به این کشورها هستند، اما همبستگی ملت و دولت در کشورهای ما و نیز تعاملات و همکاری‌های ما با یکدیگر این توطئه‌ها را به شکست کشانده است.

رئیس مجلس ملی ونزوئلا و رئیس‌جمهور کشورمان همچنین یاد قهرمانان ملی مبارزه با استکبار و تروریسم در دو کشور از جمله «سیمون بولیوار» و سردار حاج قاسم سلیمانی را گرامی داشتند./فارس

مطالب مرتبط
ارسال نظر
تحلیل های برگزیده