به گزارش راهبرد معاصر، به منظور زمینهسازی برای ارتباط مستقیم جامعه نخبگانی با مسئولان کشور، نشست جمعی از نخبگان و دانشجومعلمان صاحب استعدادبرتر با وزیر آموزش و پرورش، قائممقام بنیاد ملی نخبگان و معاونان و مدیران دو نهاد برگزار شد.
در این نشست، رضامراد صحرایی وزیر آموزش و پرورش گفت: پیدا کردن راه حل برای مشکلات جامعه، نیازمند برقراری ارتباط میان نخبگان علمی، نخبگان دینی و نخبگان مدیریتی است، این ارتباط غیرممکنهای زیادی را ممکن خواهد کرد.
صحرایی با بیان اینکه جلسات با نخبگان باید به صورت تخصصی ادامه یابد تا بتوان توانمندیهای این افراد را در حوزههای مورد نیاز به کار گرفت، تصریح کرد: نخبه نسبت به پدیدههای عادی نیز سؤال دارد و این در حالی است که افراد دیگر با این پدیدهها زندگی میکنند و این یعنی تفاوت فرد نخبه با دیگران.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به تاریخچه دانشسراها و هدف آنها در تربیت معلم برای روستاها، گفت: آموزش و پرورش قوی مقدمه بلافصل ایران قوی است و مقدمه آموزش و پرورش قوی، معلم قوی است.
وی ادامه داد: برای تربیت معلم قوی، باید ابتدا هویت معلمی را در وی نهادینه کرد و در کنار آن دانش و فن انتقال دانش را نیز به او آموخت چون معلم با محصل که یک انسان است، سر و کار دارد؛ بنابراین باید از هنر وارد شدن به دنیای دانشآموز بهرهمند باشد.
صحرایی اظهار کرد: از سال 83، دوگانه تربیت معلم و تأمین معلم ایجاد شد و همین دوگانه ضربات زیادی را به نظام تعلیم و تربیت کشور وارد کرد. در واقع، کشور به جای تربیت معلم به دنبال تأمین معلم رفت. در این روند افرادی وارد این حوزه شدند که اگرچه از دانش کافی برخوردار بودند اما مهارت و هویت معلمی نداشتند و بدین ترتیب، تربیت معلم رنگ باخت.
وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: خوشبختانه بعد از ایجاد دانشگاه فرهنگیان، چند سالی تنها از طریق این دانشگاه و دانشگاه شهید رجایی معلم استخدام شد اما بعد از آن مسیرهای دیگری نیز ایجاد شد؛ به طوری که در این سالها تنها 20 درصد معلمان از مسیر دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه شهید رجایی جذب شدهاند و این یک آسیب بزرگ است.
صحرایی با بیان اینکه نیمی از کارکنان دولت در این وزارتخانه هستند، تصریح کرد: دستگاه تعلیم و تربیت کشور بسیار بزرگ است و این بزرگ بودن، وزارت آموزش و پرورش را به یک خودمشغولی افراطی دچار کرده، در نتیجه این وزارت از ماموریتهای اصلی خود باز مانده است.
وی با تأکید بر اینکه کلان مسئله تعلیم و تربیت، یک پروسه است و نه اقدام نقطهای، یادآور شد: این یعنی باید بین اجزای مختلف نظام تعلیم و تربیت، رابطه منطقی برقرار باشد تا در یک فضای زیستبومگونه بتوان اهداف تعیینشده را محقق کرد.
صحرایی بیان کرد: ایران بعد از هندوستان متنوعترین فرهنگ را دارد؛ برخورداری از مرزهای پرتعداد با کشورهای همسایه و بیش از 20 زبان زنده و وجود پدیدههای مرسومی مانند دوزبانگی و چندزبانگی، تنها بخشی از ویژگیهای منحصربهفرد ایران است. نظام تعلیم و تربیت باید به این موارد توجه داشته باشد و بتواند با تحلیل درست از وضعیت کشور الگوی شناختی خود را تصحیح کند.
وزیر آموزش و پرورش گفت: نظام تعلیم و تربیت باید یک فرایند پویا، متحد، هماهنگ، همسو و منسجم را ایجاد کند که در آن اثرگذاری و اثربخشی بین بخشهای مختلف وجود داشته باشد که البته این مهم نیازمند درک شبکهای از شرایط است.
وی یادآور شد: در ایران جایگاه ویژهای برای معلم قائل هستند اما مادامی که این جایگاه و این احترام ترجمه رفتاری نداشته باشد، عملاً در حد شعار و حرف باقی میماند.
صحرایی افزود: در کشورهایی مانند ژاپن، چین، آمریکا و انگلیس، نهادها و مراکز تربیت معلم تحت اشراف عالیرین مقام کشور هستند. از طرف دیگر، این مراکز به شدت آیندهنگر پویا و منسجماند و نظام گزینشی روشن و محکمی دارند که در فرایندهای آن، بسیاری از افراد به تدریج از چرخه خارج میشوند. با این حال، در ایران جدال برای ورود است و عملاً هر کسی وارد چرخه نظام آموزشی شود، عملاً به کارگیری خواهد شد.
وی با بیان اینکه بودجه آموزش و پرورش باید طبق قانون افزایش پیدا کند، خاطرنشان کرد: تحول نیازمند قرارگیری علم و حلم در کنار یکدیگر است چراکه تحول به صورت آنی رخ نمیدهد. وضع موجود حاصل عملکرد یکساله و دوساله نیست؛ بنابراین نباید انتظار داشت در یک بازه زمانی کوتاه، تمام مشکلات رفع شود. از طرف دیگر، در این مسیر نباید دچار غرور شد.
وزیر آموزش و پرورش در پایان با اشاره به طرح جذب و اشتغال نیروی انسانی نخبه و مستعدبرتر گفت: مجوز جذب 1000 نخبه در آموزش و پرورش اخذ شده است که این مهم میتواند نقش بسزایی در ارتقاء کیفی حوزه آموزش داشته باشد.
در ادامه این نشست؛ ناصر باقری مقدم؛ قائممقام بنیاد ملی نخبگان با بیان اینکه وزیر آموزش و پرورش خود در زمره نخبگان قرار دارد، گفت: خوشبختانه امروزه افرادی در رأس وزارت آموزش و پرورش قرار دارند که ادبیات نخبگانی را به خوبی میدانند و با فضای نخبگان به خوبی آشنا هستند.
وی افزود: توجه به مستعدان دهکهای پایین جامعه یکی از برنامههای جدی بنیاد ملی نخبگان است که آن را با همکاری وزارت آموزش و پرورش دنبال میکند. برای نیل به این هدف، حمایت از جامعه نخبگانی مناطق کم برخوردار و بیبضاعت به عنوان یک اولویت در دستورکار قرار گرفته است.
باقریمقدم اضافه کرد: در سال جاری، برای اولین بار 150 مدرسه مستعدپرور در مناطق کم برخوردار مورد توجه و حمایت ویژه بنیاد ملی نخبگان و وزارت آموزش و پرورش قرار میگیرند. علاوه بر آن، برای حمایت از صاحبان استعداد برتر ساکن در روستاها که دسترسی به مدارس سطح بالا ندارند، بیش از 200 کانون مردمی با همکاری بنیاد ملی نخبگان و استفاده از ظرفیتهای نهادهای عمومی ایجاد شده تا بتوان مستعدان این مناطق را دوشادوش مدارس سمپاد و نمونه مردمی، شناسایی و حمایت کرد.
قائممقام بنیاد ملی نخبگان اظهار کرد: در سال جاری، با همکاری کمیته امداد امام خمینی و وزارت آموزش و پرورش، بنیاد ملی نخبگان از 20 هزار دانشآموز تحت حمایت کمیته امداد که در برنامه ملی شهاب شناسایی شدند، حمایت خواهد کرد. در کنار آن، توجه به دانشجومعلمان مستعدبرتر یکی دیگر از برنامههای اولویتدار بنیاد ملی نخبگان و وزارت آموزش و پرورش در سال جاری خواهد بود.
وی با بیان اینکه در حوزه فرهنگ و هنر نیز شیوهنامه مربوط به زودی ابلاغ میشود، یادآور شد: به منظور رشد مهارتهای دانشآموزان در حل مسأله و ارتقای توانمندی و مهارتهای کاربردی آنان، مدارس خلاقیت نیز به زودی راهاندازی میشود.
آموزش و پرورش باید نسبت به جایگاه معلمان حساس باشد
حجتالاسلام والمسلمین سعید کرمی؛ رئیس دفتر نمایندگی نهاد مقام معظم رهبری در بنیاد ملی نخبگان نیز با اشاره به این که برگزاری این جلسات از مطالبات جدی رهبر معظم انقلاب است، اظهار کرد: این جلسات سبب ارتباط مستقیم مسئولان با نخبگان میشود که این مهم برکات دوسویه دارد.
وی افزود: در این جلسات هم مسئولان با نظرات و راهکارهای نخبگان برای برونرفت از مشکلات و چالشهای موجود آشنا میشوند و هم نخبگان از محدودیتها و چالشهای مسئولان آگاه خواهند شد؛ در نتیجه یک ارتباط منطقی و دقیق بین دو طرف ایجاد میشود.
کرمی با بیان اینکه آینده کشور در دست معلمان است، ادامه داد: تمام چالشها و مشکلات، نقاط قوت و دستاوردهای امروز کشور ریشه در آموزش و پرورش دارند؛ در نتیجه این وزارتخانه باید نسبت به جایگاه معلمان حساس باشد و گلوگاه جذب دانشجومعلم را به صورت دقیق کنترل کند تا افراد بر اساس شاخصهایی مانند توانمندیهای علمی، سبک زندگی، شخصیت اجتماعی، توانمندی روحی و روانی برای تربیت نسل آینده، گزینش شوند.
وی تأکید کرد: در فرهنگ دینی، بر خودساختگی و آشنایی و عمل معلم به باورها و ارزشهای دینی تأکید شده است؛ بنابراین دانشگاه فرهنگیان باید در این زمینه دقت عمل بالایی داشته باشد.
حجتالاسلام والمسلمین کرمی در پایان بر لزوم تقویت و تعمیق ارتباط بنیاد ملی نخبگان و دانشگاه فرهنگیان تأکید کرد./ تسنیم