آخرین خبر‌ها از پرونده منسوب به رئیس سازمان خصوصی‌سازی عرضه سکه‌های بهار آزادی تاریخ ۱۴۰۴ از نیمه اسفندماه وزیر نفت: ۷۰ هزار بشکه در روز به تولید نفت خام افزوده شد از سرگیری مجدد پرواز مشهد-کراچی با پرواز ایران ایر از ۵ اسفند رئیس سابق سازمان برنامه و بودجه: بعد از سال ۱۳۹۷ که خروج برجام اتفاق افتاد وضع مجموع عمومی اداره دولت متاثر شد ساعت ۲۳ امشب آخرین فرصت واریز وجه حراج سکه طلای مرکز مبادله ایران کنسرو ماهی ۱۴ درصد گران شد تغییر محدودیت سقف دارایی اشخاص در گواهی سپرده شمش نقره کندوان و هراز برفی است؛ انسداد ۳ محور فرعی افزایش مجدد قیمت لبنیات صحت دارد؟ ورود مجلس به مسدودسازی درگاه‌های پرداخت رمزارز قیمت طلا در بازار ایران اول بهمن ۱۴۰۳ / سکه در کانال ۵۷ میلیون تومان دوام نیاورد یارانه دی ماه واریز شد مهلت ۲ هفته‌ای بارگذاری یا اصلاح اطلاعات حقوق و مزایای کارکنان در سال ۱۴۰۳ معاون وزیر کار: ۳۰ درصد از جمعیت ۱۸ تا ۲۴ سال کشور، تحصیلات متوسطه دوم ندارند

خودرو هیچ جای دنیا در بورس عرضه نمی‌شود

سخنگوی سازمان تعزیرات با اشاره به غیرقانونی بودن عرضه خودرو در بورس گفت: در هیچ جای دنیا، بورس محل عرضه محصولاتی نظیر خودرو نیست چراکه خودرو شرایط خاص خود را دارد و قواعد و قوانین بورس اجازه نمی‌دهد کالایی از این دست عرضه شود.
تاریخ انتشار: ۲۰:۵۲ - ۰۲ تير ۱۴۰۲ - 2023 June 23
کد خبر: ۱۹۰۸۰۹

به گزارش راهبرد معاصر، محمدعلی اسفنانی درباره نتیجه عرضه خودرو در بورس گفت: به نظر شخص بنده عرضه خودرو در بورس کار درستی نبود و غیرقانونی است. در هیچ جای دنیا، بورس محل عرضه محصولاتی نظیر خودرو نیست چراکه خودرو شرایط خاص خود را دارد و قواعد و قوانین بورس اجازه نمی‌دهد کالایی از این دست عرضه شود. چراکه معمولا کالاهایی در بورس عرضه می‌شوند که امکان کشف قیمت به راحتی برای آن ممکن نبوده و یا مشتریانی محدود دارند.

 

اسفنانی افزود: شیوه عرضه خودرو در بورس نیز دارای اشکالاتی بوده است و در این راستا معمولا یک برند در میان چندین محصول که جزو تیراژ بالا هم نیست در بورس عرضه می‌شود و گاه تا صد در صد قیمتِ در نظر گرفته شده، افزایش قیمت پدید کرده است که این مسئله بر خلاف هدف و غایت سیاست گذاران می‌باشد.

 

سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی در باره راهکارها گفت: اساسا وقتی کالایی در بورس عرضه می‌شود، نگاهی منفعت طلبانه به آن صورت می‌گیرد چون بخشی از مبالغ به حساب بورس واریز می‌گردد که مشکل آفرین می‌باشد.

 

وی ادامه داد: بر اساس شنیده‌ها، خودروسازان می‌گویند نرخ بالاتر از قیمت پایه می‌باشد؛ مثلا اگر خودرویی 200 میلیون تومان قیمت پایه داشته باشد، یعنی بر اساس برآورد کارشناسی سود تجاری در نظر گرفته شده است اما وقتی این نرخ در بورس 2 برابر می‌شود، بخشی از پول به خودروساز بازگردانده می‌شود.

 

خودشان هم مدعی بودند که 15درصد این رقم به خودروساز می‌رسد و 85 درصد دیگر بخشی به بورس رفته و بخشی دیگر در جاهای دیگر هزینه می‌شود.

 

اسفنانی افزود: هر خودرویی در هر کشوری تولید شود، با گذشت یک سال از رده خارج شده و دیگر به روز نیست؛ از این رو خودروی سال قبل حداقل باید 30 درصد زیر قیمت عرضه شود ولی ما متاسفانه این مدل را هر ساله تکرار و حتی خودروهای چند سال گذشته را با نام 1402 عرضه می‌کنیم.

 

وی ادامه داد: گاه 30 درصد افزایش برای خودرو عرضه شده نسبت به زمان تولید در نظر گرفته می‌شود که نشان می‌دهد نگرش کنونی منطقی نیست./تسنیم

ارسال نظر