نتانیاهو راهی ترکیه می‌شود-راهبرد معاصر
نیویورک تایمز: غرب برای گفتگو با ایران به بازرسان هسته‌ای جهان متوسل می‌شود بن‌سلمان در دیدار با اسد: بازگشت قدرتمندانه سوریه، به سود همه کشورهای عربی است رسانه اسرائیلی: آمریکا ارسال سلاح به تل‌آویو را از سر گرفت اردوغان: توافق صلح بین آذربایجان و ارمنستان، فرصت تاریخی است ناتو از اعضای خود خواست اوکراین را در اولویت قرار دهند واکنش حماس به بیانیه نشست سران عرب در منامه ایران ادعای آمریکا درباره وضعیت یمن را رد کرد آغاز دادرسی دیوان لاهه در پرونده شکایت آفریقای جنوبی علیه رژیم صهیونیستی رهبر انصارالله: آمریکایی‌ها حمله به رفح را طراحی کرده‌اند دیدار بشار اسد و بن سلمان در بحرین بیانیه عفو بین‌الملل به مناسبت سالگرد اشغال فلسطین تداوم درگیری‌های پراکنده مرزی طالبان و پاکستان آغاز نشست سران عرب در منامه/ درخواست بن‌سلمان درباره غزه عبداللطیف رشید: ایران هیچ دخالت نظامی در عراق ندارد زلنسکی در خارکیف: وضعیت میدانی به شدت سخت است

نتانیاهو راهی ترکیه می‌شود

خبرگزاری بلومبرگ به نقل از منابع مطلع نوشت که نتانیاهو و اردوغان در ابتدای ماه آتی میلادی با یکدیگر در آنکارا دیدار خواهند کرد.
تاریخ انتشار: ۲۲:۳۸ - ۰۲ تير ۱۴۰۲ - 2023 June 23
کد خبر: ۱۹۰۸۱۷

به گزارش راهبرد معاصر، گزارش‌های رسانه‌ای از سفر «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به ترکیه در ابتدای ماه آتی میلادی (جولای) و دیدار با رئیس‌جمهور این کشور خبر می‌دهند.

 

خبرگزاری بلومبرگ در گزارشی به نقل از منابع مطلع که نامی از آن‌ها نبرد، نوشت که دیدار میان نتانیاهو و اردوغان در راستای بهبود روابط دو جانبه صورت می‌گیرد.

 

پیش از این نیز در تاریخ ۱۵ ژوئن برخی رسانه‌های رژیم صهیونیستی از احتمال سفر نتانیاهو به ترکیه خبر داده بودند.

 

بلومبرگ در ادامه گزارش خود به نقل از این منابع نوشت: «اختلالاتی که پس از جنگ روسیه و اوکراین در زنجیره تامین و بازارهای کالا در جهان رخ داده است، مشوق‌های جدید برای بهبود روابط بین تل آویو و آنکارا به شمار می‌رود».

 

این خبرگزاری سپس مدعی شد که «مهار فعالیت‌های ایران در منطقه» از دیگر عواملی است که ترکیه و رژیم صهیونیستی را برای توسعه روابط ترغیب می‌کند و ترکیه از افزایش نفوذ ایران در سوریه نگران است.

 

موضوع امکان صادرات گاز از سرزمین اشغالی فلسطین به اروپا از طریق ترکیه، از دیگر مواردی است که پیش‌بینی می‌شود در دیدار نتانیاهو و اردوغان مطرح شود. گازی که حق مردم فلسطین است و صهیونیست‌ها از بستر دریای مدیترانه در نزدیکی ساحل فلسطین دست به استخراج آن زده‌اند.

 

حضور به احتمال زیاد نتانیاهو در آنکارا در ماه آینده میلادی، پس از آن است که «ایلی کوهن» وزیر خارجه رژیم صهیونیستی نیز فوریه گذشته با مقامات ترکیه در آنکارا دیدار کرد. اخیرا نیز در پی پیروزی اردوغان در انتخابات ریاست‌جمهوری، بنیامین نتانیاهو با او تماس گرفت و پیروزی‌اش را تبریک گفت. اسحاق هرتزوگ رئیس رژیم اسرائیل هم پیش از او با انتشار سه پیام به زبان‌های عبری، ترکیه‌ای و انگلیسی به اردوغان تبریک گفته و ابراز اطمینان کرده بود که روابط «خوب» این رژیم و ترکیه گسترش خواهد یافت.

 

هنوز مقامات رسمی ترکیه و اسرائیل واکنشی به گزارش بلومبرگ و دیگر گزارش‌های رسانه‌ای در خصوص سفر نتانیاهو به آنکارا نشان نداده‌اند.

 

«باراک دیوید»، روزنامه‌نگار سیاسی اسرائیلی نیز در ۲۶ خرداد فاش کرد که «مذاکراتی بین دفاتر نتانیاهو و رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه در مورد این سفر در حال انجام است».

 

پس از آن وبگاه خبری آی ۲۴ نیوز هم در گزارشی نوشت: «این اطلاعات پس از تماس تلفنی الی کوهن، وزیر امور خارجه اسرائیل با هاکان فیدان، وزیر خارجه جدید ترکیه منتشر شده است. بر اساس بیانیه وزارت خارجه آن‌ها اهمیت روابط دوجانبه برای ثبات منطقه و راه‌های توسعه مناسبات را مورد بحث قرار دادند».

 

اسحاق هرتزوگ رئیس اسرائیل اواسط اسفند ماه ۱۴۰۰ سفری رسمی به آنکارا داشت و مورد استقبال رئیس‌جمهور ترکیه قرار گرفت. سفری که بازتاب زیادی داشت و به چندین سال سردی روابط میان دو طرف پایان داد. رئیس‌جمهور ترکیه در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با همتای صهیونیست خود، سفر رئیس رژیم صهیونیستی به این کشور را «نقطه‌عطفی در روابط» دو طرف توصیف کرده بود.

 

اخیراً کاخ ریاست جمهوری ترکیه هم اعلام کرده بود که رجب طیب اردوغان طی تماس تلفنی با هرتزوگ و ضمن قدردانی از رژیم صهیونیستی برای ارسال کمک به این کشور در دوران زلزله، تأکید کرده ترکیه همچنان بر تقویت روابط ب اتل‌آویو پافشاری خواهد کرد./ فارس

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده