به گزارش راهبرد معاصر؛ جعفر قادری نماینده شیراز در مجلس شورای اسلامی با اشاره به مشکلات ایرلاینهای داخلی، گفت: سالها است که به دلیل تحریمهای آمریکا و عدم امکان واردات هواپیما، صنعت هواپیمایی کشور در پاسخگویی به حجم تقاضاهای داخلی مشکل دارد. اگرچه کشور برای حل این مشکل در راه تولید هواپیماهای ساخت داخل گام برداشته است ولی این راه ممکن است تا رفع نیازهای کشور سالها زمان ببرد و مشکل کشور همچنان لاینحل باقی بماند.
وی افزود: تجربه نشان داده است که هر کجا کشور برای دور زدن و یا کاهش فشار تحریمها اقدام کرده است، آمریکا و متحدانش یا کوتاه آمدهاند و یا فشار تحریمها بر مردم کاهش یافته است. اقدام کشور برای تولید بنزین از پتروشیمیها و یا پتروپالایشگاهها شاهدی بر این ادعا است.
نماینده شیراز در مجلس بیان کرد: اختصاص بنزین یارانهای به شرکتهای هواپیمایی داخلی در کنار تخفیف در بهای خدمات فرودگاهی و همچنین قیمت گذاری دولتی برای هر ساعت پروازهای داخلی، همراه با محدودیت هواپیماهای داخلی باعث شده تا در بازار پروازهای داخلی با مازاد تقاضا مواجه باشیم و تفاوت زیادی بین قیمت رسمی بلیط و قیمت آزاد آن در بازار وجود داشته باشد.
قادری ادامه داد: این عدم تعادل بازار با استفاده از ابزارهای تعزیراتی نه تنها مشکل را حل نکرده بلکه باعث شده تا شرکتها ظرفیت پروازی خود را به صورت چارتر به آژانسها واگذار نمایند و عملا مابه التفاوت قیمت بازار آزاد و رسمی بلیط در پروازهای داخلی بیشتر به جیب دلالان و واسطه ها سرازیر شده و به افزایش توان شرکتهای هواپیمایی چندان کمک نکند.
وی خاطر نشان کرد: هرچند در گذشته برای صدور مجوز پرواز شرکتهای خارجی در مسیرهای داخلی با نوعی محدودیت و ممنوعیت همراه شده بود ولی به دلایل مختلف ایجاد این محدودیت نه تنها مشکل را حل نمیکند بلکه برای کشور هم ایجاد مشکل میکند.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس اضافه کرد: اگر بجای محدودیت پروازی برای شرکتهای خارجی در پروازهای داخلی، اجازه دهیم تا این شرکتها وارد بازار شده و هیچ محدودیتی برای قیمتهای مورد نظر آنها هم اعمال نکنیم سریعا تحریم ها برای خرید هواپیما و استفاده در پروازهای داخلی برداشته شده و امکان واردات هواپیما هم فراهم میشود.
قادری بیان کرد: ممکن است گفته شود که تکلیف شرکتهای هواپیمایی داخلی که با هواپیماهای با عمر کاری بالا در داخل فعالیت میکنند و به علت وجود تحریمها ناچار به خرید قطعه با هزینههای بالاتر هستند چه خواهد شد؟ آیا این شرکتها در این شرایط نابرابر قادر به رقابت با شرکتهای هواپیمایی خارجی هستند؟ این توجیه اگرچه درست است ولی قابل حل است.
وی افزود: با توجه به این نابرابری در شرایط و تعیین قیمت بلیط شرکتهای هواپیمایی داخلی میتوان به سه شکل از این شرکتها در مقابل رقبای خارجی حمایت کرد. اول اینکه مثل گذشته به شرکتهای داخلی سوخت یارانهای داد. دوم اینکه در عوارض فرودگاهی به آنها تخفیف داد و سوم اینکه به ازاء هر قیمتی که شرکتهای خارجی برای بلیط خود در پروازهای داخلی قیمتگذاری میکنند، حداقل 30 درصد عوارض از آنها دریافت کرده و به عنوان یارانه به شرکتهای هواپیمایی داخلی پرداخت کرد.
نماینده شیراز ادامه داد: اجازه ورود شرکتهای هواپیمایی خارجی به بازار پروازهای داخلی همراه با تغییر شیوه حمایت از شرکتهای هواپیمایی داخلی، کمک میکند تا نه تنها شرکتهای هواپیمایی خارجی به کمک کشور بیایند بلکه شرکتهای هواپیمایی داخلی هم در صورت تمایل در خارج از کشور اقدام به تاسیس شرکت هواپیمایی کرده و بدون محدودیت در خرید هواپیما در رقابت با شرکتهای خارجی با نرخهای آزاد هم در بازار داخلی اقدام به سرویسدهی هوایی کنند.
قادری اظهار کرد: در این حالت افراد متمکن که مشکلی برای پرداخت بهای بالاتر بلیط هواپیما ندارند و متمایل به استفاده از خدمات شرکتهای هواپیمایی خارجی هستند از این پروازها استقبال کرده و افراد با قدرت خرید پایین تر که هزینه بلیط بالا همیشه برای آنها یک معضل بوده است از خدمات هواپیماهای داخلی با نرخ مصوب استفاده میکنند.
وی گفت: این اقدام باعث میشود تا نه تنها فرودگاههای بزرگ کشور رونق بیشتری یابد بلکه فرودگاههای کم رونق و کوچک هم رونقی بگیرد. در این حالت شرکتهای هواپیمایی داخلی هم میتوانند بخشی از لوازم یدکی و قطعات مورد نیاز خود را از طریق ثبت شرکت هواپیمایی در خارج تامین و بخشی از تحریمهای آمریکا را به این شکل دور بزنند.
عضو کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم توسعه گفت: این موارد را در قالب پیشنهادی در زمان بررسی لایحه برنامه هفتم توسعه به کمسیون مربوطه ارائه خواهم کرد./ تسنیم