ادامه اعتراضات به «کودتای قضایی» نتانیاهو-راهبرد معاصر
نیویورک تایمز: غرب برای گفتگو با ایران به بازرسان هسته‌ای جهان متوسل می‌شود بن‌سلمان در دیدار با اسد: بازگشت قدرتمندانه سوریه، به سود همه کشورهای عربی است رسانه اسرائیلی: آمریکا ارسال سلاح به تل‌آویو را از سر گرفت اردوغان: توافق صلح بین آذربایجان و ارمنستان، فرصت تاریخی است ناتو از اعضای خود خواست اوکراین را در اولویت قرار دهند واکنش حماس به بیانیه نشست سران عرب در منامه ایران ادعای آمریکا درباره وضعیت یمن را رد کرد آغاز دادرسی دیوان لاهه در پرونده شکایت آفریقای جنوبی علیه رژیم صهیونیستی رهبر انصارالله: آمریکایی‌ها حمله به رفح را طراحی کرده‌اند دیدار بشار اسد و بن سلمان در بحرین بیانیه عفو بین‌الملل به مناسبت سالگرد اشغال فلسطین تداوم درگیری‌های پراکنده مرزی طالبان و پاکستان آغاز نشست سران عرب در منامه/ درخواست بن‌سلمان درباره غزه عبداللطیف رشید: ایران هیچ دخالت نظامی در عراق ندارد زلنسکی در خارکیف: وضعیت میدانی به شدت سخت است

ادامه اعتراضات به «کودتای قضایی» نتانیاهو

به دنبال تلاش دولت رژیم صهیونیستی برای پیش بردن طرح جنجالی تغییرات قضایی، ده‌ها خلبان ارتش در پیامی تهدید به کناره‌گیری از خدمت کرده‌اند.
تاریخ انتشار: ۱۷:۰۲ - ۱۰ تير ۱۴۰۲ - 2023 July 01
کد خبر: ۱۹۲۰۹۰

به گزارش راهبرد معاصر؛ روزنامه عبری زبان «یدیعوت آحارونت» در این باره اعلام کرد که ۱۱۰ خلبان و نظامی نامه‌ای به یوآو گالانت، وزیر جنگ، هرتزی هالوی، رئیس ستاد ارتش و تومار بار، فرمانده نیروی هوایی ارتش رژیم صهیونیستی ارسال و تهدید کردند که در صورت پیش بردن کودتای قضایی توسط دولت بنیامین نتانیاهو، در عملیات‌های مشارکت نخواهند کرد و فعالیتشان را متوقف می‌کنند.

خلبانان در پیام خود تاکید کردند که ادامه کودتای قضایی به وجهه تل‌آویو آسیب جدی می‌زند و ما در صورت رخ دادن چنین اتفاقی در ارتش خدمت نخواهیم کرد.

در این پیام آمده است: ما مجبور به نوشتن این نامه نشده‌ایم و همه امیدواریم که در نهایت مجبور نشویم خدمت را متوقف کنیم؛ اما اگر تغییرات قضایی تصویب شود، ما به دفاع از اسرائیل در خیابان‌ها و میادین ادامه خواهیم داد.

گالانت در واکنش یه این نافرمانی نظامی گفت: درخواست‌ها برای نافرمانی نظامی و تهدید به توقف خدمت، کارایی ارتش را به خطر می‌اندازد.

پیشتر نیز شبکه ۱۲ رژیم صهیونیستی گزارش داده بود که صد‌ها نفر از نیرو‌های ذخیره یگان عملیات نیروی هوایی ارتش تصمیم به تمرد و سرپیچی از خدمت تا توقف کامل طرح اصلاحات قضایی گرفته‌اند.

اختلافات میان نتانیاهو و نیرو‌های ذخیره، برخی از وزرای او و روسای پلیس و ارتش در پی مطرح‌شدن طرح اصلاحات قضایی تشدید شده است و با وجود تعلیق موقت روند تصویب این طرح؛ اما تظاهرات علیه اصلاحات همچنان ادامه دارد. طرحی که کابینه نتانیاهو برای محدود کردن اختیارات دستگاه قضایی در پیش گرفت، چند ماهی است که موجب اعتراض شدید اپوزیسیون شده است و در سایه اختلافات سیاسی گسترش پیدا کرد.

مخالفان کابینه نتانیاهو، طرح «اصلاحات قضایی» را «کودتای قضایی» توصیف کرده‌اند؛ در حالی که نتانیاهو از آن دفاع کرده و گفته که «هدف آن بازگرداندن تعادل بین سه قوه است.»

اپوزیسیون بر این باور است که هدف اصلی اصلاحات پیشنهادی ائتلاف حاکم، «تبرئه نتانیاهو از اتهامات فساد در سه پرونده‌ای است که علیه او باز است.» اپوزیسیون معتقد است هدف از این طرح پایان‌دادن به نقش دستگاه قضایی به عنوان یک نظام مستقل است. / ایسنا

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده