خرید کدام صندوق در این هفته بهتر است؟-راهبرد معاصر

خرید کدام صندوق در این هفته بهتر است؟

در هفته اول تیرماه سال 1402 قیمت دلار ثبات نسبی داشت و نوسان خاصی را تجربه نکرد. به این ترتیب، بهای هر دلار در این هفته بین 49 تا 50 هزار تومان معامله شد.
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۱ - ۱۲ تير ۱۴۰۲ - 2023 July 03
کد خبر: ۱۹۲۳۹۶

به گزارش راهبرد معاصر؛ در هفته اول تیرماه سال 1402 قیمت دلار ثبات نسبی داشت و نوسان خاصی را تجربه نکرد. به این ترتیب، بهای هر دلار در این هفته بین 49 تا 50 هزار تومان معامله شد. طبق نظر کارشناسان مالی، قیمت دلار تاثیر‌گذاری مستقیمی روی قیمت دارایی‌های مختلف مانند طلا، بورس و خودرو دارد. بسیاری از مردم روزمره با تورم روبرو هستند و مایلند در بازاری سرمایه گذاری کنند که مناسب باشد. به همین دلیل هم می‌خواهیم به این موضوع اشاره کنیم که خرید کدام صندوق در این هفته بهتر است و به طور کلی در شرایطی که قیمت دلار ثبات داشته باشد، چه گزینه‌ای برای ورود سرمایه گذاران مناسب‌تر است.

خرید کدام صندوق در این هفته بهتر است؟

سرمایه گذاری در طلا در این هفته مناسب است؟

طلا یکی از سرمایه گذاری‌های سنتی برای افرادی است که می‌خواهند وجوه نقد خود را از تورم مصون بدارند. همانگونه که می‌دانید قیمت طلا به قیمت دلار بازار آزاد بسیار وابسته است و همگام با آن تغییر می‌کند. در واقع هر وقت دلار بالا می‌رود قیمت دلار هم بیشتر می‌شود و هر وقت دلار در بازار آزاد با افت روبرو شود، قیمت طلا هم کمتر می‌شود. هرچند قیمت طلا فقط وابسته به قیمت دلار نیست و عوامل دیگری بر قیمت آن اثر‌گذار هستند اما عامل کلیدی در تعیین قیمت طلا در ایران، قیمت دلار در بازار آزاد است. به همین دلیل هم وقتی قیمت دلار ثابت باشد، طلا گزینه مناسبی برای سرمایه گذاری نیست. اشاره کردیم در هفته آغازین تیر ماه قیمت دلار ثبات داشت و به نظر می‌رسد تا خبر خاصی از مذاکرات سیاسی نرسد، این ثبات ادامه داشته باشد. اما یکی از روش های امن برای شما این است که پول خود را در صندوق طلا نگهداری کنید.

 

بازار سهام و چشم‌انداز هفته اول تیر ماه

بازار سهام یکی دیگر از بازارهای سرمایه گذاری است که ممکن است به تغییرات قیمت دلار واکنش نشان دهد. سرمایه گذاری در بازار سهام به دو صورت امکان پذیر است، سرمایه گذاری مستقیم و سرمایه گذاری غیرمستقیم. سرمایه گذاری مستقیم در بازار اوراق بهادار به این صورت است که فرد با دانش اقتصادی خود اقدام به سرمایه گذاری در سهام شرکت‌های موجود در بازار کند و شخصا پورتفوی خودش را تشکیل می‌دهد. در بورس، سهام تعدادی از شرکت‌ها دلاری است یا به زبان ساده‌تر تولیدات آنها صادراتی محسوب می‌شود. به همین دلیل هم با تغییرات قیمت دلار، سود این شرکت‌ها متفاوت و قیمت سهام آن‌ها دچار تغییر می‌شود. اما اگر دلار روند با ثباتی را طی کند یا قیمت این ارز در بازار آزاد با افت روبرو شود، بهای سهام دلاری رشد چندانی نمی‌کند. این موضوع به معنای آن است که شاخص کل در شرایط افت دلار چندان رشد نمی‌کند و تنها برخی از شرکت‌ها می‌توانند سود کنند. البته صندوق‌ های سرمایه گذاری که دارایی ریالی داشته باشند، در این شرایط گزینه‌های نسبتا مناسبی هستند.

 

صندوق‌های درآمد ثابت

صندوقهای درآمد ثابت یکی از گزینه‌های سرمایه گذاری هستند که در شرایطی که دلار در ثبات نسبی قرار دارد و بازارهای موازی مانند طلا پتانسیل صعود ندارند، می‌تواند گزینه مناسبی برای سرمایه گذاران باشد. به علاوه، این صندوق‌ها مناسب افراد ریسک گریز هستند و سوددهی بالاتری نسبت به سپرده‌های بانکی دارند، در عین حال که ریسک خاصی هم ندارند. بانک‌ها برای سپرده‌های ویژه بلندمدت یک ساله 20.5 درصد سود پرداخت می‌کنند اما صندوق‌های برتر بیش از این مقدار سود می‌دهند. به عنوان مثال، صندوق درآمد ثابت کیان سالانه به صورت موثر حداقل 27 درصد سود به سرمایه گذاران خود پرداخت می‌کند. یکی از امکانات این صندوق آن است که با حداقل 500 هزار تومان نیز می‌توان در آن سرمایه گذاری کرد و از گزینه‌های سرمایه گذاری با پول کم به حساب می‌آید. صندوق‌های درآمد ثابت از آنجا که روی گزینه‌های ریالی سرمایه گذاری کرده‌اند، در شرایط ثبات دلار و افت آن گزینه مناسبی برای سرمایه گذاری به شمار می‌آیند.

 

جمع‌بندی

بازارهای مختلفی وجود دارند که سرمایه گذاران می‌توانند برای جلوگیری از فرسایش قدرت خرید خود در آن‌ها سرمایه گذاری کنند. اما این بازارها علاوه بر تورم به قیمت دلار بسیار وابسته هستند. زمانی که قیمت دلار ثبات داشته باشد یا افت کند، سایر بازارهای موازی نیز روندی با ثبات یا نزولی را طی خواهند کرد. به همین دلیل در شرایطی که قیمت دلار نوسان نداشته باشد برای کسب سود می‌توان در صندوق‌های درآمد ثابت سرمایه گذاری کرد. این صندوق‌ها چه در شرایط افزایش قیمت دلار و چه در شرایط کاهش قیمت آن سود به سرمایه گذاران پرداخت می‌کنند. صندوق درآمد ثابت کیان به صورت موثر، سالانه حداقل 27 درصد سود به سرمایه گذاران پرداخت می‌کند. که رقم بالاتری در مقایسه با سودی است که بانک‌ها به سپرده گذاران خود پرداخت می‌کنند.

 

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده