قالیباف: اندیشمندان و دانشمندان تنها مسیر حل مسائل و مشکلات امروز ما هستند-راهبرد معاصر

قالیباف: اندیشمندان و دانشمندان تنها مسیر حل مسائل و مشکلات امروز ما هستند

رئیس مجلس در اختتامیه جشنواره بین‌المللی فارابی گفت: اندیشمندان، پژوهشگران ما در عرصه علوم انسانی و نهاد علم تنها مسیر حل مسائل و مشکلات امروز کشور هستند.
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۵ - ۱۹ تير ۱۴۰۲ - 2023 July 10
کد خبر: ۱۹۳۶۲۵

به گزارش راهبرد معاصر؛محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی صبح امروز (دوشنبه 19 تیر) در آیین اختتامیه چهاردهمین جشنواره بین‌المللی فارابی طی سخنانی اظهار داشت: بر این باور هستیم اندیشمندان، پژوهشگران و دانشمندان مخصوصا در عرصه علوم انسانی و نهاد علم هم تنها مسیر حل مسائل و مشکلات امروز ما هستند، از این نگاه است که می توان مسیر پیش روی آینده را به درستی تشخیص داده و در سمت درستی گام برداریم و با سعی و خطا پیش نرویم.

 

وی با اشاره به سخنانی از دکتر داوری اردکانی که تاکید دارد: ایران پر از مشکل است اما مسئله ندارد یعنی جامعه از مشکلات خود بسیار رنج می‌برد اما مسئله نداریم و کمتر به مسئله‌های خود می اندیشیم یا به دنبال حل آسان آنها هستیم. برداشت من از این سخن آن است که اولا مشکلات باید به موضوع فکر و تامل ما تبدیل شود ثانیا گاهی می‌توان چندین مشکل را در قالب یک مسئله فهمید.

 

رئیس مجلس با اشاره به بررسی برنامه هفتم توسعه در مجلس خاطرنشان کرد: ما در آستانه بررسی برنامه هفتم توسعه هستیم. مجلس شورای اسلامی در دو سال اخیر با تلاشی که در دو سال اول اتفاق افتاد، این فرصت را فراهم کرد تا در موضوعات مهم بتواند از اندیشمندان استفاده کند و به صورت جمع سپاری موضوعات کلیدی اعم از طرح‌ها و لوایح را در اختیار اندیشمندان قرار دهد و از نظرات آنها به شکل مستقیم استفاده کند. الان این فرصت برای برنامه هفتم توسعه فراهم است.

 

قالیباف افزود: ما از جهت اقتصادی در برنامه هفتم به دنبال این هستیم که به یک ثبات اقتصادی در پایان برنامه برسیم و به گونه‌ای عمل کنیم که از سال اول برنامه برای مردم و آحاد جامعه مشهود باشد که ما در یک مسیر تحول برای ثبات اقتصادی قرار گرفتیم و از طرف دیگر این توجه را داریم که برنامه بر اساس سیاست‌های کلان حتما باید مسئله محور حرکت کند و نوع برنامه ریزی برای برنامه هفتم هم با تکیه بر همین نگاه است.

 

رئیس مجلس با بیان اینکه موضوع دیگری که در برنامه هفتم مورد توجه ما بوده این است که بدانیم مخاطب برنامه کیست، عنوان کرد: ما به این جمع بندی رسیدیم که در همه شاخص‌هایی که دنبال می‌کنیم مخاطب خانواده است؛ یکی از شاخص‌های ما که در روند پیگیری برنامه هفتم باید نظارت راهبردی بر آن داشته باشیم این است که آثار اجرای برنامه را در نهاد خانواده رصد کنیم. به طور مثال در حوزه اقتصاد باید کاملا محسوس باشد که اجرای برنامه هفتم تا چه میزان در یک خانواده سبد معیشتی را افزایش داده است.

 

وی گفت: در نظام حکمرانی، حکم از دو بخش تشخیص علمی و تصمیم سیاسی شکل گرفته و ترکیب این دو ما را به سمت حکمرانی درست می‌برد که هر دو اینها نیازمند نهاد علم است. ما سیاست مداران اگر تصمیمات سیاسی را بدون تشخیص علمی اتخاذ کنیم حتما به بیراهه رفته‌ایم./ تسنیم

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده