به گزارش راهبرد معاصر. امید صدیقی در رابطه با آلودگیهای ناشی از فلرها اظهار کرد: در دولت سیزدهم وزارت نفت برنامه حذف فلرها را شروع کرده است. موضوع حذف فلرها را در 15 سال اخیر بارها مطرح کرده بودیم اما دولتهای قبلی به آن توجه نکرده بودند. سالانه میلیاردها مترمکعب از گاز ما که سرمایه ملی است به واسطه این فلرها هدر میرود و علاوه بر آن ایجاد آلودگی نیز میکند.
وی ادامه داد: در 2 سال اخیر وزارت نفت در مناطق نفتخیز خوزستان و در غرب کارون 4 واحد NGL(تصفیه گاز طبیعی)را راه انداخت که گاز فلرها در اینجا جمعآوری شده و تبدیل به فرآورده صادراتی میشود. با این کار هم آلودگی حل شد و هم سود اقتصادی صادرات فرآوردهها نصیب کشور شد. آماری وجود دارد که میگوید اگر تمام گازی که در این فلرها در تمام کشور میسوزد جمعآوری و تبدیل به فرآوری شود، سودی حدود 7 میلیارد دلار در سال را نصیب کشور میکند و همچنین با توجه به کاهش آلودگی که دارد نیز به کاهش هزینههای کشور کمک میکند.
مدیرکل دفتر بررسی و مقابله با آلودگیهای دریایی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: ما با صاحبان پتروشیمیهای عسلویه و ماهشهر توافق کردیم که تمام پروژههای محیط زیستی در جهت بازچرخانی و کاهش مصرف آب، کاهش پساب خروجی و رساندن آن به حد استاندارد و کاهش مصرف انرژی را انجام دهند. واحدهای صنعتی و پتروشیمیها باید به سمت تخلیه صفر بروند و خروجی آنها اعم از پساب، گاز و...، بازیافت و بازچرخانی شود. این مورد از نظر اقتصادی نیز به نفع خود صاحبان صنایع است چرا که از مواد اولیه بازیافتی کارخانه خود استفاده میکنند.
صدیقی با اشاره به حذف آلایندههای نفتی از دریا اظهار کرد: آلودگیهای نفتی در مراحل اکتشاف، استخراج، حمل و ذخیره نفت ایجاد میشود. یکی از مناطق نفتی مهم ما خارک است که در سالهای گذشته مشکلات زیادی داشته و تأسیسات قدیمی آن حجم زیادی آلودگی تولید میکنند. ما در بازدیدی که از این منطقه داشتیم با شرکت نفت فلات قاره توافق کردیم که برای همه این مشکلات پروژهای تعریف کنند. اتفاقات خوبی در این منطقه انجام شده و به زودی شاهد کاهش آلودگیها خواهیم بود.
وی بیان کرد: مسئله دیگر خطوط و لولههای فرسوده انتقال نفت است که دچار سانحه میشوند و نشت نفت دارند. یکی از اینها خط لوله ابوذر است که به دلیلی فرسودگی چالشهای زیادی را ایجاد کرده است. راپمی(کنواسیون کویت) نیز در 3 دهه اخیر بارها به ما درخصوص آلودگی این خط لوله هشدار داده است. ما در تمام این سالها پیگیر این موضوع از وزارت نفت بودیم اما به ما گفته میشد که به دلیل تحریم امکان تعویض آن وجود ندارد.
مدیرکل دفتر بررسی و مقابله با آلودگیهای دریایی سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: خوشبختانه در آخرین بازدیدی که از این خط لوله داشتم، دوستان ما در فلات قاره اعلام کردند که شرکتهای داخلی و دانشبنیان به تکنولوژی تعویض این خط لوله رسیدهاند و با این شرکتها قراردادی هم منعقد شده است. به زودی تعویض این خط لوله انجام میشود و اگر این اتفاق بیفتد بخش بزرگی از مشکلات ما در حوزه آلودگیهای نفتی کم میشود. این مشکل را برخی از سکوهای نفتی داریم که آن هم باید تعویض شود.
صدیقی با بیان اینکه یکی دیگر از مشکلات ما مربوط به پسماندهای نفتی است، گفت: در این خصوص نیز طرح خوبی برای بازیافت این مواد در دست اقدام است. ما برنامه بازدیدهای از بنادر،سکوها و خطوط انتقال را داریم که مرتباً انجام میشود.
وی گفت: بحث اسقاط شناورها از دیگر چالشهای ما بود. سازمان بنادر متولی این کار است اما به دلیل آلودگیهایی که در پروسه اسقاط کردن اتفاق میافتد، سازمان حفاظت محیط زیست بر روند اسقاط نظارت دارد. ما دستورالعمل زیست محیطی اسقاط شناورها را تهیه و ابلاغ کردیم. در یک سال اخیر تلاش زیادی برای اجرای این دستورالعمل شده است اما اجرای آن نیازمند همکاری بیشتری میان سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان بنادر است.
مدیرکل دفتر بررسی و مقابله با آلودگیهای دریایی سازمان حفاظت محیط زیست خاطرنشان کرد: ما فراخوانی را برای سایتهای اسقاط شناورها داشتیم و الزاماتی را برای آنها تعریف کردیم؛ فعلاً 2 مجموعه در بوشهر عمده الزامات این کار را فراهم کردهاند. در شمال کشور نیز یک مجموعه برای این کار داریم که بیشتر الزامات را رعایت کرده و تنها بخش کوچکی از کار باقی مانده است./ تسنیم