رایزنی لاوروف با مقام ارشد چینی درباره مذاکرات با اوکراین-راهبرد معاصر
نیویورک تایمز: غرب برای گفتگو با ایران به بازرسان هسته‌ای جهان متوسل می‌شود بن‌سلمان در دیدار با اسد: بازگشت قدرتمندانه سوریه، به سود همه کشورهای عربی است رسانه اسرائیلی: آمریکا ارسال سلاح به تل‌آویو را از سر گرفت اردوغان: توافق صلح بین آذربایجان و ارمنستان، فرصت تاریخی است ناتو از اعضای خود خواست اوکراین را در اولویت قرار دهند واکنش حماس به بیانیه نشست سران عرب در منامه ایران ادعای آمریکا درباره وضعیت یمن را رد کرد آغاز دادرسی دیوان لاهه در پرونده شکایت آفریقای جنوبی علیه رژیم صهیونیستی رهبر انصارالله: آمریکایی‌ها حمله به رفح را طراحی کرده‌اند دیدار بشار اسد و بن سلمان در بحرین بیانیه عفو بین‌الملل به مناسبت سالگرد اشغال فلسطین تداوم درگیری‌های پراکنده مرزی طالبان و پاکستان آغاز نشست سران عرب در منامه/ درخواست بن‌سلمان درباره غزه عبداللطیف رشید: ایران هیچ دخالت نظامی در عراق ندارد زلنسکی در خارکیف: وضعیت میدانی به شدت سخت است

رایزنی لاوروف با مقام ارشد چینی درباره مذاکرات با اوکراین

وزیر خارجه روسیه در دیدار با رئیس کمیسیون مرکزی امور خارجه حزب حاکم چین ضمن گفتگو درباره طرح صلح پکن برای پایان دادن به جنگ اوکراین، بر اهمیت تداوم همکاری دو طرف تاکید کرد.
تاریخ انتشار: ۱۷:۰۲ - ۲۲ تير ۱۴۰۲ - 2023 July 13
کد خبر: ۱۹۴۲۶۴

به گزارش راهبرد معاصر، «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه فدراسیون روسیه امروز (پنجشنبه) با «وانگ یی» رئیس کمیسیون مرکزی امور خارجه حزب کمونیست چین، در جاکارتا دیدار و رایزنی کرد.

 

وزارت خارجه روسیه طی بیانیه‌ای درباره این دیدار در حاشیه نشست وزرای اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا (آسه‌آن)، خبر داد که لاوروف درمورد تلاش‌های جامعه بین‌المللی برای آغاز روند مذاکرات صلح بین مسکو و کی‌یف با وانگ گفتگو کرده است.

 

دولت چین بعد از گفتگوهای نماینده ویژه این کشور با مقام‌های روسی و اوکراینی، طرح صلحی ۱۲ بندی شامل تاکید بر حفظ حاکمیت و تمامیت ارضی کشورها و لزوم احیای مذاکرات بین روسیه و اوکراین را ارائه کرده است.

 

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، در این بیانیه آمده است: «درباره وضعیت کنونی پیرامون بحران اوکراین تبادل نظر صورت گرفت و به ارزیابی تلاش‌های جامعه بین‌الملل برای آغاز روند مذاکرات صلح برای پایان دادن به این درگیری پرداخته شد».

 

طبق این بیانیه، لاوروف و وانگ از توسعه گفت‌وگوهای سیاسی و تعامل عملی بین روسیه و چین در بحبوحه افزایش تنش‌ در نظامی جهانی بسیار استقبال کردند.

 

بر اساس این گزارش، وزارت خارجه روسیه توضیح داد: «در این دیدار توجه ویژه‌ای به اجرای توافقات حاصل‌شده در تماس‌های دوجانبه در بالاترین سطح سیاسی بین روسیه وچین از ابتدای سال جاری تاکنون شد».

 

این در حالی است که «ولودیمر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین با ادعای اینکه طرح چین فقط کلامی است تا یک طرح واقعی، گفته بود که چنین ابتکاری بدون وجود بندی در مورد خروج نیروهای روسیه از خاک اوکراین غیرقابل تحقق است.

 

به نوشته اسپوتنیک، وزیر خارجه روسیه و رئیس کمیسیون مرکزی امور خارجه حزب حاکم چین در ادامه بر اهمیت تداوم همکاری‌ها در راستای تعمیق تعاملات سیاست خارجی دو کشور تاکید کردند.

 

این بیانیه همچنین افزود: «لاوروف و وانگ درباره تشدید فعالیت‌های کشورهای دیگر برای ایجاد بلوک‌های کوچک نظامی-سیاسی با هدف تضعیف نظم جهانی و حفظ امنیت و ثبات با محوریت آسه‌آن در منطقه آسیا و اقیانوسیه به مباحثه پرداختند».

 

پکن بارها به ضرورت مذاکرات صلح میان روسیه و اوکراین اشاره کرده است. در تاریخ ۲۴ فوریه ۲۰۲۳، در سالگرد آغاز عملیات ویژه روسیه در منطقه دونباس، چین طرح خود را برای پایان جنگ اوکراین ارائه کرد که شامل ۱۲ بند از جمله احترام به حاکمیت همه کشورها، توقف مخاصمات، آغاز مذاکرات صلح بود.

 

پیش از این نیز «ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو با بیان اینکه چین را دشمن کشورهای غربی نمی‌داند، گفت که پکن می‌تواند از نفوذ خود بر روسیه برای پایان دادن به جنگ اوکراین استفاده کند./ فارس

پایان پیام/

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار