سهم ۴ درصدی خرده‌فروشی آنلاین در کشور-راهبرد معاصر
قیمت مصوب میوه شب یلدا اعلام شد/ قیمت هندوانه، انار، خرمال، موز و نارنگی یارانه آذر واریز شد / دهک‌های چهارم تا نهم حسابشان را چک کنند شرایط فروش فوق العاده خودرو چانگان CS۳۵ تیپ ۳ واریز سود به بیش از ۴۴ میلیون مشمول سهام عدالت خاتمه یافت وزیر کار: ناترازی‌ها بیشتر از آنکه به شرایط امروز مربوط باشد، ریشه در برخی تصمیمات گذشته دارد آخرین قیمت ارز توافقی نیما/ دلار حواله ۶۲هزار و ۷۳۲ تومان شد سکه‌های ۸۶ شنبه حراج میشوند تداوم سیر صعودی نرخ بهره بین بانکی + جدول طلای جهانی به زمین خورد! رئیس کل بانک مرکزی: نرخ تورم ۳۷.۳ درصد شد تورم نقطه‌ای آبان به ۳۵.۳درصد رسید / تورم سالانه به کف ۴سال گذشته رسید اخطار فوری سازمان هواپیمایی ایران به ترکیش ایرلاین زمان دقیق واریز سود سهام عدالت مشخص شد + جزییات و مبلغ واریزی توانیر: تعطیلی ادارات، مصرف برق را ۵ هزار مگاوات ساعت کاهش داد مرحله جدید پیش فروش محصولات ایران خودرو (طرح خودرو فرسوده)

سهم ۴ درصدی خرده‌فروشی آنلاین در کشور

بر اساس داده‌های یک پژوهش، میزان خرده فروشی آنلاین در ایران به چهار درصد رسیده و این در حالیست که خرده‌فروشی آنلاین در کشوری مانند چین اکنون از ۴۶ درصد عبور کرده است.
تاریخ انتشار: ۲۳:۵۴ - ۲۴ تير ۱۴۰۲ - 2023 July 15
کد خبر: ۱۹۴۵۶۵

به گزارش راهبرد معاصر؛  خرده فروشی در سال‌های گذشته و به واسطه شیوع کرونا توانست رشد خوبی داشته باشد، اما آخرین پژوهش‌های صورت گرفته نشان می‌دهد هنوز راه زیادی باید طی شود تا بتوانیم به سهم ۱۵ درصدی اقتصاد دیجیتال که در برنامه هفتم توسعه به آن اشاره شده دست پیدا کنیم.

بر اساس داده‌های خرده‌فروشی آنلاین در سال ۲۰۲۲ که توسط سایت «استاتیستا»(statista)ارائه شده، چهار درصد از خرید و فروش بازار خرده‌فروشی به‌صورت آنلاین انجام شده، این در حالیست که در چین این میزان به ۴۶ درصد، انگلستان ۳۶ درصد، کره جنوبی ۳۲ درصد و دانمارک و ترکیه ۲۰ درصد رسیده است. داده‌کاوی این آمار مشخص کرده تا ۵ سال آینده سهم خرده‌فروشی چین ۱۲ درصد، هند ۱۴ درصد، کانادا و امریکا ۱۱ درصد، اندونزی ۱۰ درصد و انگلستان ۸ درصد افزایش خواهند یافت.

گزارش یک‌ساله سایت معتبر فروش اینترنتی کشور که روز شنبه ۲۴ تیر ماه منتشر شده نیز مبین این مسئله است که توانسته‌ایم بین کشورهای جهان، جایگاهی در فروش اینترنتی به دست بیاوریم؛ اما هنوز تا رسیدن به هدفی که مدنظرمان است، فاصله زیادی داریم.

از چهار درصد سهمی که خرده‌فروشی آنلاین از کل‌بازار خرده‌فروشی ایران دارد، ۲ درصد سهم فروشگاه‌های اینترنتی و ۲ درصد سهم خرده‌فروشی‌هایی است که بر بستر شبکه‌های اجتماعی فعالیت می‌کنند. طبق این آمار که بر اساس داده‌های بانک مرکزی و حجم معاملات شاپرکی، سهم این سایت فروش اینترنتی ۵۰ درصد از سهم فروشگاه‌های اینترنتی است و ۵۰ درصد مابقی متعلق به ۱۰۴ هزار فروشگاه آنلاین دیگر در کشور است.

این فروشگاه‌های اینترنتی کشور با بیش از ۴۱ میلیون بازدیدکننده یکتای ماهانه، ۳۰۸ هزار فروشنده، ۵۳۰ مرکز زیر ساختی و ۳۰۸ هزار فروشنده در گزارش سالانه خود به بررسی جزئیاتی از وضعیت خرده‌فروشی اینترنتی در کشور پرداخته است.

سهم ۴ درصدی خرده‌فروشی آنلاین در کشور

راحتی و صرفه اقتصادی بیشتر؛ دلایل خرید اینترنتی

در این گزارش، پژوهشی انجام شده با این عنوان که «مزیت خرید اینترنت برای شما چیست؟» بیش از ۶۵ درصد مردم برای راحتی بیشتر، ۵۸ درصد برای صرفه‌جویی در زمان، ۴۷ درصد برای قیمت‌های پایین باصرفه اقتصادی و ۴۷ درصد نیز به دلیل تنوعی که در کالاها وجود دارد دست به خرید اینترنتی می‌زنند. جالب است که در این گزارش اشاره شده ۳۱ درصد از کل مردم کشور اصلاً خرید اینترنتی انجام نمی‌دهند و دلیل اغلب افراد این است که باید جنسی که می‌خرند را حتماً از نزدیک ببینند، ضمن این‌که به فروشگاه‌های اینترنتی اعتمادی ندارند.

۳۵ درصد اعلام کرده‌اند خرید اینترنتی را بلد نیستند و حدود ۲۷ درصد نیز گفته‌اند که دسترسی به اینترنت ندارند. تمایل مردم به خرید اینترنتی انواع کالاها یکسان نیست. نتایج پیمایش ملی این فروشگاه اینترنتی نشان می‌دهد، تمایل مردم به خرید اینترنتی انواع کالاها یکسان نیست. پوشاک در ابتدای فهرست کالاهایی است که پاسخ‌گویان گفته‌اند مایل به خرید آن از فروشگاه‌های اینترنتی هستند. محصولات سلامت و زیبایی، کتاب و لوازم‌التحریر، وسایل خانگی و آشپزخانه، موبایل و لوازم الکترونیک، وسایل ورزشی و سفر، کالاهای سوپرمارکتی، اسباب‌بازی و وسایل کودک، ابزار و تجهیزات صنعتی و محصولات بومی و محلی در رده‌های بعدی قرار دارند.

زنان به خرید اینترنتی کالاهای سوپرمارکتی، پوشاک، کتاب و لوازم‌التحریر، اسباب‌بازی و وسایل کودک، محصولات سلامت و زیبایی، وسایل خانگی و آشپزخانه تمایل بیشتری نسبت به مردان دارند. اما مردان بیشتر از زنان مایل‌اند موبایل و لوازم الکترونیک، ابزار و تجهیزات صنعتی، و وسایل ورزشی و سفر را از طریق اینترنت خریداری کنند.

نکته حائز اهمیت دیگر در این گزارش مربوط به این است که چه کسی خریدهای اینترنتی خانه را انجام می‌دهد. بیش از ۳۶ درصد پاسخگویان به این سؤال گفته‌اند، فرزندان‌شان خریدهای اینترنتی را انجام می‌دهند. این مقدار ۳ برابر کسانی است که گفته‌اند پدر یا مادر در خانواده خریدهای اینترنتی را انجام می‌دهند.

پرداخت آنلاین در رده نخست
در بخشی از این گزارش به روش‌های پرداخت هزینه سفارش محصول اشاره شده است. در این بخش ۶۶.۸ درصد پرداخت‌ها به‌صورت الکترونیکی، ۲۴.۵ درصد پرداخت در محل، ۴.۷ درصد پرداخت اعتباری، ۳.۶ درصد پرداخت کیف پول و کمتر از نیم درصد، هزینه کالای سفارشی خود را با توسط کارت هدیه پرداخت می‌کنند.

گران‌ترین سبد خرید ۴۹۲ میلیون تومان

روزهای دوم و سوم خرداد، دهم دی، اول و دوم بهمن، یکم، پنجم، ششم، هفتم و سیزدهم اسفند سال ۱۴۰۱ به‌عنوان پرفروش‌ترین روزها در این پلتفرم به ثبت رسیده است. گران‌ترین سفارش نیز مربوط به سبد خریدی با سقف ۴۹۲ میلیون تومان است.

تهرانی‌ها پیشتاز در مد، همدانی‌ها صدرنشین خریداران کالاهای دیجیتال
نمودار دیگری که در این گزارش وجود دارد به این نکته اشاره می‌کند که گران‌ترین کالاها توسط مردم کدام استان خریداری شده است. در گروه کالاهای دیجیتال، کاربرانی از همدان، کردستان و لرستان، کالاهایی با میانگین قیمتی بالاتری خریداری کرده‌اند. در گروه مد و پوشاک، مردم تهران، البرز و قزوین، گران‌پوش‌تر بوده‌اند.

در گروه زیبایی‌وسلامت، خراسان شمالی، بوشهر و خراسان جنوبی، برای خرید کالا پول بیشتری پرداخت کرده‌اند. در گروه لوازم‌خانگی، یزد، کرمان و گلستان، کالاهای‌شان گران‌تر بوده است.

در گروه لوازم‌خانگی برقی، مشتریان اردبیل، تهران و البرز، کالاهایشان میانگین قیمتی بالاتری داشته است. در گروه‌های کالایی لوازم‌خانگی، زیبایی‌وسلامت، مد و پوشاک، میانگین قیمت کالاهای خریداری شده در کل کشور از اختلاف زیادی برخوردار نیستند.

اما در دو گروه کالاهای دیجیتال و لوازم‌خانگی برقی، اختلاف میانگین قیمت کالا بین استان‌هایی که گران‌تر خریده‌اند نسبت به استان‌هایی که ارزان‌تر خریده‌اند، حدود دو برابر بوده است.

آخرین بخشی که در این گزارش آمده است مربوط به میزان اعتماد مردم به خرید اینترنتی است. از میان ۶۸.۳ درصد کسانی که خرید اینترنت انجام می‌دهند، ۶۱.۲ درصد آن‌ها فرشگاه اینترنتی را گزینه نخست خود برای خرید اینترنتی معرفی کرده‌اند، ۳۷ درصد شبکه‌های اجتماعی و ۲ درصد نیز گزینه سایر را انتخاب کرده‌اند./ایرنا

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار