انتقاد اتحادیه اروپا از تعلیق قرارداد صادرات غلات توسط روسیه-راهبرد معاصر
نیویورک تایمز: غرب برای گفتگو با ایران به بازرسان هسته‌ای جهان متوسل می‌شود بن‌سلمان در دیدار با اسد: بازگشت قدرتمندانه سوریه، به سود همه کشورهای عربی است رسانه اسرائیلی: آمریکا ارسال سلاح به تل‌آویو را از سر گرفت اردوغان: توافق صلح بین آذربایجان و ارمنستان، فرصت تاریخی است ناتو از اعضای خود خواست اوکراین را در اولویت قرار دهند واکنش حماس به بیانیه نشست سران عرب در منامه ایران ادعای آمریکا درباره وضعیت یمن را رد کرد آغاز دادرسی دیوان لاهه در پرونده شکایت آفریقای جنوبی علیه رژیم صهیونیستی رهبر انصارالله: آمریکایی‌ها حمله به رفح را طراحی کرده‌اند دیدار بشار اسد و بن سلمان در بحرین بیانیه عفو بین‌الملل به مناسبت سالگرد اشغال فلسطین تداوم درگیری‌های پراکنده مرزی طالبان و پاکستان آغاز نشست سران عرب در منامه/ درخواست بن‌سلمان درباره غزه عبداللطیف رشید: ایران هیچ دخالت نظامی در عراق ندارد زلنسکی در خارکیف: وضعیت میدانی به شدت سخت است

انتقاد اتحادیه اروپا از تعلیق قرارداد صادرات غلات توسط روسیه

سران اتحادیه اروپا درباره تصمیم روسیه برای تعلیق قرارداد صادرات غلات دریای سیاه ابراز نگرانی کردند.
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۴ - ۲۷ تير ۱۴۰۲ - 2023 July 18
کد خبر: ۱۹۵۰۲۹

به گزارش راهبرد معاصر، اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا روز دوشنبه تصمیم روسیه برای تعلیق قرارداد صادرات غلات دریای سیاه را یک اقدام بدبینانه خواند و افزود که اتحادیه اروپا به کار برای تضمین امنیت غذایی برای کشور‌های فقیر ادامه خواهد داد.

 

به گزارش رویترز، روسیه اعلام کرد که مشارکت در یک توافق مهم با میانجیگری سازمان ملل را که اجازه می‌داد غلات اوکراینی از طریق دریای سیاه صادر شود، تنها چند ساعت پس از اینکه مسکو اعلام کرد اوکراین به پل کریمه حمله کرده است، متوقف کرده است.

 

قیمت‌های غلات و دانه‌های روغنی در واکنش به اخباری مبنی بر تعلیق مشارکت روسیه در این معامله افزایش یافته است.

 

فون در لاین در توییتی اعلام کرد: "من به شدت اقدام بدبینانه روسیه برای پایان دادن به ابتکار غلات دریای سیاه را با وجود تلاش‌های سازمان ملل و ترکیه محکوم می‌کنم. اتحادیه اروپا در تلاش است تا امنیت غذایی اقشار آسیب پذیر جهان را تضمین کند. خطوط همبستگی اتحادیه اروپا به آوردن محصولات کشاورزی از اوکراین و به بازار‌های جهانی ادامه خواهد داد. "

 

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در این باره مدعی شد: تصمیم مسکو غیرقابل توجیه است و از غذا به عنوان سلاحی در درگیری با اوکراین استفاده می‌کند.

 

بورل در هنگام ورود به نشست با کشور‌های آمریکای جنوبی و مرکزی به خبرنگاران گفت: «این چیزی بسیار جدی است که مشکلات زیادی را برای بسیاری از مردم در سراسر جهان ایجاد خواهد کرد.»

 

بورل گفت: "من باید روسیه را به خاطر این تصمیم سرزنش کنم. (این) کاملاً غیرقابل توجیه است و این کشور گرسنگی مردم را به سلاح تبدیل می‌کند. "

 

اوکراین یکی از تولیدکنندگان عمده غلات و دانه‌های روغنی است و وقفه در صادرات این کشور در آغاز جنگ، قیمت جهانی مواد غذایی را به بالاترین حد خود رساند. توافقی که در ژوئیه ۲۰۲۲ حدود پنج ماه پس از شروع جنگ به توافق رسید، به کاهش قیمت‌ها و کاهش بحران جهانی غذا کمک کرد.

 

روبرتا متسولا، رئیس پارلمان اروپا هم گفت: « این تصمیم برای ما بسیار نگران‌کننده است و امیدواریم به یافتن راه‌حلی ادامه دهیم، زیرا کشور‌ها به غلات اوکراینی وابسته هستند».

 

توافق غلات سال گذشته امضا شد و به اوکراین اجازه می‌داد غلات را از طریق دریای سیاه صادر کند. روسیه می‌گوید بیشتر غلات از اوکراین به کشور‌های ثروتمند فرستاده شده و کشور‌های فقیرتر سهم ناچیزی دریافت کرده‌اند.

 

عدم مشارکت در توافق غلات چند ساعت پس از حمله به پل کریمه اعلام شد که مجرای اصلی ارسال تدارکات روسیه به اوکراین بود. با این حال، روسیه می‌گوید هیچ ارتباطی بین این حمله و تصمیمش برای تعلیق قرارداد غلات وجود ندارد./ باشگاه خبرنگاران

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده