هشدار درباره احتمال بروز بحران گازی در اروپا-راهبرد معاصر

هشدار درباره احتمال بروز بحران گازی در اروپا

آژانس بین المللی انرژی هشدار داد اگر روسیه عرضه گاز را متوقف کند، اروپا با بحران زمستانی مواجه خواهد شد.
تاریخ انتشار: ۱۴:۳۳ - ۲۷ تير ۱۴۰۲ - 2023 July 18
کد خبر: ۱۹۵۱۰۹

به گزارش راهبرد معاصر، آژانس بین‌المللی انرژی هشدار داده است که اگر روسیه عرضه گاز باقی‌مانده خود به این قاره را کاهش دهد و منطقه هوای سرد را تجربه کند، اروپا همچنان با زمستان بسیار سختی روبرو خواهد شد.

 

به گزارش فایننشال تایمز، آژانس بین‌المللی انرژی گفت که حتی اگر سایت‌های ذخیره‌سازی گاز اروپا تا قبل از اکتبر نزدیک به ۱۰۰ درصد ظرفیت خود را پر کنند - که انتظار آن در ماه‌های اخیر به کاهش قیمت‌ها کمک کرده است - این "هیچ تضمینی" در برابر تنش‌های آینده بازار نیست.

 

آژانس بین المللی انرژی در گزارش سالانه بازار گاز خود در روز دوشنبه اعلام کرد که «شبیه‌سازی‌های ما نشان می‌دهد که یک زمستان سرد، همراه با توقف کامل گاز لوله‌کشی روسیه به اتحادیه اروپا می‌تواند به راحتی نوسان قیمت‌ها را تجدید کند.»

 

این هشدار بر اختلال احتمالی ناشی از درگیری انرژی مجدد با مسکو تأکید می‌کند، علیرغم کاهش مداوم قیمت‌ها از دسامبر که این باور را تقویت کرده است که بدترین بحران گاز اروپا به پایان رسیده است. روسیه هنوز حدود ۱۰ درصد از واردات گاز اتحادیه اروپا را تامین می‌کند و بیشتر آن به صورت گاز طبیعی مایع تحویل می‌شود.

 

بر اساس گزارش سازمان صنعت گاز زیرساخت اروپا، ذخیره سازی گاز در اتحادیه اروپا در حال حاضر بیش از ۸۰ درصد ظرفیت است که تقریباً ۲۰ درصد بالاتر از میانگین پنج ساله قبلی است.

 

آژانس بین‌المللی انرژی همچنین اعلام کرد: «تداوم کاهش تقاضای گاز» مانند بهره وری بهتر انرژی، توسعه سریع انرژی‌های تجدیدپذیر و نصب پمپ‌های حرارتی «برای اطمینان از تعادل گاز مطمئن برای زمستان ۲۰۲۳/۲۴ مورد نیاز است».

 

این سازمان چندملیتی همچنین در این گزارش گفت که چشم انداز میان مدت و بلندمدت خود را برای تقاضای گاز طبیعی به دلیل بحران جهانی گاز ناشی از اقدامات کاهشی روسیه بازبینی کرده است. رشد تقاضای جهانی گاز برای دوره بین ۲۰۲۰ و ۲۰۲۴ از ۳۵۰ میلیارد متر مکعب قبلی به ۲۰۰ میلیارد متر مکعب کاهش یافته است و اروپا به تنهایی بیش از نیمی از این تجدید نظر را به خود اختصاص داده است.

 

در این بیانیه آمده است: «این نشان‌دهنده استاندارد‌های سخت‌گیرانه‌تر بهره‌وری انرژی، استقرار سریع انرژی‌های تجدیدپذیر و همچنین کاهش نقش گاز طبیعی در صنعت است»./ باشگاه خبرنگاران

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده