تعیین دستوری قیمت به صنعت آسیب می‌زند-راهبرد معاصر

تعیین دستوری قیمت به صنعت آسیب می‌زند

رئیس هیات مدیره انجمن صنایع شوینده، بهداشتی و آرایشی ایران گفت:سیاست «تعیین دستوری قیمت» به صنعت آسیب می‌زند.
تاریخ انتشار: ۱۲:۵۲ - ۱۴ مرداد ۱۴۰۲ - 2023 August 05
کد خبر: ۱۹۷۸۴۰

به گزارش راهبرد معاصر؛ قیمت گذاری دستوری مصائب بسیاری برای اقتصاد درپی دارد. سیاست تعیین دستوری قیمت باعث شکل‌گیری رانت‌های متعدد و عدم تخصیص بهینه منابع می‌شود که در نهایت به زیان مصرف‌کننده نهایی تمام خواهد شد. این موارد تنها بخش کوچکی از مشکلات و چالش‌هایی است که با اعمال سیاست قیمت گذاری دستوری بر اقتصاد تحمیل می‌شود.

 

تقریبا صنعتی در کشور وجود ندارد که از اجرای سیاست تعیین دستوری قیمت‌ها آسیب ندیده باشد.علی رغم تجربه تلخ 5 دهه اجرای سیاست تعیین دستوری قیمت‌ها در ایران برای همگان روشن و مشخص است، ولی همچنان این سیاست شکست خورده و منسوخ شده در اقتصاد‌های جهان در کشور ما درحال اجراست.

 

در همین رابطه، بختیار علم بیگی، رئیس هیات مدیره انجمن صنایع شوینده، بهداشتی و آرایشی ایران در حاشیه مراسم امضای تفاهم نامه همکاری با مجمع کارآفرینان ایران در گفتگو با خبرنگار این مجمع ضمن انتقاد از سیاست قیمت گذاری دستوری اظهار کرد: پیش از این قیمت گذاری دستوری شامل محصولات شوینده، بهداشتی و آرایشی نبود. در زمان تصدی آقای سید رضا فاطمی امین بر وزارت صنعت، معدن و تجارت، تصمیم گرفته شد که قیمت گذاری مشمول همه محصولات این صنعت شود تا بعدا و در یک فرصت مناسب محصولات تفکیک شوند و قیمت گذاری اعمال شود. ولی متاسفانه این موضوع تا امروز مسکوت مانده است.

 

علم بیگی در ادامه افزود: درحال حاضر آقای عباس علی آبادی وزیر صمت، معاونین ایشان و سازمان‌های دخیل در این موضوع با حذف قیمت گذاری بر محصولات شوینده، بهداشتی و آرایشی موافق هستند و ما نیز در انتظار هستیم که چه وقت این موضوع عملیاتی می‌شود.

 

وی در ادامه به تجربه این انجمن در قیمت گذاری اشاره کرد و گفت: حدود 15 سال است که طبق تفاهم‌نامه‌ای که با ستاد تنظیم بازار و انجمن ملی حمایت از حقوق مصرف کنندگان و دیگر سازمان‌ها منعقد کرده ایم خود انجمن صنایع شوینده، بهداشتی و آرایشی با رعایت ضوابط اقدام به قیمت گذاری بر روی محصولات می‌کرد و مشکلی خاصی در این خصوص وجود نداشت.

 

رئیس هیات مدیره انجمن صنایع شوینده، بهداشتی و آرایشی ایران در پایان اظهار کرد: 15 سال است که انجمن و دولت، سیاست قیمت گذاری بر روی محصولات این صنعت را تجربه کرده است. در سخت‌ترین شرایط، مواد شونده و بهداشتی در بازار موجود بوده است. در زمان همه گیری کرونا، ایران مشکلی در این خصوص نداشت. این درحالی است که برخی از کشور‌ها با بحران کمبود مواد شوینده و بهداشتی مواجه بودند. از سویی دیگر تولید مواد ضدعفونی کننده بر عهده شرکت‌های ما نبود، ولی اعضای انجمن بعد از دو هفته از آغاز همه گیری کرونا شروع به تولید کردند و خوشبختانه توانستند نیاز‌های کشور را برطرف سازند؛ بنابراین امیدوار هستیم هرچه سریعتر موضوع قیمت گذاری بر روی محصولات این صنعت به روال گذشته بازگردد و بیش از این به صنعت شوینده، بهداشتی و آرایشی آسیب نزد./تسنیم

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده