به گزارش راهبرد معاصر؛ درحالی بررسی عملکرد فروش فیلمهای روی پرده به صورت هفتگی براساس دادههای سامانه سمفا نشان میدهد فسیل همچنان پیشتاز فروش است که از زمان آغاز اکران این فیلم ۱۵۴ روز گذشته و بررسی آمارها بیانگر این نکته است که فسیل با رسیدن به ۵ میلیون و ۴۹۰ هزار و ۷۲۸ مخاطب تا روز گذشته اکنون در یک قدمی جایگاه دوم پرمخاطبترین فیلم پس از پیروزی انقلاب اسلامی است.
نگاه آماری به میزان جلب نظر مخاطبان در میان پرمخاطبترین فیلمهای دوره یاد شده نشان میدهد اکنون آنطور که اعداد نشان میدهد دو فیلم دفاع مقدسی با نامهای عقابها و کانیمانگا به ترتیب با ۸ میلیون و ۶۰۰ هزار مخاطب و ۵ میلیون و ۹۷۴ هزار نفر جایگاه اول و دوم را در اختیار دارند و پس از آنها فسیل با اختلاف اندک نسبت به بگذار زندگی کنم با ۵ میلیون و ۴۹۰ هزار و ۷۲۸ جایگاه سوم را به نام خود کرده تا به این ترتیب بگذار زندگی کنم با ۵ میلیون و ۴۳۷ هزار مخاطب جایگاه چهارم و اخراجیها ۲ هم با ۵ میلیون ۳۳۳ هزار مخاطب جایگاه پنجم را به نام خود ثبت کرده باشند.
این درحالی است که نگاه دقیقتر نسبت به عملکرد جذب مخاطب فیلم فسیل در طول دوره اکران خود نسبت به سایر همدورهایهایش یعنی عروس خیابان فرشته، غریب و بچههای طوفان نشان میدهد که فسیل اکنون که در هفته بیست و دوم اکران قرار گرفته براساس آخرین آمار هفتگی تقریباً روزانه کمی بیشتر از ۲۲ هزار نفر مخاطب را به سینماها کشانده و با توجه به رونمایی از پوستر جدید این فیلم اگر همچنان اکرانش ادامه داشته باشد تا قبل از اربعین حسینی احتمالاً جایگاه دوم پرمخاطبهای پس از انتخاب را به دست آورد.
این درحالی است که شاهد مثال احتمال ثبت جایگاه دوم پرمخاطبترین فیلمها بعد از انقلاب برای فیلم فسیل را میتوان نسبت به عملکرد این فیلم در گروه خود نیز مشاهده کرد، چون براساس اطلاعات ثبت شده در سامانه سمفا از تاریخ ۲۵ اسفند ۱۴۰۱ که دوره اکران هم گروههای این فیلم یعنی بچههای طوفان، غریب و عروس خیابان فرشته آغاز شده تا پایان روز ۲۶ مرداد مجموعاً فیلمهای یاد شده ۵ میلیون و ۹۷۴ هزار و ۴۵۱ مخاطب داشتهاند.
بررسی عملکرد این گروه از فیلمها نسبت به یکدیگر نشان میدهد فسیل در میان مخاطبان سهم ۹۱.۹ درصدی را به خود اختصاص داده و دو فیلم عروس خیابان فرشته و غریب مشترکاً سهمی معادل ۴.۰۴ درصدی را در اختیار دارند و سهم بسیار ناچیزی هم برای بچههای طوفان ثبت شده است.
از سوی دیگر بررسی دقیق عملکرد تک تک این فیلمها بیانگر این نکته است که فسیل از آغاز دوره اکران تا روز گذشته با ۵ میلیون و ۴۹۰ هزار و ۷۲۸ مخاطب در ۹۷ هزار و ۵۸۲ سانس و ۶۰۴ سالن مجموعاً ۲۳۷ میلیارد و ۷۲۶ میلیون و ۶۶۹ هزار و ۲۹۰ تومان فروش داشته و در صدر این گروه قرار گرفته و به دنبال آن عروس خیابان فرشته با ۲۴۱ هزار و ۵۵۷ نفر مخاطب در ۱۳ هزار و ۲۵۴ سانس و ۳۷۸ سالن درآمدی معادل ۱۰ میلیارد و ۳۰۱ میلیون و ۴۶ هزار تومان به نام خود کرده که به این ترتیب جایگاه دوم را به نام خود کرده است.
اما در ادامه فیلم غریب با تعداد ۲۴۱ هزار و ۳۷۷ مخاطب برای ۱۱ هزار و ۸۱ سانس و ۴۴۱ سالن سینما مجموعاً درآمدی معادل ۱۰ میلیارد و ۱۲ میلیون و ۷۹۵ هزار و ۲۵۰ تومان را تجربه کرده تا رتبه سوم را در اختیار داشته باشد و نهایتاً بچههای طوفان تنها با فروش ۷۸۹ بلیت برای ۱۸۰ سانس و ۵۸ سالن درآمدی معادل ۳۱ میلیون و ۹۳۹ هزار تومان داشته تا در گروه یاد شده جایگاه چهارم را به نام خود کند.
به این ترتیب و براساس مقایسه عملکرد چهار فیلم همگروه یاد شده احتمال اینکه شاهد رکوردشکنیهای تازهای از فیلم فسیل با ژانر کمدی باشیم دور از انتظار نیست، البته لازم به یادآوری است که سه فیلم عروس، خیابان فرشته، غریب و بچههای طوفان اگرچه اکنون از فهرست اکران سینماها خارج شدهاند؛ اما این پایان کار آنها نیست، چون احتمالاً فروش در پلتفرمها آنها ادامه دارد. / تسنیم