اوکراین روزی ۱۰ بار به نیروگاه اتمی زاپروژیا حمله پهپادی می‌کند-راهبرد معاصر
نیویورک تایمز: غرب برای گفتگو با ایران به بازرسان هسته‌ای جهان متوسل می‌شود بن‌سلمان در دیدار با اسد: بازگشت قدرتمندانه سوریه، به سود همه کشورهای عربی است رسانه اسرائیلی: آمریکا ارسال سلاح به تل‌آویو را از سر گرفت اردوغان: توافق صلح بین آذربایجان و ارمنستان، فرصت تاریخی است ناتو از اعضای خود خواست اوکراین را در اولویت قرار دهند واکنش حماس به بیانیه نشست سران عرب در منامه ایران ادعای آمریکا درباره وضعیت یمن را رد کرد آغاز دادرسی دیوان لاهه در پرونده شکایت آفریقای جنوبی علیه رژیم صهیونیستی رهبر انصارالله: آمریکایی‌ها حمله به رفح را طراحی کرده‌اند دیدار بشار اسد و بن سلمان در بحرین بیانیه عفو بین‌الملل به مناسبت سالگرد اشغال فلسطین تداوم درگیری‌های پراکنده مرزی طالبان و پاکستان آغاز نشست سران عرب در منامه/ درخواست بن‌سلمان درباره غزه عبداللطیف رشید: ایران هیچ دخالت نظامی در عراق ندارد زلنسکی در خارکیف: وضعیت میدانی به شدت سخت است

اوکراین روزی ۱۰ بار به نیروگاه اتمی زاپروژیا حمله پهپادی می‌کند

شرکت «روس انرژی اتم» اعلام کرده است که اوکراین ۱۰ بار در روز با هواپیماهای بدون سرنشین برای حمله به نیروگاه اتمی زاپوریژیا تلاش می‌کند.
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۴ - ۲۹ مرداد ۱۴۰۲ - 2023 August 20
کد خبر: ۲۰۰۳۷۷

به گزارش راهبرد معاصر، در پی شکست ضدحمله اوکراین در جنگ علیه روسیه، مشاور مدیر کل شرکت «روس انرژی اتم» می‌گوید که نیروهای اوکراینی روزانه ده‌ها بار برای حمله به نیروگاه اتمی زاپوریژیا تلاش می‌کنند. گفته شده این حملات با هواپیماهای بدون سرنشین صورت می‌گیرد.

 

«رینات کارچا»، مشاور مدیر کل روس انرژی اتم گفت: «نیروهای اوکراینی روزانه حداقل ۱۰ تلاش برای حمله به این نیروگاه اتمی انجام می‌دهند.»

 

کارچا گفت: «متخصصان ما حملات نیروهای اوکراینی را با استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین ثبت می‌کنند و بسیاری از آنها نیز دفع می‌شود.»

 

وی ادامه داد: «خود واحدهای برق به خوبی محافظت می‌شوند، ولی محوطه ایستگاه دارای آسیب‌پذیری‌هایی است، اما حتی الامکان تحت پوشش یک سیستم حفاظتی مطمئن هستند.»

 

پیشتر کارچا در نوامبر ۲۰۲۲ نیز تأیید کرده بود که «کارشناسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خسارات زیادی را که در نتیجه بمباران نیروهای اوکراین به زاپوریژیا وارد شده بود، بررسی کردند و گزارش خود را به مقر آژانس تحویل دادند.»

 

نیروگاه اتمی زاپوریژیا دارای شش واحد نیرو با ظرفیت کل ۶ گیگاوات و بزرگترین نیروگاه هسته‌ای اروپا است.

 

در پایان فوریه ۲۰۲۲، نیروهای روسی کنترل این تأسیسات را به دست گرفتند و از آن زمان یگان‌های ارتش اوکراین با استفاده از پهپاد، گلوله‌های توپخانه سنگین و راکت منطقه نیروگاه هسته‌ای را به صورت دوره‌ای بمباران می‌کنند.

 

ژوئن گذشته، وزارت خارجه روسیه به اوکراین در مورد حوادث احتمالی در نیروگاه زاپوریژیا هشدار داد و از آژانس بین المللی انرژی اتمی خواست تا همه موارد حمله به این تأسیسات را ثبت کند.

 

رافائل گروسی، مدیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ماه‌هاست که در تلاش است تا راه حلی برای کاهش احتمال وقوع فاجعه هسته‌ای ناشی از بمباران این ایستگاه در زمان ضدحمله اوکراین بیابد، زیرا این احتمال وجود دارد که جنگ در نزدیکی ایستگاه و شش رآکتور آن ادامه یابد.

 

واشنگتن پست پیشتر در گزارشی با عنوان «اوکراین در دستیابی به هدف اصلی حمله شکست خواهد خورد» گزارش داده بود که ارزیابی‌های محرمانه اطلاعاتی آمریکا انتظار دارد که ضدحمله اوکراین در رسیدن به هدف اصلی خود یعنی رسیدن به شهر ملیتوپل، در جنوب شرقی اوکراین ناکام بماند.

 

روز گذشته نیز، «دیمیتری مدودف» معاون شورای امنیت روسیه امروز شنبه در سخنانی اعلام کرد: شکست غرب در اوکراین اجتناب ناپذیر است.

 

معاون شورای امنیت روسیه در این خصوص ادامه داد: درگیری اوکراین برای غرب یک جنگ خارجی است که در آن افرادی که با آنها غریبه هستند کشته می‌شوند. غرب در درگیری اوکراین هرگز از این چهارچوب بیرون نمی‌رود که شروع به آسیب زدن بیش از حد به منافع خود کند.

 

«دیمیتری مدودف» در ادامه اضافه کرد: هرگونه ضدحمله کی یف سرکوب خواهد شد و روسیه نباید متوقف شود تا دولت فعلی اوکراین به طور کامل نابود شود. با گذشت زمان مقامات غربی تغییر می‌کنند، نخبگان آنها خسته می‌شوند و برای مذاکره در مورد اوکراین درگیری را متوقف خواهند کرد.

 

مدودف هفته گذشته هم در این خصوص گفته بود که اگر اوکراین بخواهد به خاطر پیوستن به ناتو، قید قلمروهای مورد مناقشه با روسیه را بزند، آنگاه باید کی‌یف را هم تسلیم کند./ مهر

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده