هشدار لاوروف درباره افزایش سرعت چندقطبی‌شدن جهان-راهبرد معاصر
نیویورک تایمز: غرب برای گفتگو با ایران به بازرسان هسته‌ای جهان متوسل می‌شود بن‌سلمان در دیدار با اسد: بازگشت قدرتمندانه سوریه، به سود همه کشورهای عربی است رسانه اسرائیلی: آمریکا ارسال سلاح به تل‌آویو را از سر گرفت اردوغان: توافق صلح بین آذربایجان و ارمنستان، فرصت تاریخی است ناتو از اعضای خود خواست اوکراین را در اولویت قرار دهند واکنش حماس به بیانیه نشست سران عرب در منامه ایران ادعای آمریکا درباره وضعیت یمن را رد کرد آغاز دادرسی دیوان لاهه در پرونده شکایت آفریقای جنوبی علیه رژیم صهیونیستی رهبر انصارالله: آمریکایی‌ها حمله به رفح را طراحی کرده‌اند دیدار بشار اسد و بن سلمان در بحرین بیانیه عفو بین‌الملل به مناسبت سالگرد اشغال فلسطین تداوم درگیری‌های پراکنده مرزی طالبان و پاکستان آغاز نشست سران عرب در منامه/ درخواست بن‌سلمان درباره غزه عبداللطیف رشید: ایران هیچ دخالت نظامی در عراق ندارد زلنسکی در خارکیف: وضعیت میدانی به شدت سخت است

هشدار لاوروف درباره افزایش سرعت چندقطبی‌شدن جهان

وزیر خارجه روسیه در گفت‌وگویی تأکید کرد جنگ اوکراین سرعت روند تغییر نظم جهانی کنونی و ایجاد یک نظم جهانی جدید را بیشتر کرد.
تاریخ انتشار: ۱۵:۵۳ - ۲۹ مرداد ۱۴۰۲ - 2023 August 20
کد خبر: ۲۰۰۴۴۴

به گزارش راهبرد معاصر. سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در گفت‌وگو با یک مجله روسی درباره وضعیت ژئوپلیتیک جهان تأکید کرد ترس اصلی غرب از ظهور نظم جهانی چندقطبی است.

 

وی دراین‌باره گفت: بحران اوکراین منجر به تسریع فرآیندهای جهانی شد که هدف آنها ایجاد یک معماری جدید اقتصادی، سیاسی و امنیتی جهانی برای به چالش کشیدن هژمونی و سلطه تک‌قطبی ایالات متحده و متحدانش شده است.

 

به گفته لاوروف «شعارهای غرب تغییر کرده، اما هدفِ به‌زانودرآوردن جهان در برابر خواسته‌اش همچنان بدون تغییر باقی مانده است.»

 

او گفت که روسیه باید «با تمایل همیشگی اقلیت غربی برای توسعه نظامی-سیاسی و مالی-اقتصادی مقابله کند. شعارها از جهانی‌سازی و غربی‌سازی به آمریکایی‌سازی، جهانی‌سازی، آزادسازی و غیره تغییر می‌کنند. اما اصل موضوع باقی می‌ماند: تسلیم کردن همه بازیگران مستقل تحت اراده آنها، وادار کردن آنها به بازی با قوانینی که به نفع غرب است.»

 

به عقیده لاوروف، واشنگتن و متحدانش به دنبال کاهش «یا حتی معکوس کردن» تحولات بین المللی هستند تا از ظهور نظم چند قطبی و «معماری عادلانه‌تر در امور بین الملل» جلوگیری کنند؛ هدفی که روسیه آن را «مأموریت خود می داند.»

 

لاوروف با تاکید بر تهدید فزاینده یک فاجعه هسته‌ای جهانی ناشی از چشم انداز درگیری مستقیم بین روسیه و ناتو در اوکراین، تاکید کرد که هسته اصلی این خطرات ناشی از «نقض فاحش» اصول امنیت غیرقابل تقسیم از طرفِ ائتلاف غربی است و این تمایل آنها که به‌دنبال «شکست راهبردی» روسیه در جنگ نیابتی آنها در اوکراین هستند./ مهر

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده