به گزارش راهبرد معاصر؛ "نظام دوری" عنوان برنامهای است که از مهرماه امسال در تعدادی از مدارس ابتدایی سراسر کشور اجرا خواهد شد.
"نظام دوری" که مختص دوره اول ابتدایی یعنی پایههای اول تا سوم دبستان است، این هدف را دنبال میکند که دانشآموزان در این سه سال با یک معلم تحصیل کنند و در گامهای بعدی، اهداف تربیتی مدنظر مدرسه با همراهی خانواده در این دوره سنی محقق شود.
برای سال تحصیلی جدید به صورت آزمایشی در تمام استانها تعدادی از مدارس مجری اجرای "نظام دوری" خواهند بود اما تعداد مدارس درگیر زیاد نیست و در مجموع 320 مدرسه در کل کشور تحت پوشش قرار میگیرند.
معصومه نجفی پازوکی؛ معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش درباره اجرای نظام دوری در دوره اول ابتدایی گفت: سند تحول بنیادین آموزش و پرورش بر اجرای نظام دوری تأکید دارد و بر این اساس دانشآموز پایه اول دبستان هنگامی که با معلم خود آشنا میشود، برای دو سال آینده یعنی پایه دوم و سوم نیز با همین معلم خواهد بود و این موضوع به احساس امنیت او و خانواده کمک میکند.
وی افزود: اجرای نظام دور منجر به آن میشود تا در دوره اول ابتدایی (پایههای اول، دوم و سوم دبستان) به عنوان دوره کسب شایستگیهای پایه شاهد ایجاد فضای تربیتی واحد به کمک معلم و والدین باشیم، اگر دانشآموز کلاس اول تا سوم دبستان را با یک معلم طی کند شرایط به گونهای میشود که در مدت این سه سال همانند یک خانواده شوند و فضای تربیتی خاصی برای دانشآموز ایجاد میشود.
نجفی پازوکی معتقد است که اجرای نظام دوری از این جهت اهمیت دارد که میتوان بر تربیت دانشآموزان در دوره اول ابتدایی که طلاییترین دوران زندگی است، تمرکز بیشتری داشت و در یک فرآیند مشخص از پایه اول تا سوم دبستان، شایستگیهای پایه را در دانشآموز ایجاد کرد.
وی با اشاره به اینکه اجرای نظام دوری برای سال تحصیلی جدید به صورت آزمایشی است تا پس از تولید محتوای لازم و آمادگی خانوادهها از سال تحصیلی آینده با وضعیت دقیقتر تعداد مدارس تحت پوشش را افزایش دهیم، بیان کرد: هیچ الزامی برای حضور معلمان و دانشآموزان در نظام دوری وجود ندارد. با برنامهریزی انجام شده قطعاً از سال 1403 نظام دوری جای خود را میان معلمان و خانوادهها خواهد یافت و خانوادهها از آن استقبال خواهند کرد چرا که شرایط تربیتی برای دوه اول ابتدایی به صورت ویژه برنامهریزی شده است.
اجرا موفق "نظام دوری" به استلزاماتی نیاز دارد از جمله آموزش والدین و معلمان و موضوع مهمتر تعیین شاخصهایی برای معلمان حاضر در این طرح است که باید سابقه تدریس موفق، توانمند به لحاظ سطح دانش و شرایط مناسب به لحاظ صلاحیتهای حرفهای داشته باشند و تمام این شرایط در شیوه نامه نظام دوری ذکر شده است.
حضور معلمان در نظام دوری داوطلبانه است، البته در سالهای گذشته نیز زمزمههای اجرای "نظام دوری" شنیده میشد، اما وارد فاز اجرا نشد و اکنون با بررسی تجارب مشابه در سایر کشورها قرار است این کار عملیاتی شود؛ البته موفقیت آن نیازمند برنامهریزی مناسب و انتخاب دقیق معلمان است./ تسنیم
وی ادامه داد: گاهی اوقات واریز پاداش پایان خدمت فرهنگیان به صورت چند قسط است که این موضوع باعث میشود که فرهنگیان بازنشسته اصلا متوجه نشوند که این پول چه شد و واقعا نتوانند به زخمی در زندگی بزنند.
فرهنگی بازنشسته دیگری اظهار کرد: خیلی از معلمان، روی پاداش پایان خدمت حساب میکنند که بتوانند بخشی از مشکلات مالی زندگیشان را حل کنند اما این پول عمدتا دیر به دست آنها میرسد و ارزش مالی کمتری دارد.
وی اضافه کرد: معلمانی هستند که در روستاهای صعبالعبور درس میدهند؛ برخی از این معلمان کیلومترها مسیر را از خانه تا مدرسه طی میکنند و برخی هم دور از خانواده در همان روستا زندگی میکنند تا به بچهها درس دهند و آنوقت این معلمان، باید در هنگام بازنشستگی هم چشم انتظار بمانند.
* صحرایی: پیگیر پرداخت پاداش پایان خدمت فرهنگیان هستیم
وزارت آموزش و پرورش در طول این سالها همواره پیگیر پرداخت پاداش پایان خدمت فرهنگیان بوده است اما همواره مشکلات پرداخت به موقع پاداش فرهنگیان به عنوان مشکلی لاینحل باقی مانده است.
رضامراد صحرایی وزیر آموزش و پرورش درباره پاداش پایان خدمت فرهنگیان به خبرنگار فارس گفت: پاداش پایان خدمت دست سازمان دیگری است، دست ما نیست ولی پیگیری میکنیم.
صحرایی: در پرداخت پاداش بازنشستگی هرچه سریعتر اقدام کنیم، بهتر است.
وی در خصوص آخرین پیگیریهای آموزش و پرورش درباره پاداش پایان خدمت فرهنگیان، افزود: منتظر تأمین منابع هستیم.
صحرایی اضافه کرد: در پرداخت پاداش بازنشستگی هرچه سریعتر اقدام کنیم، بهتر است؛