رمزگشایی از فاصله معنادار فعل تا حرف آقای وزیر-راهبرد معاصر

رمزگشایی از فاصله معنادار فعل تا حرف آقای وزیر

شاید رمزگشایی از فاصله معنادار فعل تا حرف آقای وزیر کمی ساده تر شود، وقتی به مصاحبه اخیر ظریف با روزنامه خراسان نگاهی می اندازیم. در حالیکه قرار بود برجام مشکلات اقتصادی کشور را حل کند و تحریم ها را لغو نماید و حالا با خروج آمریکا و بی تفاوتی اروپا عملا وعده های دولت ملغی شد، آقای وزیر می گوید: «هدف برجام اقتصادی نبود!»
تاریخ انتشار: ۱۶:۲۵ - ۱۵ دی ۱۳۹۷ - 2019 January 05
کد خبر: ۲۰۳۳

به گزارش "راهبرد معاصر"؛ قریب به 8 ماه از خروج آمریکا از برجام می گذرد. پس از آن بود انتظار کشیدن برای تحقق اراده اروپاییان جهت تسهیل روابط اقتصادی با ایران مبدل به یکی از موضوعات شد که پس از خروج آمریکا از برجام در دستور کار تیم دیپلماسی دولت قرار گرفت.

 

در همین حال رئیس تیم دیپلماسی کشورمان روز پنج شنبه در مشهد تاکید کرد که "مقاومت شرط اصلی است": «من زمان شاه را دیده‌ام، مقاومت شرط اصلی است با شعار نمی‌توان در مقابل دشمن ایستاد، قدرت تنها یک مؤلفه ندارد بلکه چند مؤلفه‌ای است، نظام ابرقدرتی فرو ریخته، نظام دو قطبی در جهان و حتی نظام چند قطبی بلکه «قطبیت» در هم شکسته و وجود ندارد". این جملات به نوعی اصلی‌ترین سخنان و کلید واژه‌های سخنرانی دکتر محمد جواد ظریف در جمع اهالی «خراسان» در روز پنج شنبه گذشته بود.»

 

 

تاکید ظریف بر گزاره های مقاومت در سال 97 در حالی مطرح می شود که او در سال 93 و در جریان مذاکرات "1+5" دستیابی به هر نوع توافقی را بهتر از عدم توافق ارزیابی کرده بود و از سوی دیگر، مقامات ارشد مذاکره کننده به همراه رسانه های همسو با دولت امضای کری را تضمینی بر اجرای برجام می دانستند. وزیر امور خارجه کشورمان بهتر از هر کسی می داند که یکی از شاخصه های مقاومت ناظر بر ایدئولوژی انقلاب اسلامی، عدم اعتماد به دشمن خارجی است، دشمنی که بارها و بارها از امتحان اعتمادآفرینی سرافکنده بیرون آمده است. در این میان وقت کشی اروپا در قبال ایران و در مسیر اجرایی کردن SPV ببانگر آن است که کنشگری مسئولین دیپلماسی کشور در راستای تست زدن دوباره طرف مذاکره کننده بستری برای معطل نگه داشتن کشور در حوزه های مختلف خواهد شد و منتج به مردودی دوباره طرف غربی.

 

امیدواری به شکل گیری عزمی جدی در طرف اروپایی و انفعال در برابر استراتژی زمانبر، پرهزینه و بی فایده طرف اروپایی هیچ نسبتی با معیار مقاومت در اندیشه اسلامی ندارد. در این شرایط سوالی که ذهن مخاطبین را به خود جلب می کند این است که اولا چرا فعل و حرف آقای ظریف به عنوان مسئول دستگاه دیپلماسی کشور ناظر به کلیدوازه مقاومت که اخیرا از سوی وی مطرح شده همخوانی ندارد؟ ثانیا آیا قرار است استراتژی دولت همچنان نگاه به غرب خواهد بود یا براساس اظهارات اخیر وزیرخارجه کشورمان، توجه به پتانسیل داخلی و ظرفیت نیروی انسانی و منابع طبیعی نیز در دستور کار سیستم اجرایی قرار خواهد گرفت و شاهد گشایش استراتژیک به سود منافع مردم در حوزه سیاست خارجی دولت خواهیم بود؟

 

 

هرچه هست آقای ظریف تاکید کرده که مقاومت شرط اصلی است؛ با اینکه عملکرد و کارنامه وی با این اظهارنظر فاصله معناداری دارد. به ویژه آنکه در آذر سال 1392 در اظهارنظری عجیب تاکید کرد: «آیا فکر کردید آمریکا که می‌تواند با یک بمب تمام سیستم دفاعی ما را از کار بیاندازد از سیستم دفاعی ما می‌ترسد؟ آیا واقعاً به خاطر قدرت نظامی، آمریکا جلو نمی‌آید؟.»

 

 

باید منتظر ماند و دید که این قبیل اظهارات آیا از سر اراده ای برای تغییر  استراتژی تیم دیپلماسی و حرکتی رو به جلو صورت پذیرفته و یا اینکه تنها با هدف مصرف رسانه ای، فرافکنی و هدایت افکارعمومی به سمت و سوی مدنظر، انجام شده است. شاید رمزگشایی ازین مهم کمی ساده تر شود وقتی به مصاحبه اخیر ظریف با روزنامه خراسان نگاهی می اندازیم. در حالیکه قرار بود برجام مشکلات اقتصادی کشور را حل کند و تحریم ها را لغو نمایدو حالا با خروج آمریکا و بی تفاوتی اروپا عملا وعده های دولت ملغی شد، آقای وزیر می گوید: «هدف برجام اقتصادی نبود!»

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار