گرانی مهمات، مانع ناتو برای تقویت امنیت کشورهای عضو-راهبرد معاصر
نیویورک تایمز: غرب برای گفتگو با ایران به بازرسان هسته‌ای جهان متوسل می‌شود بن‌سلمان در دیدار با اسد: بازگشت قدرتمندانه سوریه، به سود همه کشورهای عربی است رسانه اسرائیلی: آمریکا ارسال سلاح به تل‌آویو را از سر گرفت اردوغان: توافق صلح بین آذربایجان و ارمنستان، فرصت تاریخی است ناتو از اعضای خود خواست اوکراین را در اولویت قرار دهند واکنش حماس به بیانیه نشست سران عرب در منامه ایران ادعای آمریکا درباره وضعیت یمن را رد کرد آغاز دادرسی دیوان لاهه در پرونده شکایت آفریقای جنوبی علیه رژیم صهیونیستی رهبر انصارالله: آمریکایی‌ها حمله به رفح را طراحی کرده‌اند دیدار بشار اسد و بن سلمان در بحرین بیانیه عفو بین‌الملل به مناسبت سالگرد اشغال فلسطین تداوم درگیری‌های پراکنده مرزی طالبان و پاکستان آغاز نشست سران عرب در منامه/ درخواست بن‌سلمان درباره غزه عبداللطیف رشید: ایران هیچ دخالت نظامی در عراق ندارد زلنسکی در خارکیف: وضعیت میدانی به شدت سخت است

گرانی مهمات، مانع ناتو برای تقویت امنیت کشورهای عضو

رئیس کمیته نظامی ناتو با بیان اینکه افزایش هزینه‌های نظامی به معنای افزایش امنیت کشورهای عضو نیست، گفت که کُندی پیشرفت ضدحملات اوکراین به‌دلیل کمبود مهمات و تجهیزات نیست.
تاریخ انتشار: ۰۸:۲۰ - ۲۶ شهريور ۱۴۰۲ - 2023 September 17
کد خبر: ۲۰۴۱۹۴

به گزارش راهبرد معاصر، «راب باوئر» رئیس کمیته نظامی سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) شامگاه شنبه افزایش قیمت مهمات را مانعی در مسیر برنامه‌های این ائتلاف برای تقویت امنیت اعضای خود توصیف کرد.

 

باوئر هشدار داد که افزایش شدید قیمت مهمات به این معنی است که هزینه‌های دفاعی بیشتر اعضای ناتو به‌طور خودکار به امنیت بیشتر این ائتلاف نظامی تبدیل نمی‌شود و خواستار سرمایه‌گذاری خصوصی بیشتر در شرکت‌های تسلیحاتی شد.

 

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، وی پس از نشست وزرای دفاع کشورهای عضو ناتو در اسلو توضیح داد: «قیمت تجهیزات و مهمات در حال افزایش است. در حال حاضر، ما میزان بیشتر و بیشتری هزینه برای همان مقدار مهمات پرداخت می‌کنیم. این بدان معناست که ما نمی‌توانیم مطمئن شویم که افزایش هزینه‌های دفاعی واقعاً منجر به امنیت بیشتر می‌شود».

 

ناتو برای افزایش تولیدات نظامی به کشورهای عضو فشار آورده تا تقاضا برای تسلیحات و تجهیزات را برآورده کند که از زمان آغاز جنگ اوکراین افزایش یافته است، زیرا اعضای این ائتلاف نظامی نه تنها در ارائه کمک به کی‌یف تعجیل دارند، بلکه مجبور به پر کردن مجدد ذخایر خود هستند. یکی از نگرانی‌های اصلی ناتو کمبود گلوله‌های توپ ۱۵۵ میلی‌متری است که ارتش اوکراین روزانه ۱۰ هزار عدد از آنها را شلیک می‌کند.

 

«ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو در ماه فوریه هشدار داده بود که کی‌یف با سرعتی بیشتر از آن چه که غرب می‌تواند گلوله‌ها را بسازد، آنها را مصرف می‌کند.

 

به نوشته رویترز، رئیس کمیته نظامی ناتو با درخواست سرمایه‌گذاری خصوصی بیشتر در بخش دفاعی برای افزایش ظرفیت تولید، از صندوق‌های بازنشستگی و بانک‌ها نیز خواست تا از زدن برچسب «غیراخلاقی» به سرمایه‌گذاری‌های دفاعی خودداری کنند.

 

باوئر در این‌باره گفت: «ثبات بلندمدت باید بر سودهای کوتاه‌مدت غلبه کند. همانطور که در اوکراین دیدیم، جنگ رویدادی است که کل جامعه را دربرمی‌گیرد. چنین سرمایه‌گذاری برای بخش خصوصی منفعت راهبردی دارد. چهل درصد از اقتصاد [اوکراین] در روزهای اول جنگ محو شد، این تا حد زیادی پول خصوصی بود، آن پول از بین رفت».

 

وی همچنین با بیان اینکه هیچ ارتباطی بین کمبود مهمات و پیشرفت ضعیف ضدحمله در اوکراین نیست، اما اذعان کرد که ارتش کی‌یف در روز فقط ۲۰۰ یا ۳۰۰ متر پیشروی می‌کند./ فارس

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار