بیانیه شدیداللحن دولت عراق علیه ترکیه-راهبرد معاصر

بیانیه شدیداللحن دولت عراق علیه ترکیه

ریاست جمهوری عراق در بیانیه‌ای شدیداللحن ضمن محکومیت حمله اخیر ترکیه به فرودگاه «عربت» در سلیمانیه، سفیر ترکیه را احضار کرد.
تاریخ انتشار: ۱۵:۱۲ - ۲۸ شهريور ۱۴۰۲ - 2023 September 19
کد خبر: ۲۰۴۶۸۳

به گزارش راهبرد معاصر، ریاست جمهوری عراق، بعدازظهر امروز (سه‌شنبه)، اعلام کرد به دنبال حمله پهپادی به فرودگاه «عربت» در سلیمانیه، مسئولان وزارتخانه‌های امنیتی عراق فراخوانده شده‌اند و سفیر ترکیه در بغداد احضار می‌شود.

 

ترکیه، عصر روز گذشته (دوشنبه)، در حمله‌ای پهپادی فرودگاه کشاورزی عربت در شمال عراق را هدف قرار داد که به دنبال این حمله ۳ نیروی مبارزه با تروریسم عراق کشته و ۳ تن دیگر مجروح شدند.

 

براساس گزارش خبرگزاری رسمی عراق (واع)، ریاست جمهوری این کشور اعلام کرد: «هر روز، حملات نظامی سیستماتیک به خاک عراق و به طور مشخص به منطقه کردستان بدون هیچ گونه توجیه نظامی یا امنیتی تشدید می‌شود. در این تجاوزات، غیرنظامیان بی‌گناه، مقرهای نظامی و امنیتی هدف گرفته شده‌اند. ما پیشتر به نهادهای ذیربط ترکیه‌ای بارها توضیح داده‌ایم عراق به منظور پر کردن خلأهایی که ترکیه فکر می‌کند محل نفوذ افرادی هستند که می خواهند به امنیتش خدشه وارد کنند، برای برگزاری نشست با نهادهای امنیتی ذیربط آماده است؛ اما دریغ از یک پاسخ واقعی به درخواست‌هایمان».

 

در ادامه این بیانیه آمده است: «برخی تخلفات امنیتی و بعضا عملیات نظامی بین کشورهای همسایه امری محتمل است؛ اما حمله نظامی پی‌درپی به شهرها، غیرنظامیان و همچنین نظامیان، مسئله‌ای که حقوق بین‌الملل آن را مردود می‌داند و با اصل حسن‌همجواری در تعارض است، بخصوص اگر این حملات با تسلیحاتی مانند پهپاد انجام شود که تنها در جنگ‌های علنی مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ پهپادهایی که به ابزار عادی برای تجاوزات ترکیه در خاک عراق مبدل شده‌اند. این مسئله امنیت و ثبات عراق امروز را که از سال ۲۰۰۳ تاکنون شاهد آن نبوده، تهدید می‌کند و ما قویا این تجاوزهای مکرر به شهرهای امن کردستان را محکوم می‌کنیم».

 

دفتر ریاست جمهوری عراق در بخش دیگری از این بیانیه تاکید کرد: «عراق سنگین‌ترین بهای مبارزه با سازمان‌های تروریستی را پرداخت کرده، چراکه داعشِ تروریست که نه‌تنها به عنوان غنیمت به عراق اکتفا نمی‌کرد، بلکه تلاش خود را به کار می‌بست تا از خاک کشور برای آغاز حملات تروریستی به همسایگان استفاده کند. طی سال‌های گذشته عراق با بهترین فرزندان و داشته‌های خود با این سازمان تروریستی مقابله کرده تا اینکه طرح این گروه تروریستی را ساقط کرده و از خاک خود و خاک کشورهای همسایه دفاع کرده است. بعد از تمام این جانفشانی‌ها، خاک عراق روزانه با حملات سیستماتیکی مواجه است که از سوءنیت و عدم تمایل به داشتن روابطی امن و مستقر حکایت دارد».

 

در پایان این بیانیه اشاره شده که مقامات وزارتخانه‌های امنیتی عراق فراخوانده شده‌اند تا گزارش مفصلی درباره اقدام ترکیه ارائه دهند و همچنین سفیر ترکیه احضار می‌شود تا یادداشتی اعتراضی خطاب به ریاست جمهوری ترکیه به وی تسلیم شود./ فارس

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده