به گزارش راهبرد معاصر، اصغر باقرزاده معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش، اظهار کرد: در راستای تقویت و فراگیری برنامهها و فعالیتهای پرورشی در سطح مدارس و با هدف تربیت تمام ساحتی دانشآموزان، برنامه فراگیر پرورشی و فرهنگی مدارس، تنظیم و جهت اجرا در مدارس کشور ابلاغ شد.
وی افزود: در طراحی و تنظیم برنامه فراگیر به سه اصل مهم «مدرسه محوری»، «احیای نقش تربیتی تمامی ارکان سهیم و موثر در تربیت» و «نقش سپاری به دانش آموزان» توجه ویژهای شده است.
باقرزاده ادامه داد: این طرح شامل همه برنامهها و فعالیتهای پرورشی و فرهنگی مهم مورد انتظار از مدارس کشور در طول سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ است و انتظار میرود ادارات کل و ادارات پس از این برنامه، از ارسال هرگونه بخشنامه دیگری با ماهیت پرورشی و تربیتی به مدارس تابعه اجتناب کنند.
وی با بیان اینکه در برنامه فراگیر پرورشی ـ فرهنگی مدارس کشور به دنبال بررسی و رفع چالشها هستیم، اضافه کرد: یکی از مهمترین چالشها در این حوزه، حجم بالای برنامهها و نبود انسجام و هماهنگی بین بخشهای مختلف ارزیابی شد که با کمک این برنامه تا حدودی چالش مذکور رفع میشود.
معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش گفت: برنامه فراگیر پرورشی فرهنگی مدرسه بر اساس ۵ هدف پایه شامل ایمان، امید، هویت، نشاط و خردورزی تدوین شده است که ذیل هر یک از اهداف نیز یک برنامه محوری تعریف میشود و با هدف انسجام بیشتر و تسهیل کارهای پرورشی متناسب با امکانات مدارس اجرا خواهد شد.
وی با بیان اینکه برنامه محوری در ذیل هدف پایهای ایمان «اقامه نماز در مدارس» است، افزود: از مدیران مدارس درخواست میشود پیرامون این محور، اقدامات و راهکارهای اجرایی را در مدرسه خود عملیاتی کنند.
باقرزاده با بیان اینکه در حوزه امید نیز محوریت با برگزاری اردوهای دانشآموزی منظور شده است، اعلام کرد: امسال هر مدرسه تلاش خواهد کرد دانشآموزان خود را به مدت ۲ روز در قالب اردوهای تربیتی مشارکت دهد.
وی گفت: به منظور تحقق هدف پایهای هویت، جنبه هویت اجتماعی با نقشآفرینی دانشآموزان در تشکلهای مدرسه مورد توجه است که بر همین اساس نیز مدیر مدرسه تلاش میکند تا هر دانشآموز در یکی از تشکلهای مدرسه نقشآفرینی کند.
معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش، برگزاری برنامههای فرهنگی، هنری، ورزشی، پژوهشی و علمی را رویکرد مورد نظر در جهت تحقق هدف پایهای نشاط ذکر کرد و افزود: در هدف پایهای خردورزی نیز ایجاد موقعیت پرسش و پاسخ پس از جمعآوری سؤالات و شبهات دانشآموزان در نظر گرفته میشود و ایجاد فرصتی برای پرسش و پاسخ در مورد آنها تعریف شده است.
وی با بیان اینکه شاخص ارزیابی مدارس بر اساس همین ۵ محور خواهد بود، تأکید کرد: در سال تحصیلی جدید بر اساس همین محورها، شاهد ارزیابی مدارس بر اساس میزان عملکرد دانشآموزان، میزان پویایی و مشارکت آنان در فعالیت های پرورشی از طریق سامانه سیدا sida.medu.ir خواهیم بود لذا مدیران مدارس موظف هستند با ورود به سامانه سیدا نسبت به ثبت برنامهها و اطلاعات مدرسه از قسمت پرورشی (نورینو) اقدام کنند./ فارس