وضعیت بورس در ساعات پایانی معاملات امروز ۲۹ مهر ۱۴۰۲-راهبرد معاصر

وضعیت بورس در ساعات پایانی معاملات امروز ۲۹ مهر ۱۴۰۲

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز با افزایش 1429 واحد همراه شد.
تاریخ انتشار: ۱۳:۰۹ - ۲۹ مهر ۱۴۰۲ - 2023 October 21
کد خبر: ۲۰۹۵۰۱

به گزارش راهبرد معاصر ، بورس اوراق بهادار تهران اولین روز کاری هفته را با روند رو به رشد آغاز کرد، به گونه‌ای که شاخص کل در پایان معاملات با افزایش 1429 واحد به رقم 2 میلیون و 24 هزار و 973 واحد رسید.

 

شاخص هموزن نیز با افزایش 3 هزار و 269 واحد به رقم 686 هزار و 246 واحد رسید. ارزش بازار در بورس تهران به بیش از 7 میلیون و 97 هزار میلیارد تومان رسید.

 

معامله‌گران امروز بیش از 4.7 میلیارد سهام حق‌تقدم و اوراق مالی در قالب 255 هزار فقره معامله و به ارزش 3 هزار 599 میلیارد تومان داد و ستد کردند.

 

همه شاخص‌های بورس امروز سبز شدند، اما میزان افزایش شاخص‌ها زیر یک درصد بود. شاخص کل و شاخص قیمت با معیار وزنی ـ ارزشی 0.8 درصد رشد کردند. این دو شاخص با معیار هم‌وزن 0.48 درصد رشد کردند.

 

شاخص آزاد شناور 0.13 درصد افزایش یافت، شاخص بازار اول بورس 0.12 درصد رشد کرد و شاخص بازار دوم بورس 0.4 درصد افزایش یافت.

 

امروز نمادهای ایران خودرو، سایپا و گل‌گهر بیشترین اثر افزایشی در شاخص بورس را داشتند و نمادهای فولاد مبارکه، پتروشیمی نوری، ملی‌مس و نفت بهران بیشترین اثر کاهشی در شاخص بورس را از خود به جای گذاشتند.

 

در فرابورس ایران هم شاخص کل امروز با 65 واحد افزایش به 25 هزار و 92 واحد رسید. ارزش بازار اول و دوم فرابورس ایران به بیش از یک میلیون و 393 هزار میلیارد تومان رسید. ارزش بازار پایه فرابورس 434 هزار میلیارد تومان شد.

 

معامله‌گران امروز بیش از 3.2 میلیارد سهام و اوراق مالی در قالب 145 هزار فقره معامله و به ارزش 9 هزار و 233 میلیارد تومان داد و ستد کردند.

 

امروز شاخص کل و شاخص قیمت در فرابورس 0.26 درصد افزایش یافت، این دو شاخص با معیار هموزن 0.92درصد افزایش یافتند. شاخص بازار اول فرابورس 0.51 درصد افزایش یافت و شاخص بازار دوم فرابورس 0.17 درصد افزایش یافت.

امروز نمادهای پالایش نفت لاوان، مدیریت انرژی امیدتابان هور، شرکت بندری سینا، بیمه کوثر و ایران‌خودرو دیزل به ترتیب بیشترین اثر افزایشی در شاخص فرابورس را داشته‌اند و نمادهای آریا ساسول و مالی سپهرصادرات بیشترین اثر کاهشی در شاخص فرابورس را از خود به جای گذاشته‌اند.

 

 بازار سرمایه در حال حاضر در حد 6 درصد در تأمین مالی اقتصاد سهیم است در حالی که این رقم باید به 30 درصد برسد.لازمه آن افزایش عمق بازار و بزرگ شدن بازار سرمایه است در این زمینه باید دولت از حضور سرمایه‌گذاران خرد در کنار سرمایه‌گذاران حقوقی و بزرگ حمایت کند و قوانینی در مورد حمایت از حقوق سهامداران خرد تدوین کنند تا به این وسیله سرمایه‌های خرد مردم از بازار جمع‌آوری و بخشی از آن به تولید تزریق شود.

 

بازار سرمایه محلی برای شفاف شدن شرکت‌ها، افزایش حاکمیت شرکتی و ارتقاء استانداردهای شرکت‌داری و همچنین شفاف شدن درآمد و ایجاد امکان اخذ مالیات واقعی از فعالان اقتصادی است، بنابراین باید مورد حمایت دولت‌ها قرار گیرد./ فارس

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده