افزایش تعداد امضا‌های استیضاح وزیر آموزش و پرورش+ وضعیت صندوق ذخیره فرهنگیان-راهبرد معاصر
داروی جدید در آزمایش‌ها، ممکن است روند پیشرفت بیماری پارکینسون را کند کند قاضی پرونده چای دبش: پاسخ بانک‌های شاکی به استعلام‌ها متناظر با سوالات دادگاه تنظیم نشده است خبر جدید وزیر ارشاد درباره هنرمندان ممنوع الفعالیت سازمان هدفمندی یارانه‌ها: مردم حتما حساب بانکی خود را برای دریافت یارانه چک کنند عارف: راهبرد دولت این است که اصلاح قیمت‌ها به سه دهک پایین جامعه آسیبی نرساند کلاس‌های جبرانی دانشگاه‌ها چگونه تشکیل خواهد شد؟ قصاص برای عامل جنایت در بازی خرس وسطی فیلم / گل اول مس رفسنجان به پرسپولیس در دقیقۀ ۴ پیاده‌روی روزانه می‌تواند افسردگی را کاهش دهد لحظهٔ هجوم خودرو به میان جمعیت در آلمان با دست‌کم ۱۱ کشته + فیلم وقوع زلزله ۴ ریشتری در هفتکل ایران ۱۵ - ۱۱ پرتغال/ صعود واترپلو ایران به نیمه نهایی سطح ۲ کاپ جهانی  برتری استقلال مقابل آلومینیوم در ۴۵ دقیقه اول  تساوی یک نیمه‌ای هوادار و نساجی ترکیب آلومینیوم و استقلال اعلام شد

افزایش تعداد امضا‌های استیضاح وزیر آموزش و پرورش+ وضعیت صندوق ذخیره فرهنگیان

نماینده تهران ضمن توضیح پیرامون محورهای استیضاح وزیر آموزش و پرورش گفت که تعداد امضاهای استیضاح صحرایی در حال افزایش است.
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۷ - ۳۰ مهر ۱۴۰۲ - 2023 October 22
کد خبر: ۲۰۹۶۹۴

به گزارش راهبرد معاصر، علی خضریان نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی در واکنش به اظهارات معاون امور مجلس رئیس جمهور مبنی بر جدی نبودن موضوع استیضاح وزیر آموزش و پرورش، گفت: برخلاف اظهارات معاون رئیس جمهور، استیضاح‌کنندگان در بهره بردن از این ابزار نظارتی جهت اصلاح روندها در آموزش و پرورش کاملاً جدی هستند و این را در جلسه با وزیر آموزش و پرورش نیز مطرح کردند و به دلیل افزایش نارضایتی‌ها، روزانه به تعداد امضاء کنندگان استیضاح افزوده می‌شود.

 

عضو هیأت رئیسه کمیسیون اصل نودم قانون اساسی ضمن تشریح برخی محورهای استیضاح وزیر آموزش و پرورش در مجلس گفت: طبق بند «ک» تبصره (12) بودجه سال 1400 دولت مکلف شده بود تا سه ماه بعد از تصویب قانون یعنی تا خرداد ماه سال 1400 اساسنامه جدید صندوق ذخیره فرهنگیان را به مجلس تحویل دهد. اما متأسفانه دولت قبل در این خصوص ترک فعل کرد و این وظیفه قانونی در دولت جدید نیز به دلایل مختلف از جمله عدم استقرار وزیر آموزش و پرورش در ابتدای دولت و همچنین عدم توجه وزیر سابق و فعلی به اجرای قانون، با تعلل همراه شده است. این در حالی است که به ازای هر روز تعلل در ارسال این اساسنامه، فرهنگیان عزیز متضرر می‌شوند.

 

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه صندوق ذخیره فرهنگیان در حال حاضر دارای 4 هلدینگ بزرگ پتروشیمی و انرژی به نام هلدینگ پترو فرهنگ، مالی و سرمایه‌گذاری به نام هلدینگ سرمایه‌گذاری فرهنگیان، ساختمان به نام هلدینگ ساختمانی معلم و خدماتی به نام هلدینگ سرمایه‌گذاری بازرگانی تدبیرگران اطلس است، افزود: هر یک از این هلدینگ‌ها دارای شرکت‌های بزرگ پتروشیمی، بیمه، بانک، ماشین سازی، بانک، فولاد، قند و غیره است. متأسفانه این حجم از صنایع و شرکت‌های بزرگ فاقد کوچک‌ترین شفافیتی بوده که موجب تخلفاتی در سال‌های اخیر و کاهش عضویت فرهنگیان در صندوق شده است، به نحوی که درصد عضویت فرهنگیان در صندوق از سال 1393 که 90 درصد بوده در سال 1401 به 72 درصد رسیده که به معنای عدم عضویت حدود 270 هزار فرهنگی در صندوق و افزایش روزافزون بی‌اعتمادی به آن است.

 

خضریان ادامه داد: از سوی دیگر به دلیل چالش‌های اساسنامه صندوق ذخیره فرهنگیان هم اکنون مشکلات و شائبه‌های فراوانی در اداره صندوق، همچون فیش اضافه‌کار نجومی افشا شده از یکی از معاونان صندوق در ماه‌های اخیر، وجود دارد که نارضایتی‌های گسترده‌ای در جامعه معلمی ایجاد کرده است و لازمه رفع آنها بازنگری در اساسنامه صندوق با توجه به تقویت بنیه مالی و رفع ‌مشکلات معیشتی فرهنگیان، نقش‌پذیری فرهنگیان در هیأت امناء و مدیریت صندوق، ایجاد شفافیت مالی و اداری، رفع تعارض منافع و تعیین وضعیت حقوقی آن است.

 

سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس در توضیح آسیب‌های تأخیر در ارسال اساسنامه صندوق ذخیره فرهنگیان گفت: با اصلاح این اساسنامه از ساختارهای فسادزا و هدر رفت منابع جلوگیری می‌شود و نتیجه این اصلاح بهره‌مندی بیشتر فرهنگیان از منابع صندوق در حل مسائل معیشتی‌شان خواهد بود که متأسفانه وزارت آموزش و پرورش طی سال‌های اخیر در این موضوع منفعل و بی‌برنامه عمل کرده و وزیر فعلی نیز با گذشت 6 ماه پذیرش مسئولیت تاکنون، اقدام اصلاحی انجام نداده است.

 

خضریان با تأکید بر ضرورت اجرایی شدن سند تحول بنیادین، گفت: در حالی که در سال‌های پایانی سند تحول بنیادین هستیم، اما همچنان عمده بندهای این سند و زیرنظام‌های آن اجرا نشده است. به صورت مشخص وزارت آموزش و پرورش می‌بایست نسبت به تهیه لوایح اصلاح قانون یا قانون‌گذاری جدید مورد نیاز که به صورت صریح یا ضمنی در سند تحول بنیادین به آن‌ها اشاره شده است، اقدام می‌کرده که هنوز اقدام درخور توجهی صورت نداده است.

 

نماینده تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس با بیان اینکه تهیه نگاشت ملی سند به منظور تعیین مسئولیت هر یک از نهادهای ملی برای اجرای سند به جهت تصویب در هیأت وزیران یکی از مطالبات مهم بر زمین مانده دلسوزان آموزش و پرورش است، افزود: از آنجایی که اجرای سند تحول بصورت یک جا قابل انجام نمی‌باشد، لازم است سند اولویت‌بندی اجرای سند تحول به منظور تصویب در شورای عالی آموزش و پرورش برای جلوگیری از کارهای پراکنده و جزیره‌ای و افراط در یک حوزه و غفلت در حوزه‌های دیگر نیز تهیه می‌شده که اقدامی برای آن صورت نگرفته است. ضمن اینکه تهیه شاخص‌های سند تحول بنیادین به منظور سنجش میزان پیشرفت و اجرایی سازی سند که از سوی رهبر معظم انقلاب نیز در دیدار اخیر با فرهنگیان مورد مطالبه قرار گرفت، نیازمند اقدامات جدی است.

 

خضریان در ادامه یکی از محورهای استیضاح وزیر آموزش و پرورش را مشکلات فرهنگی و پرورشی در مدارس دانست و افزود: آمار آسیب‌های اجتماعی اعم از اعتیاد، خودکشی، بزهکاری و همچنین برخی برنامه‌های قابل تأسف فرهنگی در مراسمات بازگشایی مدارس که در ابتدای سال تحصیلی جاری صورت گرفت، نشان داد که فضای فرهنگی و پرورشی مدارس دچار چالش‌های اساسی است که برنامه جامع، تخصصی و دقیقی نیز جز مسائل روزمره و برنامه‌های سالیانه مرسوم در مدارس دیده نمی‌شود.

 

سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس با اشاره به ضرورت تعریف شاخص‌هایی برای مسائل فرهنگی و اجتماعی دانش‌آموزان جهت تصویب در مراجع ذی‌صلاح همچون شورای عالی انقلاب فرهنگی، گفت: یکی از ضعف‌های آموزش و پرورش که دچار روزمرگی گردیده این است که گزارشی جامع از وضعیت فعلی دانش‌آموزان بر اساس شاخص‌های تصویب شده ارایه نمی‌کند تا امکان ارزیابی مدیریت فرهنگی و پرورشی را فراهم کند. ضمن اینکه آموزش و پرورش اساساً فاقد برنامه‌ای جامع و به دور از کارهای سلیقه‌ای و روزمره.در زمینه فرهنگی است.

 

وی در انتقاد نسبت به وضعیت نابسامان کتب درسی گفت: با وجود اینکه بارها کارشناسان حوزه آموزش و پرورش از حافظه محوری در کتب درسی و روش‌های تدریس و ارزیابی انتقاد کرده‌اند و بسیاری از مطالب کتاب درسی را زائد شمرده‌اند، اما همچنان تغییر محسوسی در کتب درسی دیده نمی‌شود. و بررسی‌ها نشان می‌دهد که متأسفانه ریشه این عدم اصلاح به آنجا بازمی‌گردد که بسیاری از مسئولان سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی درسی اساسا اعتقادی به ایرادات و انتقادات طرح شده ندارند. از این رو جزو اولین مطالبات مجلس از وزیر آموزش و پرورش این بوده که برنامه‌ای جامع برای اصلاح کتاب درسی و حذف مطالب زائد ارائه نماید.

 

خضریان در پایان با تاکید بر اینکه این انتقادات تنها بخشی از مطالبات بر زمین مانده مجلس از وزارت آموزش و پرورش می‌باشد، گفت: استیضاح کنندگان آقای صحرایی به دلیل اینکه محورهای استیضاح را شفاف مشخص و به ثبت رساندند، مطالبات و انتقاداتی کاملاً شفاف و در جهت حمایت از کلان آموزش و پرورش در کشور را مطرح کرده‌اند و در رفع این معضلات نیز کاملا جدی هستند./ تسنیم

ارسال نظر