ظرفیت بالای ایران و چین در زمینه تولید خودروی مشترک-راهبرد معاصر
رسول سلیمانی، کارشناس صنعت خودرو در گفت‌و‌گو با «راهبرد معاصر» مطرح کرد:

ظرفیت بالای ایران و چین در زمینه تولید خودروی مشترک

رسول سلیمانی، کارشناس صنعت خودرو با استقبال از فرصت مناسب به وجود آمده از رهگذر همکارهای ایران و چین در زمینه تولید خودرو گفت: یکی از مهم‌ترین الزامات همکاری با چین در زمینه تولید خودرو تضمین صادرات این محصول است.
رسول سلیمانی؛ کارشناس صنعت خودرو
تاریخ انتشار: ۱۲:۳۸ - ۱۸ آبان ۱۴۰۲ - 2023 November 09
کد خبر: ۲۱۲۷۰۸

ظرفیت بالای ایران و چین در زمینه تولید خودروی مشترک

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ ششمین نمایشگاه بین‌المللی واردات چین(CIIE)  در شهر شانگهای چین برگزار شد؛ نمایشگاهی که در آن نمایندگان شرکت‌های خودروسازی بزرگ کشورمان حضور یافتند، برای همکاری با طرف‌های چينی اعلام آمادگی کردند و خواستار گسترش همکاری ها در زمینه توليد مشترک و انتقال فناوری شدند.
 

در صورت همکاری با چین می توان فرصت های صادراتی داشت، کیفیت خودروی ساخت داخلی را ارتقا داد و رضایت مردم را کسب کرد


رسول سلیمانی، کارشناس صنعت خودرو درباره توسعه همکاری های ایران و چین در زمینه ساخت خودرو به «راهبرد معاصر» گفت: تجربه ثابت کرده تولید خودروی مشترک میان ایران و چین راهبرد درستی است؛ چه اینکه پیش تر نیز تجربه تولید خودروی مشترک در قالب پروژه «ال ۹۰» وجود داشت، محصولی با کیفیت که باعث جلب رضایت مشتریان شد.
 
وی افزود: خوشبختانه به دلیل همکاری های قابل توجه با چین بخشی از قطعات مانند موتور گیربکس با فناوری خوب از خارج تأمین می شود؛ موضوعی که به ارتقای کیفیت تولید خودرو و ارزبری معقول و ایجاد رضایت نسبی در مصرف کننده ایرانی منجر شد، لذا تکرار پروژه تولید خودرو با چین بسیار مطلوب است و باید با چین همکاری در زمینه تولید خودروهای برقی را کلید زد.
 
کارشناس صنعت خودرو با بیان اینکه چین سرآمد تولید خودروهای برقی در دنیا به شمار می رود، عنوان کرد: این کشور در تولید خودروهای ارزان قیمت پیشتاز سایر تولیدکنندگان به شمار می رود، به طوری که خودرویی مانند اسپرینگ رنو نزدیک به ۱۶ هزار دلار قیمت گذاری شده است، در حالی که خودروی ارزان قیمت «BYD» با قیمت نزدیک به ۱۱ هزار دلار قیمت گذاری شده که محصول چین است.
 
سلیمانی گفت: در صورت همکاری با چین می توان فرصت های صادراتی داشت، کیفیت خودروی ساخت داخلی را ارتقا داد و رضایت مردم را کسب کرد، ضمن اینکه مزیت دیگر خودروهای برقی این است می‌تواند به خودروهای دیگری سرایت پیدا کند، زیرا در کوتاه مدت و میان مدت بخش عمده خودروهای داخلی ما خودروهای احتراق داخلی خواهند بود و بخش دیگری نیز می‌تواند هیبریدی باشد.
 
وی تأکید کرد: نباید نسبت به صنعت خودروسازی غفلت کرد، زیرا هر نوع غفلت هزینه بالایی به اقتصاد کشور تحمیل می کند. خودروهای تولید داخل سوخت قابل توجهی مصرف می کنند، به شدت ناایمن هستند و ایرادات ذاتی قابل ملاحظه ای دارند که متأسفانه ایرادات بعضی خودروها به هیچ وجه حل شدنی نیست.
 
کارشناس صنعت خودرو درباره اولویت های مهم مورد توجه سرمایه گذار برای مشارکت و همکاری در ساخت خودرو با طرف ایرانی گفت: فرصت خوبی برایمان ایجاد شده است و باید آن را غنیمت دانست، اما این فرصت الزاماتی دارد که باید مورد توجه مسئولان و دولتمردان قرار بگیرد، ازجمله اینکه یکی از مهم ترین الزامات همکاری تولید خودرو با چین، صادرات محصولات تولید شده است.
 
سلیمانی توضیح بیشتری داد و عنوان کرد: طرف چینی باید ملزم به صادرات قطعات و خودروهای تولیدی در داخل ایران و همچنین بومی سازی شود، یعنی در این بخش تا حدی پیش برود که به کاهش کیفیت خودرو منجر نشود تا در راستای همکاری به سمت تولید خودروهای هیبریدی کم مصرف در قالب پلتفرمی که در همان خودروی الکترونیکی نیز استفاده شده است، پیش رویم.
 
کارشناس صنعت خودرو گفت:  تیراژ پلتفرم باید بالا باشد، زیرا اگر فقط روی یک پلتفرم خودروی الکتریکی تولید شود، احتمالاً در کوتاه مدت و میان مدت تیراژ اقتصادی و به صرفه نخواهیم داشت، به همین دلیل باید پلتفرمی داشته باشیم که الکترونیکی قابل تولید باشد و هیبریدی و احتراق داخلی تا به بالا رفتن تیراژ منجر شود، ضمن اینکه لازم است پلتفرم های جدید جایگزین پلتفرم‌های قدیمی شود.
 

طرف چینی باید ملزم به صادرات قطعات و خودروهای تولیدی در داخل ایران و همچنین بومی سازی شود، یعنی در این بخش تا حدی پیش برود که به کاهش کیفیت خودرو منجر نشود


سلیمانی تصریح کرد: در این صورت علاوه بر داشتن فناوری الکترونیکی می توان پلتفرم‌های قدیمی را حذف کرد و محصول با کیفیت در تیراژ بالا تحویل مردم داد، ضمن اینکه برای پیشبرد این هدف باید از وزارت صنعت، معدن و تجارت حمایت و دست وزیر برای توسعه همکاری ساخت خودروی مشترک با چین باز گذاشته شود.
 


کارشناس صنعت خودرو درباره سایر ملزومات مورد نیاز گفت: هرگونه قیمت گذاری دستوری باید از روی خودروهای الکتریکی و هیبریدی کنار گذاشته شود تا سرمایه گذار چینی توجیهی برای سرمایه گذاری در ایران داشته باشد، برای تولید خودروی مشترک با ایران ترغیب شود و در این حوزه با جدیت بیشتری  کار کند.
 
وی تصریح کرد: خودروهای «CKD» که در حال حاضر به صورت مونتاژ تولید می‌شوند، باید قواعدی داشته باشند و مونتاژکاران ملزم شوند در این پروژه‌ها سرمایه‌گذاری مشترک کنند یا بخشی از محصولات خود را به تولید خودرو در قالب همکاری با چین اختصاص دهند. این فرایند به بالا رفتن  تیراژ و ورود سرمایه به صنعت خودروسازی کشور منجر می شود.

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار