گوترش: اوضاع برای ساکنان غزه یک کابوس بی‌پایان است-راهبرد معاصر

گوترش: اوضاع برای ساکنان غزه یک کابوس بی‌پایان است

دبیرکل سازمان ملل متحد امروز اوضاع نوار غزه برای ساکنان این منطقه را «یک کابوس بی‌پایان» توصیف کرد و خواستار اقدام جامعه بین‌المللی برای محافظت از غیرنظامی‌ها شد.
تاریخ انتشار: ۱۷:۴۰ - ۱۹ آبان ۱۴۰۲ - 2023 November 10
کد خبر: ۲۱۲۸۰۴

به گزارش راهبرد معاصر، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد امروز اوضاع نوار غزه برای ساکنان این منطقه را «یک کابوس بی‌پایان» توصیف کرد و خواستار اقدام جامعه بین‌المللی برای محافظت از غیرنظامی‌ها شد.

 

او گفت: «محله‌های آنها (ساکنان غزه) از بین رفته. عزیزانشان کشته‌ شده‌اند. از آسمان بمب می‌بارد و از نیازهای پایه‌ایشان شامل غذا، آب، دارو و برق محروم مانده‌اند.میزان کمک‌هایی که وارد غزه می‌شوند قطره‌ای در اقیانوس هستند و جامعه بین‌المللی بایستی برای محافظه از غیرنظامی‌ها دست به اقدام بزند.»

 

گوترش تصریح کرد: «اوضاع در غزه برای شهروندان یک کابوس انسانی بی‌پایان است.»

 

ساعتی قبل‌تر، «هانی محمود» گزارشگر شبکه خبری الجزیره در «خان یونس» واقع در جنوب غزه گزارش داد حملات مرگبار رژیم اسرائیل در سراسر منطقه ادامه دارد.

 

هانی محمود می‌گوید شهر غزه و بخش‌های شمالی منطقه هدف بمباران‌های سنگین شبانه رژیم اسرائیل قرار گرفتند و به نظر می‌رسید مراکز درمانی هدف اصلی این حملات هستند.

 

به گفته «محمود» به نظر می‌رسد قصد اسرائیل ارسال این پیام به تیم‌های پزشکی و پناهندگان فلسطینی بود که هیچ جا، حتی داخل بیمارستان برای پناه گرفتن امن نیست.

 

در ساعات پایانی شب گذشته، بیمارستان الشفا با گلوله‌های تانک و حملات هوایی مورد حمله قرار گرفت که در نتیجه آن 6 نفر شهید و چندین نفر دیگر زخمی شدند.

 

بر اساس این گزارش، در مرکز غزه، بیمارستان‌های «النصر» و «الرنتیسی» هدف قرار گرفتند. خودروهای زرهی و تانک‌های اسرائیلی این دو بیمارستان را محاصره کرده و آنها را به صورت مستقیم با تانک گلوله‌باران کردند.

 

 

نتانیاهو: دنبال اشغال یا حکمرانی بر غزه نیستیم

بیمارستان اندونزیایی غزه که در روزهای گذشته میزبان ساکنان شمال غزه بوده نیز یک بار دیگر مورد حمله قرار گرفت و بمباران‌ موجب تخریب زیرساخت‌های بیمارستان و جاده‌های منتهی به درب ورودی آن شد.

 

در همین راستا، «فرانسسکا آلبانیز»، گزارشگر ویژه سازمان ملل در اراضی فلسطینی تصمیم اسرائیل برای ایجاد وقفه‌های 4 ساعته در جنگ را «بسیار بی‌رحمانه و طعنه‌آمیز» توصیف کرده است.

 

وی گفت: «در غزه، در این سرزمین کوچکی که مردم در حصر افتاده‌اند بمباران‌های مستمر ادامه داشته و هر هفته 6000 بمب بر روی این باریکه ریخته شده است.»

 

فرانسیسکا آلبانیز گفت: «اکنون با وقفه 4 ساعته‌ای موافقت شده برای اینکه به مردم اجازه داده شود نفس بکشند و صدای زندگی بدون بمباران را به یاد بیاورند. بسیار بی‌رحمانه و طعنه آمیز است.»

 

جان کربی سخنگوی شورای امنیت کاخ سفید روز گذشته (پنجشنبه) مدعی شد رژیم اسرائیل با برقراری وقفه‌های جنگی 4 ساعته در شمال غزه موافقت کرده است. او گفت: «تل‌آویو به ما اعلام کرده است که در این بازه زمانی روزانه هیچ گونه عملیات نظامی انجام نخواهد داد.»

 

سخنگوی شورای امنیت کاخ سفید در ادامه برقراری وقفه چند ساعته را با هدف تسهیل روند تخلیه شمال غزه از هزاران غیرنظامی ساکن در این منطقه و کوچ دادن آن‌ها به مناطق جنوبی اعلام کرد.

 

کربی در پایان صحبت‌های خود ابراز داشت: کاخ سفید در زمان حاضر از گزینه برقراری آتش‌بس کامل در غزه حمایت نمی‌کند.

 

با وجود این، مقام‌های رژیم صهیونیستی با بیان اینکه در غزه «وقفه‌های محلی تاکتیکی» وجود خواهد داشت تلاش کردند این مسئله را کوچک‌نمایی کنند.

 

شمار فلسطینی‌هایی که در حملات رژیم صهیونیستی به شهادت رسیده‌اند به 10790 رسیده است. 4412 نفر از شهدا کودک و 2918 نفر از آن‌ها زن هستند. بیش از 26000 نفر هم زخمی شده‌اند.

 

رژیم صهیونیستی بامداد جمعه چندین بیمارستان را هدف حملات وحشیانه خود قرار داد. چندین موشک بامداد جمعه به نزدیکی بیمارستان اندونزیایی غزه اصابت کرد که محل اسکان هزاران نفر از آواره‌ها و زخمی‌های فلسطینی است.

 

نهاد‌های مختلف بین‌المللی به هشدار‌ها درباره فروپاشی قریب‌الوقوع نظام بهداشت و درمان غزه در اثر محاصره تمام عیار و بمباران بی‌وقفه رژیم صهیونیستی ادامه می‌دهند./ تسنیم

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده