به گزارش راهبرد معاصر؛ با تصمیم شورای صنفی نمایش، اکران عمومی «فسیل» از چهارشنبه ۸ آذر در سینماهای استان تهران به پایان میرسد. «فسیل» یکی از طولانیترین اکرانهای اول تاریخ سینمای ایران را به مدت تقریبا ۸ ماه داشته و در این مدت بیش از ۲۸۵ میلیارد تومان فروخته و بیش از ۶ میلیون ۶۰۰ هزار تماشاگر داشته است. این تصمیم شورای صنفی نمایش به سید ابراهیم عامریان، تهیهکننده «فسیل»، گران آمده و در یادداشتی که در خبرگزاری مهر منتشر کرده نارضایتی خود را از این مسئله نشان داده است.
عامریان در یادداشتش نوشته: «در سیستم اکران جهانی، وقتی فیلمی بر پرده میرود و مورد استقبال واقع میشود، اکران مستمر باقی میماند. هیچ کجای دنیا فیلمی را که باعث رونق سینما شده است، با فروش ماهیانه ۱۵ میلیارد تومان از روی پرده سینما حذف نمیکنند.
عدم تداوم اکران «فسیل» در حالی است که سینمای ایران طعم هفت میلیون مخاطب برای یک فیلم را طی چهل سال نچشیده بود و در صورتی که ۹ ماه پیش هیچ فیلمی جرئت اکران در عید نوروز را به دلیل وقایع حاکم بر کشور نداشت، «فسیل» برای اکران پا پیش گذاشت و همه معادلات را بر هم زد و علاوه بر روشن کردن چراغ سینماها باعث شد سینماداران عزیز به اذعان خودشان، کل بدهیهای دوران ورشکستگی کرونا را صاف کنند. همانند فیلم «دینامیت» که در دوران کرونا آمد و با جذب مخاطبان توانست فضای آسیبدیده ناشی از پاندمی را التیام ببخشد. حال خوب سینمای ایران و مخاطبان آن امروز به لطف درایت و مدیریت هوشمندانه سازمان سینمایی کاملا مشهود است.
فروش شگفتانگیز «فسیل» و رضایت مردم بعد از دیدن این اثر سینمایی باعث شده بر فروش قابل توجه فیلم سینمایی «هتل» نیز تاثیر مستقیم داشته باشد. حال باید ببینیم چه تفکری در پشت پرده باعث شده که بخواهند پرده سینما را تاریک کنند و ترمز رونق سینمای ایران را بکشند.»
«دینامیت»، دیگر فیلم عامریان، هم اکرانی طولانی داشت و از ۱۰ تیر ۱۴۰۰ تا شب عید ۱۴۰۱ روی پرده بود و فروشی بیش از ۵۸ میلیارد تومان را تجربه کرد. در واقع یکی از علل فروش «فسیل» و «دینامیت» اکران طولانیمدت آنها بوده است. البته از حق هم نباید گذشت که هر دو فیلم، همانطور که عامریان در یادداشتش اشاره کرده، در زمانی اکران شدند که صاحبان فیلمهای سینمایی کمتر به اکران فیلمهایشان علاقه داشتند و عامریان با اکران این دو فیلم در دوره عسرت ریسک کرد و البته ریسکش جواب داد و بدون رقیبی جدی به فاتح گیشه بدل شد.
برخلاف ادعای عامریان که در یادداشتش گفته در جهان فیلمی را که میفروشد از اکران برنمیدارند، باید گفت خیر، اینطور نیست. اتفاقا همین امسال «باربی» از ۲۱ جولای در امریکا و انگلیس به روی پرده رفت و کمتر از دو ماه بعد در ۱۲ سپتامبر اکران آنلاین آن شروع شد. «باربی» پرفروشترین فیلم ۲۰۲۳ است و اگر قرار بود به شکل «فسیل» یا «دینامیت» ۹ ــ ۸ ماه روی پرده باشد، باید تا ۳ ــ ۲ ماه بعد از سال ۲۰۲۴ هم روی پرده میماند. اما «باربی» برای به دست آوردن تماشاگران جدید و بازارهای تازه بعد از ۲ ماه اکران آنلاین شد؛ تصمیمی منطقی و اقتصادی که مطمئنا منفعت زیادی برای استودیوی سازنده فیلم داشته است.
با این حال، فروش «فسیل» بعد از ۸ ماه روی پرده بودن از بسیاری از فیلمهای دیگر که اتفاقا برخیهایشان به تازگی اکران شدهاند بیشتر است. این آماری است که از فروش و تعداد تماشاگر «فسیل» مطابق «سمفا» (سامانه مدیریت فروش و اکران سینما) در ۷ روز اخیر در دست است. به دلیل تغییر لحظهای، ارقام تقریبی است. درضمن، ارقام به ریال است.
مطابق این دو جدول، فروش «فسیل» در استانها بیشتر از تهران است، اما رقم فروش تهران هم عدد قابلتوجهی است که به راحتی برای تهیهکننده فیلم قابلچشمپوشی نیست. تازه «فسیل» تا عید ۱۴۰۳ هم اکران آنلاین نمیشود و در شهرستانها میفروشد. البته حتما عامریان از قاچاق فیلمش، به فاصله چند ساعت بعد از اکران آنلاین، هم نگران است و از این بابت حق دارد. پایان اکران «فسیل» در تهران بیشتر از همه به کام «هتل» مزه خواهد کرد. / همشهری