مقام ارشد آمریکایی: واشنگتن مسئول شکست اوکراین خواهد بود-راهبرد معاصر
نیویورک تایمز: غرب برای گفتگو با ایران به بازرسان هسته‌ای جهان متوسل می‌شود بن‌سلمان در دیدار با اسد: بازگشت قدرتمندانه سوریه، به سود همه کشورهای عربی است رسانه اسرائیلی: آمریکا ارسال سلاح به تل‌آویو را از سر گرفت اردوغان: توافق صلح بین آذربایجان و ارمنستان، فرصت تاریخی است ناتو از اعضای خود خواست اوکراین را در اولویت قرار دهند واکنش حماس به بیانیه نشست سران عرب در منامه ایران ادعای آمریکا درباره وضعیت یمن را رد کرد آغاز دادرسی دیوان لاهه در پرونده شکایت آفریقای جنوبی علیه رژیم صهیونیستی رهبر انصارالله: آمریکایی‌ها حمله به رفح را طراحی کرده‌اند دیدار بشار اسد و بن سلمان در بحرین بیانیه عفو بین‌الملل به مناسبت سالگرد اشغال فلسطین تداوم درگیری‌های پراکنده مرزی طالبان و پاکستان آغاز نشست سران عرب در منامه/ درخواست بن‌سلمان درباره غزه عبداللطیف رشید: ایران هیچ دخالت نظامی در عراق ندارد زلنسکی در خارکیف: وضعیت میدانی به شدت سخت است

مقام ارشد آمریکایی: واشنگتن مسئول شکست اوکراین خواهد بود

وزیر خزانه‌داری آمریکا می‌گوید اگر کنگره این کشور کمک‌های مالی اختصاص‌یافته به اوکراین را تصویب نکند، واشنگتن مسوول اصلی شکست کی‌یف خواهد بود.
تاریخ انتشار: ۱۳:۳۰ - ۱۵ آذر ۱۴۰۲ - 2023 December 06
کد خبر: ۲۱۷۱۸۹

به گزارش راهبرد معاصر. «جِنت یلن» وزیر خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد اگر کنگره این کشور آخرین بودجه چند میلیارد دلاری برای کمک به اوکراین را تصویب نکند، دولت آمریکا مسئول اصلی شکست اوکراین خواهد بود.

 

وی در راه سفر به مکزیک با خبرنگاران گفت‌وگو می‌کرد در ادامه گف که این بودجه، به‌ویژه بودجه حمایت از بودجه عمومی دولت اوکراین «بسیار حیاتی» است و پیش‌شرطی برای ادامه جریان حمایت صندوق بین‌المللی پول به اوکراین است.

 

وی دراین‌باره گفت: من با اعضای کنگره صحبت کرده‌ام، با همکارانم صحبت کرده‌ام. فکر می‌کنم آنها این را درک می‌کنند که این یک وضعیت وخیم است و اگر نتوانیم بودجه مورد نیاز را به اوکراین برسانیم، می‌توانیم خود را مسئول شکست اوکراین بدانیم.

 

رییس دفتر ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین روز سه‌شنبه گفت که به تعویق انداختن کمک‌های آمریکا «خطر بزرگی» ایجاد می‌کند که اوکراین جنگ تقریباً دو ساله خود را در برابر تهاجم روسیه از دست بدهد.

 

همزمان با مناقشه حزبی در کنگره آمریکا بر سر سیاست‌های مهاجرتی که درخواست جو بایدن، رییس جمهور این کشور برای تخصیص میلیاردها دلار به کی‌یف در نبرد با روسیه را به شدت تحت‌الشعاع قرار داده است، ولودیمیر زلنسکی، رییس جمهور اوکراین که قرار بود مستقیما برای اعضای سنای آمریکا سخنرانی و از آنها در خواست کمک کند، برنامه خود را به‌یکباره لغو کرد!

 

جمهوری‌خواهان و هم‌حزبی‌های بایدن در مجلس سنا و نمایندگان‌ آمریکا هفته‌هاست که درباره درخواست ماه اکتبر بایدن از کنگره برای تصویب کمک ۱۰۶ میلیارد دلاری برای اوکراین، اسراییل، امنیت مرزی آمریکا با مکزیک و همچنین منافع آمریکا در منطقه هند-اقیانوسیه، درحال بحث و مناقشه هستند.

 

مایک جانسون، رییس مجلس نمایندگان آمریکا گفته است که بودجه تخصیصی به اوکراین که از فوریه ۲۰۲۲ در حال جنگ با روسیه است، باید با «اصلاحات تحول‌آفرین در سیاست مهاجرتی آمریکا» پیوند بخورد.

 

دموکرات‌های سنا دیروز(سه‌شنبه) از لایحه ۱۱۰.۵ میلیارد دلاری برای رسیدگی به درخواست بایدن، رونمایی کردند و چاک شومر، رهبر اکثریت سنا گفته است که تلاش می‌کند تا فرصتی را در اختیار جمهوری‌خواهان قرار دهد تا در قانون سیاست مرزی، متممی را برای کمک به اوکراین و اسراییل بگنجانند.

 

وی گفت: بگذارید یادآوری کنم؛ این جمهوری‌خواهان بودند که موضوع مرز را مطرح کردند. ما نکردیم. اگر معتقدند که مساله مرز باید بخشی از ماجرای اوکراین باشد، که البته برای کشور ما خیلی حیاتی است، بگذارید متممی را پیشنهاد بدهند که قادر به اخذ ۶۰ رای باشد.

 

براساس مقررات سنای آمریکا، اکثر لوایح برای طرح و بررسی در این مجلس ۱۰۰ عضوی، به دست کم ۶۰ رای نیاز دارند. میچ مک‌کانل، جمهوری‌خواه ارشد سنا که پس از شومر سخنرانی کرد، گفت که او به هر صورت جمهوری‌خواهان سنا را برای دادن رای منفی به لایحه دموکرات‌ها تشویق خواهد کرد.

 

در بحبوحه این مناقشات حزبی، اعضای مجلس نمایندگان و سنای آمریکا در نشستی محرمانه با مقامات ارشد دولت بایدن شرکت کردند و قرار بود زلنسکی در آن از طریق ویدئو کنفرانس سخنرانی کند اما شومر گفت که رییس جمهور اوکراین قادر به حضور در این جلسه نیست!

 

شومر درباره غیبت زلنسکی مدعی شد که «در دقیقه آخر مساله‌ای پیش آمد» و سناتورهای حاضر، جلسه را پرتنش توصیف کردند و خود شومر هم گفت که یکی از قانونگذاران بر سر یکی از ژنرال‌های ارشد فریاد زده است./ مهر

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده