به گزارش راهبرد معاصر؛ چندی پیش بود که اردکانیان وزیر نیرو در اظهار نظری از حذف قبوض کاغذی در آینده از سوی وزارتخانه تحت امرش سخن به میان آورده بود. وی در نشست مدیریت مصرف و با حضور جمعی از مدیران صنعت برق در توانیر از طرح ملی قبض سبز رونمایی کرد.
طرح ملی قبض سبز در راستای تحول دیجیتال در خدمات مشترکین اجرایی شده است. ارتقای سطح خدمات و رفاه مشترکین، بهرهمندی از فناوریهای نو، صرفهجویی اقتصادی، توسعه دولت الکترونیک، ارتباط دوسویه با مشترکین، ارائه خدمات غیرحضوری، نظارت مؤثر، مدیریت کارآمد و حفظ محیط زیست از اهداف این طرح به شمار میرود.
با تحقق طرح ملی قبض سبز، عملا قبوض کاغذی از میان خواهد رفت. صدور قبضهای کاغذی علاوه بر هزینه سالانه حدود ۱۴۴۰ میلیارد تومانی، قطع درختانی را به همراه دارد که هرکدام حکم ریههای زمین را داشته و نبودشان تنفس زمین را با مشکل مواجه می کند؛ طرح حذف قبض کاغذی کمک به تنفس بهتر زمین است پس برای حذف اقدام کنیم.
نهم شهریورماه امسال مدیرکل دفتر مدیریت مصرف و امور مشترکان توانیر با اشاره به اینکه قبض کاغذی در ۱۲ استان کشور حذف شده است، گفت: از میان ۳۶ میلیون مشترک برق کشور تاکنون اطلاعات بیش از ۳۰ میلیون مشترک برای حذف قبض کاغذی جمعآوری شده است.
هفتم شهریورماه هم وزیرنیرو با تاکید بر اینکه از مهرماه امسال قبوض کاغذی برق به طور کامل حذف خواهد شد، بیان کرد: براساس برآورد صورت گرفته با اجرای این طرح سالانه ۱۲ هزار اصله درخت برای تولید کاغذ قبض برق قطع نخواهد شد.
وی با اشاره به اینکه روند قرائت کنتورها ادامه داشته و همکاران این بخش از مجموعه جدا نخواهند شد، ادامه داد: در حال حاضر مناطقی از جمله سیستان و بلوچستان پیشتاز ثبت اطلاعات خود در سامانه حذف قبوض کاغذی برق هستند.
پیشبینی میزان صرفهجویی سالانه از محل حذف کاغذ و سایر ملزومات مورد نیاز حداقل ۱۵۰ میلیارد تومان در کشور برآورد میشود.
اکنون و در فرصت باقی مانده تا حذف کامل قبض کاغذی شهروندان می تواننددر سراسر کشور از طریق ارسال *۱*شناسه قبض# به شماره ۲۰۰۰۱۵۲۱ شماره خود را در سامانه مربوطه ثبت و پس از این قبوض خود را به صورت الکترونیکی دریافت کنند.
تشریح روشهای حذف قبوض برقی
چند روش بهمنظور دریافت شماره تلفن همراه مشترکان برای ارسال قبوض پیامکی در نظر گرفته شده است؛ در روش نخست، ماموران قرائت کنتور پس از مراجعه به منازل شماره تلفن همراه مشترک را دریافت و در سامانه ثبت خواهند کرد.
در روش دوم نیز سرشمارهای اعلام شده است که مشترکان با ارسال شماره شناسه اشتراک خود، اطلاعاتشان در سامانه ثبت خواهد شد و پس از این قبوض خود را به شکل پیامک دریافت خواهند کرد. در واقع همه مشترکان در سطح کشور میتوانند با ارسال شناسه قبض *یک که باید به زبان لاتین (اعداد انگلیسی) نوشته شده باشد، به سرشماره ۲۰۰۰۱۵۲۱ برای سراسر کشور و سرشماره ۱۰۰۰۱۵۲۱ برای مشترکین تهرانی نسبت به ثبت شماره همراه خود در سامانه صدور قبض کشور اقدام کنند.
این اقدام باید با شماره همراهی انجام شود که مسئولیت پرداخت صورتحساب برق را برعهده دارد، یعنی مالک، مستأجر و یا هر فرد دیگری که مسئولیت صورت حساب برق از سوی مالک به وی واگذار شده است. پس از آن راهنمایی لازم در قالب پیامک در اختیار مشترک قرار خواهد گرفت.
در روش سوم نیز مشترکان میتوانند با مراجعه به سایت ۳۹ شرکت توزیع در سراسر کشور نسبت به ثبت اطلاعات خود اقدام کنند. همچنین اپلیکیشنی در سایتهای یاد شده قرار گرفته که مشترکان میتوانند با استفاده از آن علاوه بر دریافت قبوض الکترونیکی، تمامی خدمات پس از فروش را از طریق این اپلیکیشن دریافت کنند. طبق امکان ثبت اطلاعات از طریق کلیه نرم افزارهای پرداخت الکترونیکی مانند آپ، روبیکا، سکه و ...برای مشترکین سراسر کشور فراهم شده است.
مستاجرها چهکنند؟
چنانچه فردی مالک خانه نیست و مستأجر است، بعد از آنکه از محل مورد نظر نقل مکان کرد، باید شناسه قبض به همراه ستاره دو را به همان شماره پیامک کند تا فرآیند ارسال قبض آن شماره شناسه متوقف شود. سپس شناسه قبض منزل جدید خود به همراه ستاره یک را مجدد پیامک کند. اگر مشترکی چند قبض برق دارد میتواند شناسه همه را به صورت جداگانه به همراه ستاره یک به شماره مذکور پیامک کند. در حال حاضر برای حدود یک میلیون مشترک که شماره همراه آنها موجود است، بهصورت موازی هم قبض کاغذی و هم قبض به صورت پیامک ارسال میشود.