واکنش ها به انتخاب آهنگ ماه پیشونی به عنوان برترین ترانه امسال-راهبرد معاصر

واکنش ها به انتخاب آهنگ ماه پیشونی به عنوان برترین ترانه امسال

بسیاری از کاربران توئیتر و کارشناسان حوزه موسیقی انتخاب ترانه ماه پیشونی را به عنوان برترین ترانه ایران در سال 97 بسیار سخیف دانسته اند.
تاریخ انتشار: ۱۲:۱۰ - ۱۸ دی ۱۳۹۷ - 2019 January 08
کد خبر: ۲۱۹۳

به گزارش راهبرد معاصر ؛ یک کارشناس موسیقی می‌گوید: «نظام آموزشی ما به دست هنر و به خصوص موسیقی کم‌توجه و بی‌دقت است. به همین دلیل بچه‌هایی که موسیقی و شعر را دوست دارند، خوراک فرهنگی‌شان را از جای دیگری می‌گیرند و فرق بین کار بد و خوب را آموزش نمی‌بیند.»

 الهه هاشمی: شنبه این هفته، پنجمین جشن سالانه موسیقی ما در مرکز همایش‌های برج میلاد برگزار شد و این جشن که به معرفی برگزیدگان بخش‌های مختلف موسیقی در سال ۱۳۹۶ پرداخته بود، آهنگ «ماه پیشونی» گروه هوروش بند را به عنوان قطعه برگزیده موسیقی پاپ ۹۷ با انتخاب مردمی معرفی کرد.

انتخاب آهنگ «ماه پیشونی» با آرای مردمی واکنش‌های زیادی از سوی کاربران فضای مجازی به خصوص توئیتر به‌دنبال داشت تا جایی که توئیتری‌ها بخش‌هایی از متن این آهنگ را سوژه طنز کردند و با متن‌های کنایه‌آمیزی را در این باره نوشتند.

واکنش توئیتری‌ها به انتخاب «ماه پیشونی» در جشن موسیقی ما

طا‌ها مجیدی در این باره در صفحه توئیتر خود نوشت: «آهنگ ماه پیشونی از هوروش بند بهترین آهنگ پاپ سال ۹۷ شد. در قسمتی از این ترانه‌ی فاخر آمده است: «وقتشه دیوونه بشم به سیم آخر بزنم وقتشه که شماره‌ت رو بگیرم و زنگ بزنم» راحت‌ترین راه برای تموم کردن این زندگی لعنتی رو هر کی بلده به من اطلاع بده!»

سجاد منفرد شیرازی نیز با طرح یک سوال توئیت زد: «انتخاب ترانه هوروش‌بند به عنوان بهترین موسیقی پاپ آیا چیزی جز زوال هنر است؟!»

کاربر دیگری با نام دهناد در صفحه توئیت خود با کنایه نسبت به این موضوع نوشت: «وقتشه دیونه بشم به سیم آخر بزنم، وقتشه که شمارتو بگیرم زنگ بزنم، چقدر پرمعنی! چقدر پر محتوا! واقعا لایق بهترین بودن رو داره!»

بی‌دقتی نظام آموزشی به عرصه موسیقی

میدیا فرج نژاد، کارشناس موسیقی درباره انتخاب آهنگ هوروش بند در جشن موسیقی ما به خبرنگار «جوان آنلاین» می‌گوید: «به سواد موسیقی زیادی نیاز نیست که تشخیص دهد آهنگ ماه پیشونی کار کم ارزشی است. اما اینکه چرا سطح سلیقه افراد تا این مقدار پایین آمده باید گفت که وقتی آموزشی در زمینه موسیقی برای عام مردم نداریم و سواد کافی را در این حوزه به آن‌ها نمی‌دهیم، نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم که موسیقی بهتر از «ماه پیشونی» را انتخاب کنند.»

این موسیقیدان با اشاره به اینکه وقتی آموزش کافی در حوزه موسیقی به نوجوانان و جوانان داده نمی‌شود بنابراین نباید انتظار انتخاب بهتری از سوی آن‌ها باشیم، می‌گوید: «موسیقی در کودکی تدریس نمی‌شود و نظام آموزشی ما به دست هنر و به خصوص موسیقی کم‌توجه و بی‌دقت است. به همین دلیل بچه‌هایی که موسیقی و شعر را دوست دارند، خوراک فرهنگی‌شان را از جای دیگری می‌گیرند و فرق بین کار بد و خوب را آموزش نمی‌بیند.»

فرج نژاد با بیان اینکه این روز‌ها در کشور، موسیقی یک منبع درآمد است و یک عده از این طریق پول کلانی به جیب می‌زنند، می‌گوید: «هر کجا که هر خواننده‌ای در محل تخصص خود قرار نگیرد کار سخیفی انجام داده است و متاسفانه مسئولان به این موضوع توجه خاصی نمی‌کنند.»

مسئولان شورای موسیقی ارشاد دقیقا چه می‌کنند؟

میدیا فرج نژاد تصریح می‌کند: «سال‌ها قبل سازوکاری وجود داشت که شورای موسیقی ارشاد هر کسی را قبول نمی‌کرد، اما با این شیوه در پیش گرفته شده که هر کسی را به حوزه موسیقی راه می‌دهند موجب شده تا یک بی‌سوادی عمومی حاکم می‌شود و سلایق مردم تغییر کند.»

کارشناس موسیقی با نقد به شورای موسیقی ارشاد می‌گوید: «مسئولان شورای موسیقی ارشاد دقیقا چه کار می‌کنند؟ آن‌ها نقش ممیز را دارند یا قرار است کیفیت فنی آثار را نیز بررسی کنند؟ اگر آن‌ها کیفیت فنی آثار را بررسی می‌کنند و با این حساب به خوانندگان مجوز انتشار آهنگ‌هایشان را می‌دهند، برای تک‌تک آن‌ها ابراز تاسف می‌کنم.»

ارسال نظر