به گزارش راهبرد معاصر ؛ سازمان برنامه و بودجه اعلام کرد، با توجه به اهمیت و نقش سرمایهگذاری دولت در زیرساختهای کشور و همچنین ایجاد زمینه برای تولید و اشتغال از طریق هزینهکرد اعتبارات تملک داراییهای سرمایهای، علیرغم محدودیتهای منابع، اعتبارات تملک دارایی سرمایهای در لایحه بودجه سال 1398 بهمیزان 620هزار میلیارد ریال و معادل مصوب سال 1397 حفظ شد.
مهمترین جهتگیریها و سیاستهای کلیدی در تنظیم اعتبارات تملک داراییهای سرمایهای در لایحه بودجه سال 1398 بهشرح زیر است:
1) تأکید بر استفاده از روشهای نوین تأمین منابع مالی و اهرمی کردن بودجه عمومی دولت (تا 10 درصد از اعتبارات) با هدف تسریع در اتمام طرح و مشارکت بخش خصوصی در تکمیل و بهرهبرداری از طرحهای عمرانی و افزایش کمیت و کیفیت ارائه خدمات عمومی در حوزههای مختلف (در قالب ضوابط تبصره 19 و قراردادهای مشارکت عمومی ــ خصوصی).
2) تمرکززدایی در اجرای طرحهای عمرانی بهنحوی که سهم قابل توجهی از طرح تملک داراییهای سرمایهای که در سالهای گذشته بهصورت ملی و استانیِ ویژه بودند، در سال 1398 بهطور کامل بهصورت استانی اجرا خواهند شد.
3) توزیع بهینه اعتبارات طرحهای عمرانی بهنحوی که بخش اقتصادی و زیرساختهای توسعه کشور بیشترین سهم را در راستای اقتصاد مقاومتی به خود اختصاص بدهند.
4) ساماندهی و اولویتبندی طرحهای تملک داراییهای سرمایهای با در نظر گرفتن طرحهای مصوب سفرهای مقام معظم رهبری (مد ظله العالی)، طرحهای مصوب سفر ریاست جمهوری، طرحهای تأمین و انتقال آب شرب و طرحهای توسعه شبکه ریلی کشور.
5) ممنوعیت تخصیص اعتبار طی سالهای 1398 و 1399 به طرحهای (پروژههای) فاقد مجوز ماده (23) قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (2) یا پروژههای غیرحاکمیتی که پیشرفت فیزیکی کمتر از 50 درصد دارند (در صورتی که متقاضیان بخش غیردولتی خواهان اجرای این طرحها (پروژهها) بهصورت مشارکت عمومی ــ خصوصی باشند، به دولت اجازه داده میشود از محل برداشت مجاز از ورودی صندوق توسعه ملی همان سال نسبت به تأمین و پرداخت سهم خود (٢٥ درصد اعتبار پروژه) اقدام کند.
از مهمترین ویژگیهای طرحها و اعتبارات تملک داراییهای سرمایهای در لایحه سال 1398 میتوان به موارد زیر اشاره نمود:
کل اعتبارات تملک داراییهای سرمایهای 620 هزار میلیارد ریال شامل اعتبارات پیوست شماره یک 248 میلیارد ریال، اعتبارات استانی 114 هزار میلیارد ریال و اعتبارات ردیفهای متفرقه 258 هزار میلیارد ریال.
از میان کل اعتبارات، طرحهای فصل حملونقل با اعتبار 7121 میلیارد تومان بیشترین سهم را دارد و بعد از آن فصل منابع آب با اعتبار 4146 میلیارد تومان، فصل ارتباطات و فناوری اطلاعات با اعتبار 3041 میلیارد تومان، فصل کشاورزی با اعتبار 2068 میلیارد تومان و فصل آموزش و پرورش عمومی با اعتبار 1981 قرار دارند.
پیشبینی اعتبار 1154 میلیارد تومانی برای 167 طرح خاتمهیافتنی در سال 1398.
اعتبار طرحهای خاتمهیافتنی فصل حملونقل از 240 میلیارد تومان به 350 میلیارد تومان (46 درصد رشد) افزایش یافته است که با اجرای سیاستهای پیشبینیشده در این بخش احداث و بهرهبرداری از حداقل 1000 کیلومتر انواع راه و بهرهبرداری از حداقل 332 کیلومتر راهآهن محقق خواهد شد.
افزایش اعتبار 23 طرح خاتمهیافتنی بخش آب با 5برابر رشد به 532 میلیارد تومان.
پیشبینی اعتبار و سازوکار لازم برای تکمیل خدمات زیربنایی اولیه برای 300 هزار واحد مسکن مهر و تحویل 300 هزار واحد مسکن مهر در سال 1398 و ادامه نوسازی و بازسازی 486 محله در بخش بازآفرینی بافت ناکارآمد شهری از طریق تأمین اعتبار برای کمک بلاعوض برای تملک اراضی و تأمین خدمات زیربنایی و روبنایی و پیشبینی وجوه ادارهشده برای اعطای تسهیلات ودیعه اسکان موقت در لایحه بودجه 1398.
اولویت طرحهای فصل آب و فاضلاب در استانهای گیلان، مازندران و گلستان همچنین رشد 80درصدی اعتبار طرح آب و فاضلاب استان خوزستان (از رقم 826 میلیارد ریال ابلاغی سال 1397 به 1507 میلیارد ریال در لایحه 1398 افزایش یافته است). همچنین تکمیل پروژههای تبدیل پسماند به انرژی در شهرهای نوشهر و ساری محقق خواهد شد و پیشبینی اعتبار لازم برای خاتمه 23 طرح در بخش آب و فاضلاب انجام شده است.
افزایش 118درصدی اعتبارات عمرانی مربوط به فضاهای آموزشی که 50 درصد توسط خیرین تأمین شده باشد.
افزایش 50درصدی اعتبار حمایت از ایجاد زیرساختها و تبلیغات گردشگری و طرحهای مربوط به حفاظت از بناها و اشیای میراث فرهنگی و تاریخی و موزهها.
رشد 35درصدی نسبت به مصوب و 80درصدی نسبت به ابلاغی سال 1397 در اعتبارات طرحهای تملک دارایی سرمایهای بخش محیط زیست.
تعداد پروژههای ملی مربوط به مشارکت عمومی ــ خصوصی (قسمت دوم پیوست شماره یک) 376 پروژه و تعداد پروژههای استانی مربوط به مشارکت عمومی ــ خصوصی 2291 پروژه (مندرج در کتاب پروژههای توسعه مشارکت بخش عمومی با بخش خصوصی و تعاونی در سال 1398 که در قالب ضمائم لایحه بودجه سال 1398 ارائه شده است).
همچنین تداوم سیاستهای اشتغالزایی تبصره 18 لایحه بودجه در راستای تفاهمنامههای منعقده سازمان با وزارتخانهها و سازمانها در سال جاری و اهرمسازی منابع، باعث همافزایی بالغ بر 30 هزار میلیارد تومان در این بخش خواهد شد که آثار آن بر تولید و اشتغال مترتب خواهد شد.
لذا اعتبارات عمرانی در لایحه بودجه سال 1398 در راستای مقابله فعالانه با شرایط تحریمها و با هدف حمایت از تولید و صیانت از اشتغال و با رویکرد تکمیل طرحها و پروژههای نیمهتمام ساماندهی و اولویتبندی شده است.