آخرین وضعیت اختلال بانک‌های ملی، صادرات، تجارت و توسعه صادرات / جزئیات رفع اختلال بانکی خدمات کارتی؛ افزایش سقف تراکنش‌ها کدام خودرو‌ها مشمول مالیات می‌شوند؟ خودروی ۱۰ میلیاردی چقدر باید مالیات بدهد؟ / فرمول محاسبه مالیات خودرو‌های گران قیمت بازار طلای تهران تعطیل شد قیمت بلیت اتوبوس تهران-کربلا تمدید خودکار قرارداد‌های اجاره با سقف ۲۵ درصد به تصویب سران قوا رسید مستاجران بخوانند؛ مالکان در چهار مورد می‌توانند حکم تخلیه را دریافت کنند خبر جدید درباره افزایش مبلغ کالابرگ نحوه احراز هویت خریداران طلا پیش از معامله آخرین قیمت سکه و طلا امروز دوشنبه ۱۴۰۵/۰۴/۰۱ ریزش سنگین شاخص بورس اطلاعیه مهم سازمان تامین اجتماعی درباره حقوق بازنشستگان خرداد ۱۴۰۵ قیمت جدید گوشت قرمز امروز اول تیر ۱۴۰۵/ راسته گوسفندی چند شد؟ + جدول تخفیف ۲۰ درصدی قبوض آب برای مشترکان کم‌مصرف اعلام جزییات افزایش رقم کالابرگ حقوق بازنشستگان پرداخت شد پیش بینی قیمت دلار دوشنبه ۱ تیر ۱۴۰۵ / حرکت نزولی دلار به سوی حمایت ۱۵۵ هزار تومانی

حذف قشر کارگر از دریافت سبد حمایتی کالا/فقط کارمندان بسته حمایتی گرفتند

با وجود اینکه کارمندان دولت مرحله اول بسته حمایتی کالای خود را دریافت کرده اند و آماده دریافت بسته دوم هستند اما انگار دولتی ها قشر کارمند را کاملا فراموش کرده اند.
تاریخ انتشار: ۱۶:۲۰ - ۱۸ دی ۱۳۹۷ - 2019 January 08
کد خبر: ۲۲۱۰
تعداد نظرات: ۴ نظر

به گزارش راهبرد معاصر ؛ هیئت وزیران در تاریخ 27 آبان ماه به‌پیشنهاد مشترک سازمان برنامه و بودجه کشور و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی دستورالعمل بسته پرداخت کمک جبرانی و حمایت غذایی از گروه‌های کم‌درآمد جامعه را تصویب کرد. در راستای این طرح 4 گروه مشمول بسته حمایتی می‌شوند که کارگران در گروه 4 قرار دارند.

مشمولان گروه چهارم شامل خانوارهای با درآمد ماهانه کمتر از 30 میلیون ریال در گروه‌های کارگران ساختمانی، قالی‌بافان و شاغلان صنایع دستی، مشاغل آزاد و خویش‌فرمایان، رانندگان بین‌شهری و درون‌شهری، زنبورداران، کارگران باربر، شاغلان کسب و کارهای خانگی، کارگران کارگاه‌های متفرقه، عشایر و روستاییان، بازنشستگان، دریافت کنندگان بیمه بیکاری و دیگر گروه‌های مشمول که توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی شناسایی می‌شوند.

اما متأسفانه خبری از پرداخت این بسته به کارگران نیست. در همین راستا کارگران این سؤال را دارند که؛ سبد حمایتی کارگران چه شد؟ آیا کارمندان و بازنشستگان از کارگران مستحق‌تر هستند؟

سقوط ارزش ریال و به‌دنبال آن سقوط قدرت خرید دستمزد، با افزایش بی‌محابای قیمت ارز رخ داد. اما بعد از کاهش قیمت ارز نیز این کاهش جبران نشد. در این معادله نابرابر، مزدبگیران و فرودستان بیش از دیگران متضرر شدند. آنها نه دلار و طلا داشتند که قیمتش بالا برود و نه صاحب ملک و املاک و مغازه بودند که بتوانند نرخ اجاره‌بها را بالا ببرند؛ فقط یک دستمزد ثابت داشتند که قدرت خرید آن روز به روز آب رفت و آنچه اتفاق افتاد، این بود که سفره‌های خالی روز به روز خالی‌تر شدند.

جبران قدرت خرید کارگران هم ماه‌ها است که در پیچ‌وخم استعلام دستگاه‌های دولتی و سهل‌انگاری وزارت کار گیر کرده است. مسئولان دولت حمایت از کارگران را تنها در کلام دارند و در حالی که طی چند ماه گذشته قدرت خرید جامعه کارگری افت چشمگیری داشته است ولی بسته حمایتی دولت هنوز به کارگران پرداخت نشده است.

برای کارگران این موضوع جالب است که دولت در اولین گام سیاست‌های رفاهی خود برای کارمندان خود بسته حمایتی را واریز کرد، یعنی علاوه بر تحت پوششان کمیته امداد و بهزیستی و کارمندان دولت، تنها کارگران هستند که از چشم دولت دور مانده‌اند.

به‌اعتقاد کارگران دولت نه‌تنها در برگزاری جلسه شورای عالی کار و بحث دستمزد شرایط کارگران را درک نکرد، انگار کاهش قدرت خرید کارگران را هم باور نکرده است و در سیاست‌های رفاهی خود کارمندان شاغل کمتر از 3میلیون تومان را از لیست بسته حمایتی خود فاکتور گرفته است.

علاوه‌براینکه هنوز شاغلان تأمین اجتماعی یا همان کارگران مشمول قانون کار بسته حمایتی دولت را دریافت نکرده‌اند طبق اظهارات احمد میدری، معاون رفاه وزارت کار ملاک برای بسته حمایتی کارگران بیمه‌شده تأمین اجتماعی است، تکلیف کارگران روزمزد، غیربیمه‌ای و بدون قرارداد کار که سهم زیادی در شاغلان جامعه دارند چه می‌شود؟

معاون وزیر کار در پاسخ به اینکه آیا سبد حمایتی با توجه به درآمد خانوار به کارگران تعلق می‌گیرد یا صرفاً درآمد سرپرست خانوار ملاک خواهد بود، ابراز کرد: درباره کارگران صرفاً احکام خود کارگران مد نظر قرار می‌گیرد.

میدری تأکید کرد: مبنا در این زمینه بیمه‌پردازی کارگران است؛ مثلاً کارگری حقوقش به سازمان تأمین اجتماعی 4 میلیون تومان اعلام شده، همین رقم برایش مبنا قرار می‌گیرد و با توجه به پیش‌شرط دریافت بسته حمایتی که به افرادی با درآمد زیر 3 میلیون تومان تعلق می‌گیرد دیگر رقمی دریافت نخواهد کرد.

اما اینکه دلیل بی‌توجهی دولت به کارگران چیست موضوعی است که مسئولان باید پاسخ دهند.

تناقض‌های بسیاری در این طرح وجود دارد. در حالی که میدری، معاون وزیر کار با اشاره به اینکه تا کنون 75درصد بودجه برای بازنشستگان تأمین اجتماعی دریافت شده است گفت: پس از تأمین کامل به بازنشستگان پرداخت می‌شود و پس از این‌که سبد حمایتی به این گروه تعلق گرفت نوبت به کارگران بیمه‌شده تأمین اجتماعی می‌رسد.

اما سازمان تأمین اجتماعی اعلام کرده است که در خصوص پرداخت این سبد حمایتی به بیمه‌شدگان تا کنون دستوری صادر نشده است.

ارسال نظر
captcha
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی:
غیر قابل انتشار:
Arad
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۱۴ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۲
0
1
چه سبد حمایتی! میگن کارمندان و بازنشستگانی که زیر ۳میلیون حقوق میگیرن .اخه این چه عدالتیه که شما دارین .مگه کسی که بیکاره یا داره حمالی میکنه و بدون بیمه ماهیانه ۷۰۰تا ۹۰۰ هزار تومان درامد داره ادم نیست من خودم ماهیانه ۹۰۰ تومان درامد دارم و بیمار مثلا خاص هم هستم و پیوند کلیه شدم دوتا بچه هم دارم ایا میشه با این پول بیمه تامین اجتماعی بشم عدالت نیست بخدا نیست اگه بود من هم نباید اول سبد حمایتی و از این قبیل چیزها رو بگیرم اول باید به بیکاران وکسایی که دارن با یارانه زندگی میکنن بدن نه کسی که داره ۲۹۹۹۹۹۹تومان حقوق میگیره
پاسخ ها
مینا
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۴۷ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۴
درودبرشماهموطن .بخداحرف منم اینه ماهی ۵۰۰اجاره میدم کلی قرض میکنم تاآخرماه بابدبختی زندگی میکنیم هی میگن طلاق زیادشده جمعیت پیرشده من الان ۶ساله ازدواج کردم آرزودارم بچه داربشم ولی به خداوندی خدانمیتونم میگم یه بچه هم بیارم اونم مثل خودم بدبخت کنم که چی بشه
مینا
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۴۳ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۴
0
1
سلام بخداماهم کارگریم حقوقمون۱۲۰۰بیشترنیست چرابایدبازنشسته هاثروتمنداسبدحمایت رودریافت کننداماماهایی که تواین گرونی هشتمون گروونهمونه مانبایدبگیریم خبردارین اجاره خونه هاچقدشده بااین اجاره خونه ای که مامیدیم به زورتاآخرماه می تونیم بمونیم اونم باکلی قرض توروخدافکرفقیربیچاره هاهم باشین
علیرضا
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۰۵ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۷
0
0
باسلام بخدا ما هم ادم هستیم اخه این چه عدالتی هس که کارمند باید حقوق دو میلیون نوصد نود نه تومن باید بگیر و من بیکار که هیچ بیمه ای ندارم نه. ...
تحلیل های برگزیده
پرطرفدارترین اخبار
آخرین اخبار