امروزه کاشت ناخن که در مراکز زیبایی و سالن های زیبایی انجام می شود در بین خانم‌ها طرفداران زیادی را به خود جلب کرده است. یکی از راه‌های زیبا کردن ناخن‌ها علاوه بر استفاده از لاک، کاشت ناخن است ولی همواره این سوال پیش آمده است که آیا کاشت ناخن وضو و غسل دارد؟! از این رو تردیدی که برای انجام دادن آن وجود دارد شاید افراد کمتری را از انجام آن باز داشته است. با رفتن به مراکز کاشت ناخن و سالن های زیبایی و پرسیدن این سوال که "آیا کاشت ناخن وضو و غسل دارد؟" که اکثریت آن‌ها با پاسخ بله به سوال ما پایان می‌دهند. اما براستی حکم شرعی برای انجام کاشت ناخن چیست؟
 

برخی از خانم‌ها ناخن‌هایشان را برای زیبایی دست‌هایشان کاشت می‌کنند که این زینت محسوب می‌شود و برخی برای جلوگیری از جویدن ناخن اقدام به کاشت ناخن می‌کنند که این زینت محسوب نمی‌شود. نظر اکثر علما در این قضایا متحد است که باید هنگامی که کاشت ناخن انجام شود باید دست‌ها از دید نامحرم پوشیده شود. همینطور هنگام وضو و یا غسل اگر مانع عمدی بر روی ناخن قرار بگیرد و مانع رسیدن آب به ناخن ها گردد غسل و وضو باطل است و باید در جهت رفع آن که همان برداشتن ناخن‌های مصنوعی با مواد قوی است اقدام نمایید.

 

آیا وضو و غسل جبیره برای کاشت ناخن صحیح است؟

وضو و غسل جبیره زمانی که در سفر هستید و یا به قضا شدن نماز نزدیک هستید و همینطور شب یا سحر که نمی‌توانید آن مانع را از روی ناخن‌های خود برطرف کنید در اینصورت وضوی جبیره صحیح است. غیر از این موارد بالا وضو و غسل باطل است و هر چه سریعتر باید آن را از روی ناخن‌های خود بردارید.

 

50

 

نظر مراجع عظام درباره‌ی کاشت ناخن

 

در این قسمت به نظرات مراجع عظام می‌پردازیم:

نظر آیت الله خامنه ای در مورد کاشت ناخن

سوال: خانمی که ناخن مصنوعی روی ناخن‌هایش بکارد آیا وضو و غسل آن صحیح است؟

 

پاسخ: در صورت کاشت ناخن، براى وضو و غسل باید مانع ـ ولو با صرف هزینه ممکن برطرف گردد و چنانچه می‌داند امکان برطرف‌کردن آن نیست و یا رفع آن با مشقت غیرقابل تحمل همراه بوده و یا ضرر قابل توجهى دارد، در وقت نماز باید وضو یا غسل را انجام دهد، سپس مبادرت به این کار کند و وضو و غسل‌هاى بعدى را باید به‌صورت جبیره انجام دهد (یعنى با دست مرطوب مانع را مسح نماید)؛ اما در صورتى‌که امکان برطرف کردن آن ـ ولو در روز‌های بعد باشد و برطرف نکند، وضو و غسل جبیره باطل خواهد بود

 

 

نظر آیت الله سیستانی در مورد کاشت ناخن

سؤال : برخی خانم‌ها ناخن‌هایشان را به قصد آرایش از حد طبیعی بلندتر می‌کنند و چون گاهی اوقات آنها می‌شکنند طبیبان روکشی تجویز می‌کنند که تا پاسی از روز روی ناخن‌ها می‌ماند. با علم به این‌که آن روکش و یا لاک و مانکور مانع از رسیدن آب به هنگام غسل و وضو به ناخن‌هاست، آیا استفاده خانم‌ها از چنان روکش،لاک و یا مانیکور جایز است و وضو و غسل با آن چطور است؟

 

پاسخ: پاس غسل و وضو با چنان چیزی که مانع از وصول آب می‌شود، صحیح نیست و ناگزیر باید آنها را برای انجام غسل و وضوی صحیح زایل پاک کرد و قصد آرایش، مجوز چنان کاری نمی‌شود.

 

 

نظر مرحوم آیت الله بهجت در مورد کاشت ناخن

سؤال: اخیراً افرادى که فاقد ناخن هستند، به وسیله پیشرفت علم پزشکى مى‌توانند ناخن مصنوعى بکارند؟ آیا وضو و غسل آنها صحیح است؟

 

۱_حکم شرعى کاشتن ناخن مصنوعى را بیان فرمایید.

 

پاسخ: شخصى که اصلاً ناخن ندارد و مى‌خواهد ناخن مصنوعى بکارد، آن ناخن جزو بدن او نمى‌شود، چون رشد و نموّ ندارد و از اوّل چنین کاری جایز نیست، چون اضطرار ندارد.

 

۲_در هر  حال اگر کسى ناخن مصنوعى بکارد، وظیفه‌اش در وضو و غسل چیست؟

 

پاسخ: وضو و غسل صحیح نخواهد بود و اگر این فعل در یکی از اوقات نماز انجام شود، ضایع نمودن امر واجب دانسته شده و اگر قبل از وقت نماز انجام شود، خلاف احتیاط خواهد بود؛ در صورت کاشتن ناخن به هنگام وضو یا غسل اگر امکان بیرون آوردنِ آن نبود، باید در وضو و غسل عمل به جبیره کند.

 

 

نظر آیت الله مکارم شیرازی در مورد کاشت ناخن

سؤال: لطفاً بفرمایید کاشت ناخن توسط بانوان چه حکمی ‌دارد و آیا می‌توان با این نوع ناخن وضو گرفت و غسل کرد و نماز خواند؟

 

پاسخ: در صورتی‌که ضرورتی برای این کار نباشد آن را ترک کنند، و چنانچه ضرورتی وجود داشته باشد و امکان جداسازی ناخن‌های مصنوعی به هنگام غسل و وضو نباشد، با آن وضو و غسل جبیره‌ای می‌گیرند.

 

 

نظر آیت الله نوری همدانی در مورد کاشت ناخن

چنانچه مانع وصول آب به پوست و مواضع غسل یا وضو باشد اشکال دارد و برای غسل یا وضو باید ازاله شود.

 

 

نظر آیت الله صافی گلپایگانی در مورد کاشت ناخن

چنانچه توسط نامحرم بوده و یا مانع از رسیدن آب در وضو و غسل به بدن باشد حرام است ولی در صورت ارتکاب، باید علاوه بر وضو و غسل جبیره ای احتیاطاً تیمم بدل از غسل یا وضو نیز بنماید.

 

 

نظر آیت الله وحید خراسانی در مورد کاشت ناخن

پرسش: حکم وضو و غسل با ناخن مصنوعی چگونه است؟ آیا زینت محسوب می‌شود؟

 

پاسخ: اگر در جای وضو و غسل چیزی چسبیده که برداشتن آن ممکن نیست یا موجب حرج(سختی) است بنابر احتیاط واجب هم وضو یا غسل جبیره‌ای گرفته و هم تیمم نماید.

 

همچنین احتیاط واجب آن است که بعد از برداشتن ناخن نمازهای خوانده شده را قضا کند.

 

بنابر احتیاط واجب در مورد سؤال پیش گفته چنین ناخنی، زینب محسوب می‌شود.

 

نظر آیت الله سبحانی در مورد کاشت ناخن

نمی‌دانستم که کاشت ناخن مصنوعی مانعی برای وضو و غسل است، اکنون برداشتن آن ناخن تا مدتی امکان پذیر نیست وظیفه‌ام نسبت به نماز چیست؟

 

به همان حالت وضو بگیرد و غسل کند نمازها را بخواند و بعداً قضا کند.

 

نظر آیت الله هادوی تهرانی در مورد کاشت ناخن

اگر ناخن کاشته شده از نظر عقلا بخشی از بدن تلقی شود حکم ناخن اصلی را دارد ولی اگر شیء اضافه محسوب گردد و مانع رسیدن آب به عضو اصلی در وضو یا غسل شود موجب بطلان آنها است. 

 

 

نظر مرحوم آیت الله فاضل لنکرانی در مورد کاشت ناخن

پرسش: حکم وضو و غسل با ناخن مصنوعی چگونه است؟ آیا زینت محسوب می‌شود؟

پاسخ: اگر ناخن مصنوعی روی پوست دست یا ناخن چسبیده باشد باید بر طرف شود و در صورت عدم امکان حکم وضو و غسل جبیره را دارد.

 

در مورد سؤال پیش گفته چنین ناخنی، زینت محسوب می‌شود.

 

 

نظر آیت اله شبیری زنجانی در مورد کاشت ناخن

پرسش: حکم وضو و غسل برای کسانی که ناخن می‌کارند چگونه است؟ آیا زینت محسوب می‌شود؟

 

پاسخ: کاشتن ناخن مصنوعی اگر ضرورت نداشته باشد، جائز نیست، و در هر حال چنانچه کسی ناخن مصنوعی بکارد و این ناخن قابل کندن نباشد یا کندن آن موجب سختی و مشکل شدید شود، باید برای نماز تیمم نماید و بنابر احتیاط مستحب وضوی جبیره‌ای نیز بگیرد.

 

در مورد سؤال پیش گفته چنین ناخنی زینت محسوب نمی‌شود و موکول به نظر عرف است.