به گزارش راهبرد معاصر؛ در حالیکه سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان تاکید دارد که فروش بلیت هواپیما با نرخهای بالاتر از آذر سال ۱۳۹۷ تخلف است، سازمان هواپیمایی قیمتهای تیرماه ۱۳۹۸ را ملاک عمل خود میداند و بر اساس آن به مسافران سرویس میدهد.
آخرین نرخ نامه مصوب منتشر شده در سایت سازمان هواپیمایی (تیرماه ۱۳۹۸) قیمت بلیت پروازهای داخلی را مشخص کرده و برای آن حداقل و حداکثرهای در نظر گرفته است که این بلیتها از حداقل ۱۷۳ هزار و ۴۰۰ تومان شروع میشود.
براساس آخرین بررسیهای صورت گرفته قیمت بلیت پروازهای داخلی ایرلاینهای مختلف از تهران به مقصد شهرهای پرتردد و برعکس در هفته جاری (قبل و بعد از تعطیلات اخیر) پایین تر از نرخ نامه مصوبی است که در سایت سازمان هواپیمای منتشر شده است.
به عنوان مثال قیمت مصوب بلیت پرواز تهران - اصفهان ۱۷۳ هزار و ۴۰۰ تومان به عنوان کف و ۶۵۶ هزار و ۳۰۰ تومان به عنوان سقف در نظر گرفته شده و حداقل نرخ بلیت تهران - مشهد از ۲۲۹ هزار و ۴۰۰ تومان تا ۷۵۴ هزار و ۶۰۰ تومان تعیین شده است.
براساس بررسیهای صورت گرفته، قیمت بلیت پرواز تهران - اصفهان امروز و روزهای پیش رو از ۲۴۶ هزار تومان شروع میشود و تا ۶۵۵ هزار و ۷۰۰ تومان نیز میرسد اما در هیچ کدام از شرکتهای هواپیمایی و سایتهای معتبر خرید و فروش بلیت هواپیما قیمت این سفر بالاتر از سقف در نظر گرفته شده نیست. همچنین قیمت بلیت پرواز تهران - مشهد از حدود ۱۹۰ هزار تومان تا حدود ۵۱۴ هزار تومان متغیر است و باز هم بررسیهای صورت گرفته از سایتهای معتبر خرید و فروش بلیت هواپیما نشان میدهد که نرخ این بلیت بالاتر از نرخ نامه مصوب منتشر شده نیست.
لازم به توضیح است که سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان امروز اعلام کرده که در تیر ماه سال جاری نرخ بلیت هواپیما در پروازهای داخلی توسط شرکتهای هواپیمایی با هماهنگی سازمان هواپیمایی و بدون هماهنگی با کارگروه تنظیم بازار، افزایش یافته و نرخهای جدید به اجرا گذاشته شده است. این سازمان تاکید دارد که فروش بلیت هواپیما به قیمت بالاتر از نرخهای آذر ماه ۱۳۹۷ تخلف است.
مقام مسئول سازمان هواپیمایی کشوری با تاکید بر اینکه ایرلاینها ملزم به رعایت نرخهای جدید بلیت پروازهای داخلی هستند، گفت: در بحث تخلفات احتمالی قیمت و گرانی با سازمان تعزیرات حکومتی هماهنگ هستیم.
رضا جعفرزاده با یادآوری اینکه از 21 ماه جاری نرخهای جدید برای پروازهای داخلی اعلام شده است، اظهار کرد: شرکتهای هواپیمایی ملزم به رعایت این نرخها هستند و سازمان هواپیمایی کشوری بر عملکرد ایرلاینها نظارت مستمری خواهد داشت.
وی با بیان اینکه نرخهای جدید از نرخهای آذرماه سال 97 پایینتر است، تصریح کرد: در جدول دامنه قیمت بلیت آذرماه سال گذشته کف و سقفهای متفاوتی برای ایرلاینها وجود داشت، اما در جدول جدید این قیمتها برای تمام ایرلاینها یکسان است و تفاوتی با همدیگر ندارد.
وی با اشاره به اینکه نرخهای جدید بر اساس هزینههای تمام شده یک ساعت صندلی پرواز محاسبه شده است، گفت: چنانچه طی 5 ماه گذشته نرخ ایرلاینها بررسی شود متوسط فروش بلیت پروازی تهران-مشهد حدود 389 هزار تومان بوده که پایینتر از محاسابات هزینههای تمام شده یک ساعت صندلی پرواز است.
مدیر روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری با بیان اینکه نرخهای جدید مورد توافق ایرلاینها بوده و سازمان هواپیمایی هم با آن موافقت کرده است، اظهار کرد: سازمان هواپیمایی کشوری نگاه یک سویه به نفع ایرلاینها در بخش حملونقل هوایی ندارد و با توجه به دغدغه وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان هواپیمایی، سرویس دهی مناسب، حفظ ایمنی و استمرار پروازها جرو اولویتهای کاری است.
جعفرزاده افزود: شرکتهای هواپیمایی باید بتوانند سرپا بایستند، از این نوع نگاه سازمان باید همه جانبه باشد. ضمن اینکه سازمان هواپیمایی همواره از حقوق مردم حمایت کرده و با گرانی بالاتر از سقفهای اعلام شده قیمت بلیت برخورد میشود.
وی همچنین با اشاره به اینکه با سازمان تعزیرات حکومتی هماهنگ هستیم، گفت: سازمان هواپیمایی کشوری جلسات مشترکی با سازمان حمایت و تعزیرات در حوزه قیمتها داشته و دارد.
دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی از کاهش ۱۴ درصدی قیمت بلیت هواپیما در جدول جدید پروازهای داخلی نسبت به قیمتهای جدول آذرماه سال گذشته خبر داد.
مقصود اسعدی سامانی درباره جدول نرخ پروازهای داخلی که از ۲۱ ماه جاری اجرایی شده است، اظهار کرد: بر اساس بررسیهای انجام شده قیمتهای جدید پروازهای داخلی در مقایسه با نرخهای آذرماه سال گذشته در ۶۰ مسیر پروازی پرتردد ۱۴ درصد کاهش یافته است.
وی با اشاره به اینکه شرکتهای هواپیمایی به نرخهای جدید پایبند بوده و آن را رعایت میکنند، تصریح کرد: انجمن شرکتهای هواپیمایی ۱۶ سایت فروش بلیت هواپیما را که نرخهای آنها بالاتر از نرخهای اعلامی ایرلاینها بوده را سازمان هواپیمایی کشوری معرفی کرده است.
وی با یادآوری اینکه سازمان هواپیمایی نیز این سایتها را برخورد قانونی به قوه قضاییه معرفی کرده است درباره وضعیت ایرلاینها گفت: شرکتهای هواپیمایی در شرایط سخت به سر میبرند و فعالیت در این وضعیت برای آنها دشوار است.
دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی با بیان اینکه در این شرایط تامین قطعه و موتور برای ایرلاینها بسیار سخت شده است، افزود: با آنکه مبالغ مربوط به خرید قطعات و موتور توسط شرکتهای هواپیمایی پرداخت شده، اما امکان ورود آنها به کشور وجود ندارد.
پس از اعلام نرخنامه جدید بلیت پروازهای داخلی در تیر ماه امسال از سوی ۱۶ شرکت هواپیمایی و اعتراض مسئولان متولی نسبت به این افزایش قیمت، دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی از کاهش حدود ۱۰ درصدی قیمت بلیت هواپیما به صورت میانگین خبر داد که حساب و کتابی ساده در مسیرهای پر تردد نشان میدهد این میزان از سه تا بیش از ۳۶ درصد متغیر است.