بازار لوازم خانگی به کدام سو می رود؟-راهبرد معاصر

بازار لوازم خانگی به کدام سو می رود؟

کارشناسان این حوزه بر این باور هستند که شیب قیمت در بازار لوازم خانگی رو به افول است و بومی‌سازی می‌تواند کشور را از آفت تحریم‌ها و نوسانات قیمتی نجات دهد.
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۴ - ۲۵ شهريور ۱۳۹۸ - 2019 September 16
کد خبر: ۲۲۴۴۷

به گزارش راهبرد معاصر؛ امروزه التهابات قبلی که در بازار لوازم خانگی وجود داشت فروکش کرده و کمبودی در بازار وجود ندارد ولی متاسفانه به دلیل آنکه قیمت‌ها نسبت به قیمت‌های پیش از گرانی ارز، 2.5 برابر شده، درآمد مردم و مشتریان تناسبی با این افزایش قیمت نداشته است و قدرت خرید آن‌ها به مراتب کاهش داشته، لذا با مشکل پایین بودن قدرت خرید در بازار لوازم خانگی مواجه هستیم.

 

سید مرتضی میری رئیس اتحادیه صنف توزیع‌کنندگان لوازم خانگی ایران امروز (دوشنبه)‌ در گفتگویی در همین باره گفت:‌ از اردیبهشت‌ امسال تاکنون با وضعیت باثباتی در بازار لوازم خانگی مواجه‌ایم و علاوه بر افزایش نیافتن قیمت‌ها، رکود بر بازار حاکم است.

 

به گفته رئیس اتحادیه صنف توزیع‌کنندگان لوازم خانگی ایران، با توجه به ایام محرم و صفر پیش‌بینی می شود دست کم تا ۴۵ روز آینده تغییر خاصی را در بازار شاهد نباشیم.

 

وی خاطرنشان‌کرد:‌ اکنون تولیدات شرکت‌های مختلف لوازم خانگی در مقایسه با پارسال افزایش یافته و مشکلات ارزی‌شان نیز تا حدودی برطرف شده است.

 

میری بیان داشت:‌ سه برند مطرح کره ای نیز در طول ماه های گذشته به دلیل تحریم ها تا حدودی از بازار کشورمان حذف شده بودند اما طی دو تا سه ماه آینده برندهای بومی‌سازی شده با استفاده از امکانات و توانمندی‌های داخلی خود، تولیدشان را از سر می‌گیرند، به طوری که پیش‌بینی می‌شود بتوانند بازار را از محصولات جدید خود اشباع کرده و کاهش قیمت‌ها را رقم بزنند.

 

وی ادامه داد: این شرکت‌ها توانستند با یافتن منابع اصلی تامین قطعات و لوازم خود در چین و ترکیه، اجناس درجه یک با استاندارد اروپایی را وارد کرده و در کارخانه‌هایشان به خطوط تولید تزریق کنند و در ماه‌های آینده ابتدا به تولید انواع لباسشویی، یخچال و فریزر و ساید پرداخته و در گام بعدی ماشین ظرفشویی تولید خواهند کرد.

 

مبارزه با قاچاق از مبدا

رئیس اتحادیه صنف توزیع کنندگان لوازم خانگی ایران در ادامه با اشاره به معضل قاچاق لوازم خانگی، گفت:‌ به تجربه ثابت شده که نمی توان ریشه قاچاق را خشکاند و اجناس قاچاق، کم یا زیاد در بازار وجود دارد، اما معتقدیم باید با قاچاق سازمان یافته که با کامیون و کانتینر انجام می‌شود از همان مبادی ورودی کشور مقابله کرد.

 

وی یادآور شد:‌ مشکل امروز بازار، کولبری نیست که روزانه بتواند فقط یک دستگاه تلویزیون، ماشین لباسشویی و غیره به داخل کشور قاچاق کند، بلکه مشکل اصلی اجناسی است که بار کامیون شده و پس از طی بیش از هزار کیلومتر سر از فروشگاه‌های پایتخت و دیگر شهرها در می‌آورد.

 

میری در گفتگو با ایرنا درباره ارسال گسترده پیامک‌های خرید لوازم خانگی از بانه یا تبلیغات آن در فضای مجازی نیز گفت: این اتحادیه با کمک اتاق اصناف و وزارت صنعت، معدن و تجارت از دیروز اقدام به طراحی لوگویی کرده که در اختیار فروشگاه‌های مورد تایید این سه ارگان که کالای تقلبی یا قاچاق نمی‌فروشند قرار خواهد گرفت تا روی شیشه‌های خود بچسبانند.

 

وی تاکید کرد:‌ مشتریان می‌توانند با خاطری آسوده اجناس مورد نیاز خود را از فروشگاه‌های تایید شده دریافت کنند و اتحادیه صنف توزیع‌کنندگان لوازم خانگی ایران نیز تنها پاسخگوی خریداران از این فروشگاه‌ها خواهد بود.

 

 بررسی آمارهای وزارت صنعت، معدن و تجارت حاکی از تولید ۳۶۵ هزار و ۳۰۰ دستگاه یخچال و فریزر از ابتدای امسال تا پایان تیرماه است که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل رشد ۱۵.۶ درصدی نشان می‌دهد.

 

در چهار ماه نخست امسال ۱۶۷ هزار و ۴۰۰ دستگاه تلویزیون توسط شرکت‌های داخلی تولید شد که در مقایسه با مدت مشابه پارسال افت ۲۷.۴ درصدی داشته است.

 

تولید ماشین لباسشویی در این مدت با افت ۸.۴ درصدی به ۱۶۸ هزار و ۱۰۰ دستگاه رسید و تولید کولر آبی نیز با رشد ۹.۷ درصدی در مقایسه با چهار ماهه نخست پارسال به ۵۰۷ هزار و ۸۰۰ دستگاه رسید.

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار