قبضه بازار لوازم خانگی توسط برندهای چینی-راهبرد معاصر

قبضه بازار لوازم خانگی توسط برندهای چینی

با انتشار اخباری مبنی بر خروج احتمالی شرکت‌های کره‌ای فعال در ایران در حوزه‌ی لوازم خانگی، گفته می‌شود که شرکت‌ها و برندهای چینی‌ حضورشان در این بازار بیش از پیش شده است.
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۱ - ۰۳ شهريور ۱۳۹۸ - 2019 August 25
کد خبر: ۲۰۱۶۷

به گزارش راهبرد معاصر؛ مدت‌هاست که بازار لوازم خانگی در ایران متاثر از تحولات ارز دچار تلاطم شده و فقدان نظارت‌های لازم در این زمینه از سوی دستگاه‌های مربوطه، شماری از هم وطنان را دچار مشکلات متعددی نموده است.

 

بنابر جدیدترین اخبار منتشره، شرکت‌های چینی اعلام امادگی نموده‌اند، تا پس از خروج احتمالی کره‌ای‌ها جایگزین آن‌ها گردند. در همین زمینه یک عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان لوازم صوتی و تصویری ایران می‌گوید: «با خروج برندهای کره‌ای لوازم خانگی از کشور، برخی شرکت‌های داخلی به دنبال جایگزینی برندهای چینی هستند.»

 

بابک ثقفی در گفت وگویی در همین باره با ایرنا، جایگزینی چینی‌ها به جای کره‌ای‌ها را مثبت ارزیابی کرده و می‌گوید: «شرکت‌های ایرانی در سال‌های گذشته کارخانه، خطوط تولید و تجهیزات زیادی در کشور ایجاد کردند که نباید به دلیل خروج کره ای‌ها، این خطوط تولید بی‌استفاده بماند.»

 

عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان لوازم صوتی و تصویری ایران معتقد است که با وجود همه سختی‌ها و مشکلات اقتصادی داخلی و تحریم‌های بین المللی، جمهوری اسلامی ایران قابلیت تبدیل شدن به هاب (مرکز)‌ صادراتی لوازم خانگی منطقه و کشورهای همسایه را داراست.

 

وی دلیل خود برای این ادعا را هزینه های حمل پایین، سرمایه گذاری مناسب و هزینه های تمام شده پایین تر لوازم خانگی برشمرد.

 

ثقفی نقش مدیریت را به عنوان یک عامل اساسی در دستیابی به این هدف مهم برشمرد و گفت: بطور نمونه یکی از شرکت‌های داخلی یک سال پیش از تحریم‌ها، با پیش‌بینی مناسب از بازار که ایران هدف تحریم آمریکایی قرار گرفته یا به دلیل بالا گرفتن تب جام جهانی فوتبال ۲۰۱۸ تقاضا برای تلویزیون در جامعه افزایش می یابد، به واردات بیشتر از این محصول اقدام کرد و سود خوبی نیز نصیبش شد.

 

وی خاطرنشان کرد:‌ پیش‌بینی درست از شرایط، یک عامل اساسی زیان نکردن شرکت‌ها و حتی سودآوری آنها در شرایط سختی همچون تحریم‌هاست.

 

عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان لوازم صوتی و تصویری ایران، ادامه داد: حدود دو سال پیش نیز یکی از شرکت‌های تولیدکننده لوازم خانگی با پیش‌بینی افزایش قیمت ارز، اقدام به تخصیص منابع مالی خود به خرید ارز با قیمت هشت تا ۹ هزار تومان کرد؛ بنابراین وقتی قیمت لوازم خانگی در کشور افزایش یافت، نیازی به افزایش قیمت تولیدات خود نمی‌دید و بازار را به نفع خود کنترل کرد.

 

وی با اشاره به تاثیر افزایش قیمت مواد اولیه و نرخ دستمزدها بر افزایش قیمت لوازم خانگی، بیان داشت: در همین شرایط که تنها هزینه های کارگری بیش از ۴۰ درصد افزایش یافته بود، برخی شرکت‌ها با ارتقای شمارگان تولیدشان توانستند به سود دست یابند و فروش فصلی یکی از همین شرکت‌ها در بهار امسال رکورد زد.

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده