ماجرای تصمیم غلطی که منجر به شروع موج افزایش قیمت خودرو شد-راهبرد معاصر
عارف: راهبرد دولت این است که اصلاح قیمت‌ها به سه دهک پایین جامعه آسیبی نرساند سکینه سادات پاد، دستیار رئیس‌جمهور از سمت خود کنار رفت؟ هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات شورا‌های اسلامی شهر و روستا مشخص شدند جمعی از مداحان اهل بیت با رهبر انقلاب دیدار می‌کنند علم‌الهدی: اول باید دین مردم را مدیریت کنیم و بعد دنیای آنان را پیام توئیتری پزشکیان به السیسی خطیب نماز جمعه تهران: بسترسازان نابودی زیرساخت‌های سوریه پاسخگوی امت اسلامی باشند الحاق شناور‌های بسیار پیچیده و تسلیحات ویژه به نیروی دریایی ارتش فرمانده سپاه خراسان‌جنوبی: آخرین نفری که خط مقدم نبرد با تکفیری‌ها در سوریه را ترک کرد یک پاسدار بود /برای ارتش سوریه جهاد معنایی نداشت ادای احترام فرمانده کل سپاه پاسداران به مقام شهید سلیمانی لاریجانی: یکی از راهبرد‌های دشمن این است که القاء کند همه خسته هستند و نباید به مردم کاری داشت ساعت کاری دستگاه‌های اجرایی تا بهمن‌ماه تغییر کرد+ جزئیات نماینده مجلس: حتی فقیرترین کشور‌های آفریقایی هم این حد از کاهش ارزش پول را ندارند وزرای کار و دادگستری وارد شیراز شدند عملیات مشترک مرزبانان ایران و عراق در مقابله با سلاح‌های غیرمجاز

ماجرای تصمیم غلطی که منجر به شروع موج افزایش قیمت خودرو شد

بعد از تغییر محل تامین ارز واردات قطعات خودروهای مونتاژی شاهد شروع یک موج افزایش قیمت در بازار خودرو بودیم که حالا بحث اصلاح رویه مذکور در دستور تیم اقتصادی قرار گرفته است.
تاریخ انتشار: ۱۳:۵۲ - ۱۰ بهمن ۱۴۰۲ - 2024 January 30
کد خبر: ۲۲۵۹۶۹

به گزارش راهبرد معاصر؛ بررسی بازار خودرو در یک ماهه اخیر نشان می دهد، که افزایش قیمت ها در این بازار قبل از افزایش نرخ ارز در بازار غیر رسمی آغاز شده بود. اگرچه عدم واردات خودرو آن طوری که وعده داده شده بود، محقق نشد و طبیعتا بخشی از افزایش قیمت خودرو از همین محل است اما در ادامه به دلایل دیگری که به نظر می رسد عوامل جدی تری در افزایش نرخ خودرو محسوب می شود، می پردازیم.

 

لازم به ذکر است برآورد های غیر رسمی نشان می دهد که تقاضای غیر رسمی برای واردات قطعات مونتاژی و همچنین CKD تا 6 میلیارد دلار هم در سال می رسد که عدد بسیار قابل توجهی خواهد بود.

 

تغییر ارز مرکزمبادله مونتاژکاران خودرو به ارز اشخاص و آغاز موج گرانی خودرو

یکی از نکاتی که به نظر میرسد عامل اصلی شروع موج افزایش قیمت خودرو ها بوده، عدم تخصیص ارز با نرخ مرکز مبادله (38 تا 40 هزرا تومان) به مونتاژکاران خودرو و ارجاع آن ها برای تامین ارز واردات از محل ارز اشخاص است.

 

این موضوع تا حدی بالا گرفت که حدود 40 روز پیش علی آبادی وزیر صمت در نامه‌ای به مخبر معاون اول رئیس جمهور از تامین ارز خودروهای مونتاژی از محل سامانه نیما به دلیل محدودیت‌های مربوط به ارز حاصل از صادرات اشخاص خبر داد.

 

در نامه علی آبادی خطاب به معاون اول رئیس جمهور آمده بود: « قیمت گذاری خودروهای مونتاژی CKD بر اساس قیمت ارز حاصل از صادرات اشخاص تعیین گردیده است. لیکن در حال حاضر به دلیل محدودیت های مربوط به ارزِ یاد شده، در نظر است تا تامین ارز آنها از محل سامانه نیما صورت پذیرد.

 

با توجه به وجود مابه التفاوت بین قیمت ارز حاصل از صادرات و ارز سامانه نیما دستور فرمائید موضوع اخذ مابه التفاوت مذکور از خودروسازان مونتاژی در دستور ستاد تنظیم بازار قرار گیرد.»

 

بانک مرکزی به دنبال اصلاح رویه تخصیص ارز خودروسازان مونتاژی

همانطور که در بالا به آن اشاره شد، رجوع خودروسازان مونتاژی برای تامین ارز واردتشان به ارز اشخاص عامل اصلی آغزا موج افزایش قیمت ها در بازار خودرو شده است. این در حالی است که اخیرا خبرهایی از بانک مرکزی به گوش می رسد که مجددا قرار است تا ارز این خودروسازان در سامانه یکپارچه یا همان مرکز مبادله طلا و ارز تامین شود و مابه تفاوت این نرخ مرکز مبادله طلا و ارز تا نرخ ارز اشخاص از آن ها گرفته شود.

 

هر چند از ماهها قبل محل تامین ارز واردات قطعات خودروهای مونتاژی با ارز بری قابل توجه تغییر کرده و این موضوع به صورت مشخص تاثیر 20 درصدی در تغییر هزینه تمام شده این خودروها داشته است. این موضوع منجر به شروع یک روند افزایشی در کل بازار خودرو شده و حالا مقرر شده روند سابق تامین ارز در خصوص واردات قطعات خودروهای مونتاژی در دستور کار قرار گیرد. هر چند طبق نامه 40 روز قبلِ وزیر صمت، قرار نیست نرخ تامین ارز خودروهای مونتاژی کاهش یابد اما بازگشت رویه تامین ارز به سامانه نیما میتواد در مدیریت تقاضا و عرضه ارز این دسته از واردکنندگان موثر باشد./ تسنیم

ارسال نظر