به گزارش راهبرد معاصر، با نزدیک شدن به بازار شب عید هنوز رونق خرید و فروش در بازار لوازم خانگی نیست و رکود چندین ماهه این بازار هر روز تشدیدتر می شود.
همین امر باعث شده تا تولیدکنندگان به فروش اقساطی محصولات اقدام کنند تا از این محل ضمن فروش کالا تامین مالی خود را نیز انجام دهند.
در این میان فروشگاههای بزرگ نیز در سطح شهر به فروش اقساطی لوازم خانگی اقدام میکنند اما نکته جالب اینجاست سختیهای دریافت وام و تأمین نقدینگی باعث شده تا مردم کالاها را به صورت اقساطی از فروشگاههای زنجیرهای خریداری و آنها را با قیمت پایینتر در سطح بازار به فروش برسانند.
در این شرایط که بازار قسطی فروشی و حتی ارزان فروشی در بازار لوازم خانگی هر روز به طرق مختلف انجام میشود چند روزیست تولیدکنندگان لوازم خانگی به بهانههای مختلف فروش کالا به نمایندگیها را متوقف کردهاند.
کسبه معتقدند افزایش نرخ دلار عاملی شده تا تولیدکنندگان بر طبل گرانی بکوبند و خواستار تغییرات قیمتی در انواع محصولات خود باشند البته هنوز تغییرات قیمتی در بازار لوازم خانگی توسط تولیدکنندگان اعمال نشده اما فعلا فروش متوقف شده است.
مشخص نیست تولیدکنندگان چه زمانی می خواهند فروش کالا را مجددا آغاز کنند اما نکته اینجاست بازار شب عید نیازمند کالاست و در این شرایط مشخص نیست تولیدکنندگان براساس کدام منطق به دنبال افزایش قیمت هستند.
هم اکنون بررسی بازار لوازم خانگی نشان از آن دارد که کمتر معاملهای در بازار صورت می گیرد و همه به قسطی فروشی گرایش پیدا کردهاند.
به نظر میرسد وزارت صنعت باید به این موضوع ورود پیدا کند که در بازار راکد براساس کدام استدلال تولیدکننده میخواهد افزایش قیمت را اعمال نماید مگر تولیدکننده منابع ارزی خود را از بازار آزاد تأمین میکند که با هر نوسان قیمتی خواستار تغییر قیمت در محصولات خود است./ تسنیم