کاهش ۱۴ درصدی عرضه محصولات ایران‌خودرو و سایپا در سال ۱۴۰۲-راهبرد معاصر

کاهش ۱۴ درصدی عرضه محصولات ایران‌خودرو و سایپا در سال ۱۴۰۲

عرضه انواع خودروی سواری توسط دو شرکت ایران‌خودرو و سایپا در سال ۱۴۰۲ با کاهش ۱۴ درصدی مواجه شد.
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۲ - ۰۶ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 25
کد خبر: ۲۳۳۸۵۹

به گزارش راهبرد معاصر، بررسی آمارهای تولید خودرو در سال 1402 بیانگر عقب‌ماندگی دو شرکت ایران‌خودرو و سایپا از برنامه‌های تولید و منفی شدن آمار عرضه این دو شرکت است.

 

تولید انواع خودروی سواری با تخلیه اثر تحریم ها مجددا از سال 1401 به بالای یک میلیون دستگاه افزایش یافت و این روند در سال 1402 هم ادامه پیدا کرد.

 

نکته مهم آن که تولید خودروهای سواری در سال 1401 بیش از 35 درصد رشد داشت اما رشد آن در سال 1402 کند شد و به 6 درصد رسید که علت آن، کاهش تولید ایران‌خودرو و سایپا بود.

 

افت فاحش تولید ایران‌خودرو و سایپا در سال گذشته نکته قابل تامل صنعت خودروسازی بود. ایران‌خودرو در سال 1401 حدود 544 هزار خودروی سواری تولید و بیش از 60 هزار دستگاه هم که از سال‌های قبل ناقص مانده بود، تکمیل و عرضه کرد. بدین ترتیب ایران‌خودرو در سال 1401 بیش از 600 هزار دستگاه خودروی سواری به بازار عرضه کرد. اما این رقم در سال 1402 به 520 هزار دستگاه کاهش یافت.

 

شرکت سایپا هم در سال 1401 حدود 380 هزار دستگاه خودروی سواری تولید کرده بود که با تکمیل‌کاری 40 هزار دستگاه خودروی ناقص،‌ مجموع عرضه سایپا در سال 1401 به بیش از 420 هزار دستگاه رسیده بود. اما مجموع عرضه این خودروساز در سال گذشته به 363 هزار دستگاه کاهش پیدا کرد.

 

رشد خودروسازان مونتاژی

برخلاف ایران‌خودرو و سایپا که به علت ضعف مدیریت با افت فاحش تولید مواجه شدند، اکثر خودروسازان مونتاژی خصوصی در سال گذشته با رشدهای چشمگیر، کار خود را پایان دادند. رشد تولید برخی خودروسازان خصوصی در سال گذشته بیش از 100 درصد بود، یعنی عرضه محصولات سواری این شرکت‌ها بیش از 2 برابر شد./ تسنیم

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار